Hej...ett tag sedan man var här
Har en liten fråga till alla kunniga på detta forum.
Värmer huset idag med värmepump EcoAir och den är dockad till en Eco El.Näst nyaste mot dagens.(CTC).
Efter som att Eco Air'en (värmepumpen) stannar vid -10--15 ºC så tänkte jag att installera en vedpanna med ackar till.
Så när der blir kallt ute ca -10 så skall jag elda med vedpannan och ladda ackarna och detta laddar sedan EcoEl'en så att den slipper använda pumpen vid för mycket minusgrader och även att man slipper använda elpatronerna då.
Kommer även att ansluta solfångare (ca 8-10kvm) till en av ackarna så kan man spara pumpen även på sommaren.
Nu e' frågan....har ngn här ett förslag på hur jag skall koppla ihop allt detta!
Tänkte att när acktankarna har en viss temp, typ 70 ºC och uppåt så skall värmepumpen inte kopplas in när EcoEl'n behöver värme, varesäg man laddar ackarna med vedpannan eller solfångarna.
Då skall EcoEl'en hämta sitt värmebehov från ackarna istället.
Sen när ackarna e' kalla så kopplas värmepumpen igång igen.
Sen undrar jag....om man nu inte använder vedpannan så mycket mer en under vinter och då den e' kall och ex ackarna oxå....e' det bra för pannan och ackarna? att vara kalla alltså?
ackarna kommer kanske att vara varma en del under sommaren pga solfångarna men vedpannan då?
Skall man sätta in solslingan på första eller andra acktanken?...stora eller lilla tanken?
Har köpt en beg Egor EV 115 (ingen jätte effekt men endå) och 2 st ackumulatortankar....en på 750liter och den andra på 1000liter, tänkte seriekoppla dessa.
Tacksam för ide'er.
Mvh Christian