Hej
Namnet var Robert och är exil-Göteborgare i Skåne sedan början på detta år.
Har nyligen köpt ett hus och flyttade in för någon vecka sedan.
Huset är byggt 1995 och verkar vara av prefab-typ, vet dock ej märke.
Väggar verkar fullgott isolerade och fönsterna är av 3-glas isoler utan drag och med bra lister runt.
140kvm fördelat på två plan.
En Panasonic CS-E9DKEW sitter ovanför entredörren och jag får väl snällt sålla mig till
Interna klubben för "vi med panasonic med lagerras"
Något som dock är anmält och på gång att rättas till.
bredvid innedelen finns trappan till övervåningen. Utomhusdelen är en CU-E9DKE.
Nu till mina frågor;
*På nedervåningen har vi inga problem med uppvärmningen tack vare en mycket öppen planlösning förutom ganska kalla golv.
Övervåningen däremot är en annan femma.
Där sitter gamla gamla direkt-el element från -95 av den typen som luktar brödrost på morgonen. Stänger vi av elementen där uppe vid 0 grader yttertemperatur så lägger sig temperaturen runt 14-16 grader eller kallare. Detta är ju inte acceptabelt då vi har två barn under 10 som har sina rum på övervåningen.
*Vi har tittat lite på oljefyllda radiatorer av konvektortyp från Wösab i smålandsstenar, tillräckliga radiatorer för övervåningen skulle gå på cirka 12 000. Är detta ett vettigt alternativ år 2008 eller tänker jag "stenålders-tänk"?
*Förbrukningen för tidigare ägare har vart 29000KWh, då MED luft-luft-pumpen.
Detta måste ju vara helt åt skogen?? Det låter fantastiskt mycket i mina öron iaf. Kan de gamla radiatorerna vara boven eller kan det vara ytterligre faktorer?
*Varmvattenberedaren är en Nibe och något rovdjurs/aggressivtklingande namn med inbyggd mekanisk frånluft som skall hjälpa vattenuppvärmningen. Utsugsventilerna sitter ju i taket och drar ju iväg den varmaste luften fortgående.
Kan man slakta den mekaniska frånluften och dra självdrag istället? skulle detta hjälpa uppvärmningen?*Isoleringen på vinden består av 170-220mm vitull, lösull som sprutats dit, ligger väldigt ojämt och i klumpar. Snedtaket från plan "1½" upp till vinden ser ut att ha 250-300mm gullfiber i 4kantsblock och med pappmellanlägg.
Vindsutrymmet är runt 5X10meter stort.
*Min ide är att jämna ut lösullen och sedan bättra på med 2 lager X 100mm fiberull i block (standardrektanglar som säljs på rulle/bal). första lagret tvärs över vindsutrymmet och andra lagret längsmed.
Eftersom jag inte har så mycker reeell kunskap utan bara spekulerar efter eget tänk, hur låter detta i era öron?
Möjliga orsaker, bidragande orsaker eller alternativa lösningar. Alla ideer som verkar vettiga mottages tacksamt.Tacksam för all hjälp. Mvh Robert
(ursäkta uppsatsen)