Hej! Är det någon som kan svara på följande frågeställning. Jag har helt nyligen blivit klar med inkopplingen av ett nytt FTX-system. Jag har ett ganska stort hus i ett och halvt plan, med en sekundär huskropp i ett plan med källare. Nu till problemet. På grund av en hög markradonhalt så vill jag få hela huset ventilerat. Dvs. även källaren i sekundärbyggnaden, där det finns bastu dusch och gästrum samt hall och (pannrum) numera apparatrum. Problemet är att det är mycket svår att nå dit med spirorör utan att göra stora fula ingrepp i byggnaden. Därför har jag en ide om att använda mig av en befintlig prefabricerad skorstensstock gjuten i block med imkanaler i, och där rökröret till pannan är borttaget, eftersom jag installerat bergvärme.
Min ide är att knacka mig in i två av imkanalerna och gjuta in ett par skarvnipplar för spirorör samt gjuta igen kanalen ovanför in sticken. Jag vore tacksam om jag kunde få några synpunkter på ett sådant förfarande. Om det är någon som ser något problem med att göra på så vis.