Hushålls färbrukning specificerad hemma hos mig.
Ovanvån har jag nu 11 lampor till/ Bottenvåning normalt 14 lampor till Beräknad ca 15 st till ....................................................................16 tim/dygn 30Wx15x16=7,2kWh
2 TV.5 tim/dag..........................................................................................0,5kWh
Suround anl till ena TV..............................................................................0,1kWh
Dator+ router+modem. totalt 3 datorer 8tim/dag...............................3x100x8=2,4kWh
Små förbrukare2 parabol mottagare+video+dvd stby.........................................................50
2 klockradio................................................................................................. 20
4 mobil telefon adapter..............................................................................+16
1 boxer mottagare.....................................................................................+15
Fjärr styrn till extra TV................................................................................+10=2,6kWh
1 dusch fläkt till 1tim/dag............................................................................ 0,07kWh
kyl+Frys.....................................................................................................1,2kWh
Spis (1tim/dag ca 4kW)............................................................................. 4kWh
Kaffekokare (normalt stby)........................................................................ 0,5kWh
Damsugare på 1000W ..............................................................................0,5kWh
Tvättm 1ggr/dag ca 1000w........................................................................1kWh
Tork (1000W)..............................................................................................1kWh
Diskm..........................................................................................................1kWh
Takfläkt min till....................................................................................75Wx24=1,8kWh
Trädg eller ytterbel............................................................................försumbar....
4 på poolhuset....................................................................................... "
1 på garaget.......................................................................................... "
Poolhus 6 lampor till........................................................................25Wx6x6=0,9kWh
1 avfuktare Autom............................................................................33Wx24=0,8kWh
Poolpump går 6 tim/dygn a 500W ger ..............................................3kWh
2 cirk pump alltid till...........................................................................55Wx24=1,32kWh
Extra förbr.........................................................................................6kWh ej definerad
Golvvärme el i badrum 500W 1/3 av tiden..............................................4kWH
Extra VVB el värme förlust i tvättrum ca 100W/h..................................2,4kWh
Fläktkonv förbr 46Wx24.........................................................................1,1kWh
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blir summa 77 och jag har avläst 77kWH. Alltså felberäkn men likn värde?
ev lite mer på datorer, matlagn tvätt etc. ger 6 kWh extra....
All vanlig värme är av slagen. Endast VP går och ger värme?
Detta är mina normala förbrukare
Kommentarer.
Man kan minska ner förbr genom att släcka lampor, men det gör man normalt ej.
Ingen tvättm´eller diskm nu till. Men normalt varje kväll.
Detta är vad som just nu är till på kvällen.Räknar med mina lampor genomsnitt 30W( 60,40,25)=30st *30....... 900W.
3 datorer lågt räkn 100*3............................................................300
3 TV " " 75*3............................................................225
2 boxer..................................................................................... 80
1 suround anl .............................................................................70
1 avfukt 10 min/tim 200W/6........................................................ 33
1 takfl min hast ca 60W+dusch25W...............................................85
kyl/frys 150W vardera 10min/timme................................................50
Adaptrar+klockradio+router+ modem+fjärr styrn...............................50
--------------------------------------------------------------------------------------------
Summa 1793 W till under en vanlig kväll hos mig.
Värme och VV tillkommer med genomsnitt 12 tim VP /dygn ger 1kW/timme = 24kWh/dygn.
Alltså vanlig kväll med vi säger från 6-11 går där 2,79kW /timme. Med matlagn tvätt disk städning etc slutar det med nu totalt 70-80kWh /dygn. Nu vår /höst med 5-10 gr ute och kalla nätter ner till minus.