Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plockepinn i golvvärmefördelaren - Vilken slinga gÃ¥r till vilket rum - HJÄLP!  (läst 5027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Har konstaterat att "termostathattarna" som sitter på golvvärmefördelaren och via rumstermostaterna styr reglerventilerna på fördelaren i flera fall sitter på fel golvvärmesslingor (12 st slingor).

Golvvärme ingjuten i betongplatta, 12 slingor och rumstermostater.

Satte alla rumstermostater först på max och sedan på min och kunde konstatera att alla reglerventiler stänger/oppnar som de skall. Dock har två slingor en (1) gemensam rumstermostat vilket ju borde vara ok MEN slingorna går inte till samma rum vilket verkar konstigt? En slinga som täcker två rum har två (2) rumstermostater, en i varje rum. Dessa två termostater påverkar samma reglerventil vilket måste vara fel?

Efter lite testande visar det sig att flera (de flesta) reglerventilerna är felkopplade dvs Rumstermostaten påverkar ett annat rum än det rum de sitter i???.

PÃ¥ konstruktionsritningen är varje slinga numrerad och ett önskat flöde (liter/minut) angivet. Dessa slingnummer stämmer dock inte med de nummer som anges pÃ¥ fördelaren. NÃ¥gon har pÃ¥ väggen bakom fördelaren kladdat med blyerts vilken slinga som gÃ¥r till vilket rum och det stämmer inte heller med konstruktionsritningen. De flesta av slingnumren har suddats/överstrukits flera ggr och nya rum ar noterats. I tillägg sitter i huspärmen en tredje lista som verkar komma frÃ¥n den som gjutit plattan. Även denna lista är försedd med noteringar om slingnummer som ändrats  i efterhand.

Tilläggas bör att tidigare ägare tydligen hade stora problem med golvvärmen. Något han "glömde" att nämna vid försäljningen.

Har nu försökt reglera flödet enligt konstruktionsritningen men gav upp dÃ¥ jag ju faktiskt inte vet vilken slinga jag reglerar.. Har nu stängt en slinga med flödesreglerare och termostaten ställd pÃ¥ minimum och gÃ¥r runt  huset för att försöka känna vilket rum som pÃ¥verkats men det tar ju en evig tid.

Finns det något snabbare sätt att lista ut vilken slinga i fördelaren som går till vilket rum?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0

Det är nog sÃ¥ du mÃ¥ste göra.  Jag skulle stängt av alla slingor och väntat ett tag. sedan satt pÃ¥ en slinga i taget.

Dat kan nog gå snabbare om du köper en IR-termometer, eller hyr en IR-kamera, för att mäta golvtemperaturen.
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Började igår med att:
1 - ställa rumstermostaten i vardagsrummet på MIN. Vardagsrumstermostaten skall enligt beskrivningen styra två ventiler/slingor i fördelaren. Tog sedan av termostathatten på den ena av de två förmodade vardagsrumsventilerna i fördelaren för att få den att öppna helt och ställde ner flödet till MIN/stängt på den andra. Tänkte att jag på så sätt skulle kunna känna vilken slinga som värmer vilken del i vardagsrummet alt hitta någon annan del av huset som blivit kallt.

Idag:
1 - köpte en IR-termometer

2 - promenerade runt i huset på jakt efter ett kallt golv och hittar det på en TREDJEDEL av vardagsrummsgolvet.

3 - Justerade flödet mellan slingorna enlig kluddlappen från vad jag förmodar är de som gjöt golvet. På fem av slingorna får jag inte upp rätt flöde men på de andra är flödet nu enligt ritningen som iofs kan vara felaktig, se nedan.

4 Fem timmar senare har jag nu värme på hela vardagsrumsgolvet. Inomhus temp 20,5-21 grader. Justerade ner pannan till kurva 1 (-2). VBf 27 VBr 25.

Gissar på följande:

A - Vardagsrummet har TRE slingor istället för TVÅ som ritningen visar. Kan vara en inaktuell ritning(?). Jag stängde ju en slinga i vad som jag förmodade var vardagsrummet och förväntade mig att HALVA golvet skulle vara kallt men resultatet blev att EN TREDJEDEL av golvet blev kallt.Det förklarar också varför skafferiet som skall ha en egen slinga enligt ritningarna i stort sett följer värmen i köket. Gissar att jag har en inaktuell ritning och att ritningen reviderats och att man lagt köksslingan även i skafferiet och istället lagt tre slingor i vardagsrummet för att kunna ha en separat slinga vid ett stort glasparti.

Hmm 1 slinga identifierad. Vilka två av de övriga 11 slinorna som går till vardagsrummet återstår att identifiera - DETTA KOMMER ATT TA TID!

Inför morgondagen: Stänger nästa rumstermostat/slinga och upprepar processen.

En fråga: jag har ju problem med att det totala flödet inte räcker till för att uppnå det flöde som konstruktören räknat fram. Kanske löser detta sig då jag identifierat slingorna och kan ställa in flödet på RÄTT slinga? Eller kan det vara så att cirkulationspumpen är för klen?

Jag har hittat TVÅ pumpar som är betecknade CIRKULATIONSPUMP, bild nedan. Den med RÖTT inringade pumpen (Står på hasighet 3 av 3) är den jag gissar pumpar runt vattnet i golvvärmeslingorna? Vad gör den som jag markerat med GRÖNT och som står på 2 av 3?



« Senast ändrad: 04 december 2008, 13:32:30 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Grodan

  • Nyfiken pÃ¥ allt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Prova att vända på ritningen ett halvt varv, byggmissar har hänt förut.
Mvh Grodan ;)
Snart med Nordic Heater 9kW 300 liters tank.
185 m2 boyta 20 biyta 40 m2 golvvärme 12mm rot,vatten buret radiator sys inkopplat 2006
5 barn (4 tjejer 5 med frun)1 till på väg.
25000kW förbrukning.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Prova att vända på ritningen ett halvt varv, byggmissar har hänt förut.
Mvh Grodan ;)

Hmm, det är ett vinkelhus så då hamnar stora delar av golvvärmen på uteplatsen och i trädgården bakom huset men jag förstår vad du menar och alla idéer mottages tacksamt. Skulle iofs kunna förklara varför tidigare ägare hade 45000 kWh i årsförbrukning på 270 m2 välisolerat hus byggt för 10 år sedan.

Hittade i morse termostaten som styr ena halvan av vardagsrumsgolvet. Den sitter inne i skafferiet där det enligt ritningen skall vara en separat slinga men där jag konstaterat att man troligen dragit del av slingan från det angränsande köket.

Hur som helst. Kallt i huset i morse mellan 19-20 grader. Iofs har utetempen sjunkit med 4 grader men mest beror det nog på att jag justerade ner kurvan på pannan. Hyfsat jämn värme i hela huset men vardagsrums- och köksdelen ca 1 grad kallare än övriga huset men där består stora delar av väggytorna av stora fönsterpartier så det kan ju förklara saken. Det är dock också i denna del av huset som jag inte riktigt får upp flödet i golvslingorna till de nivåer som anges i ritningen. Får upp flödet till ca 1,5 l/min mot de 2 till 2,4 som angivits. Kan ju också vara en föklaring.

Kopplade i morse om till styrning med innegivare från att tidigare bara ha haft utegivaren aktiverad. Vet iofs inte var innegivaren sitter men i pannans menysystem får jag ett värde (+18 grader) från en innegivare mot ett BÖRVÄRDE på +20 grader.

Hur ser en innegivare ut?? Jag har en dosa i hallen mot sovrummen som tidigare ägare sa var ett pannlarm. Där lyser en grön lampa och dosan har slitsar på sidorna på samma sätt som rumstermostaterna så det kabn kanske vara innegivare?

Läste i manualen att golvärme INTE skall kombineras med innegivare - kan det stämma?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Resultatet av inkoppling av innegivare - varmt och skönt i huset på eftermiddagen = runt 21 grader med +1 ute. Innegivaren visar dock bara 19 grader. Jämn värme i alla golv (Golvtem=22-23 grader, något lägre på vissa ställen) och varmare i badrummen och hallen (golvtemp= 23-24 grader).

Justerade vid vilken temperatur värmepump och värmesköldar börjar värma varmvatten, från 47 grader på båda till VP45 och värmesköld 40. Några potentiella nackdelar med detta?

Efter några timmar gick pannan över på enbart värmepumpen trots att utetempen sjunkit till -1 grad. Vill ju tro att det behövs mindre eltillskott men det är väl troligen viss tröghet i systemet.

Inomhusgivaren visa någon grad fel, går det att justera? Är visst en speciell givare till Autoterm 480 (aka IVT 480 aka Elektrostandard 480)

Återstår ventilation och cirkulationspumpar. Vet inte riktigt hur/var flödet i ventilationsanläggningen styrs. Det sitter 10 st Fresh 80 tilluftsventiler i huset och ett gäng frånluftsventiler i badrum och kök mm. Utblåset från FLVP:en blåser på som en raketmotor och man kan ju gissa att FLVP:en inte kan tillgodogöra sig värmen i all denna luft. Det enda jag hittar är en mjölkförpackningsstor apparatdosa på vinden med beteckningen ungefär "AB C A Österberg" någonting, se bifogad bild, som enligt förre ägaren hade något (odefinierat!) med ventilationen att göra. Sökning på Google gav någon form av motorstyrning. Kan man anta att den styr fläkthastigheten till värmepumpen? Den står på 3 av 5 idag. Kan det vara idé att sänka den till 2? eller 1? för att hindra att värmen sugs ur huset?

Har tre parametrar för luftfuktigheten
1 Luktar det unket/gammalt=öka (OK idag)
2 Imma på fönster=öka (Inga problem idag)
3 För hög luftfuktighet=öka ventilationen. (Har inte kollat hygrometern)
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
För att ytterligare späda på mystiken kring golvvärmen har ett nytt fenomen uppenbarat sig.

Jag bor på landet men har i alla fall ett par grannar som jag inte sett eller hört så mycket av sedan vi flyttade in i augusti i år. Den enda grannen som jag hitintills träffat och pratat med frågade efter lite artighetsfraser "..och hur går det med golvvärmen...?" och berättade att tidigare ägaren haft MYCKET stora problem med golvvärmen. Tänkte inte så mycket på det då jag tror att det är en justeringsfråga. Igår var det dock "grannglögg" och frågan kom från ALLA intresserade grannar; "Hur går det med golvvärmen...?

Det verkar som om det varit ett allmänt känt faktum att tidigare ägaren har haft stora problem med golvvärmen som inte åtgärdats då ingen VVS-firma ville åta sig jobbet. Tidigare ägaren har naturligtvis inte upplyst om detta i samband med husbesiktningen och eftersom köpet gjordes under sommaren gick det inte att kolla och vi hade ingen egentlig anledning heller.

Nu verkar det ju iofs som om värmen funkar (har värme på alla golv) men det har ju inte varit särskilt kallt ute.

Undrar vad för typ av fel som det kan röra sig om som inte VVS-firmor vill ta tag i, om det nu är något fel.

Vad är "värsta felet" scenariot, hur illa kan det vara?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
För att ytterligare späda på mystiken kring golvvärmen har ett nytt fenomen uppenbarat sig.

Jag bor på landet men har i alla fall ett par grannar som jag inte sett eller hört så mycket av sedan vi flyttade in i augusti i år. Den enda grannen som jag hitintills träffat och pratat med frågade efter lite artighetsfraser "..och hur går det med golvvärmen...?" och berättade att tidigare ägaren haft MYCKET stora problem med golvvärmen. Tänkte inte så mycket på det då jag tror att det är en justeringsfråga. Igår var det dock "grannglögg" och frågan kom från ALLA intresserade grannar; "Hur går det med golvvärmen...?

Det verkar som om det varit ett allmänt känt faktum att tidigare ägaren har haft stora problem med golvvärmen som inte åtgärdats då ingen VVS-firma ville åta sig jobbet. Tidigare ägaren har naturligtvis inte upplyst om detta i samband med husbesiktningen och eftersom köpet gjordes under sommaren gick det inte att kolla och vi hade ingen egentlig anledning heller.

Nu verkar det ju iofs som om värmen funkar (har värme på alla golv) men det har ju inte varit särskilt kallt ute.

Undrar vad för typ av fel som det kan röra sig om som inte VVS-firmor vill ta tag i, om det nu är något fel.

Vad är "värsta felet" scenariot, hur illa kan det vara?

Killen har mest troligt installerat golvvärmen själv, och sen kontaktat vvs- firman till att driftsätta anläggningen, som vägrar då tidigare ägare gjort installationen själv och vvs- firman ej vill ta ansvar för detta.... killen är en allmän "surstöt" och gör sig ovän med vvs firman.... nä jag vet inte men jag tror inte det är något allvarligt fel som vvs firman inte kan fixa... utan mest troligt så sitter styrdonen kopplade till fel termostat...

Om du har kvar "skruvarna" som följde med fördelaren när den var ny så tycker jag att du skruvar lös styrdonen och skruvar dit dessa "skruvar". Skruva åt alla slingor och öppna dem en och en efter som du känner i vilket rum golvet blivit varm. är rummet stort så går det antagligen fler än en slinga i rummet.

Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!