Var idag till en äldre herre som konverterat till VP med golvvärme. Golvvärmen har tidigare funnits, nu har vedpannan fått ta pension till förmån för en VP istället. En 1235-8 med 2*400M i sjö
Huset är på ca 70m
2 med en övervåning om 40m
2. Nedre plan har 210m(3slingor a 70m) golvvärme och övre plan ingen aktiv värme, utan planlösningen är öppen och stor trappuppgång. Han har även byggt ett garage med gjuten platta på ca:80m
2, hur mycket slang vet jag inte, men det är ganska ointressant i dagsläget då problemen är i bostadshuset.
Han är nämligen tvungen att köra kurva 9 för att få dräglig temperatur inne, i mitt tycke åt h-vete för hög. Termometrar visar att tempen före fördelaren är(idag med -15º ute) 45º resp 33º, alltså för hög diff. Men det jag funderar över om hans golvkonstruktion ställer till det. Han har nämligen 40mm brädgolv ovanpå plåtarna och slangen, kan det vara så att tjockleken på golvet gör att denna temperatur krävs för att innetempen skall nå behagliga 22º inne??
Han har dessutom ingen volymtank i systemet, vilket gör att den uppgår till ynkliga 70-80L ungefär. Jag stod vid vp och kikade, och var lite fundersam varför den inte startade då gm var -160(start -60). Antagligen så berodde det på att "tid mellan starter", satt till 20min inte tillät den starta. En volymtank om minst 100L måste göra att driften på den blir bättre, längre gångtider och jämnare temp i systemet.
Tips o tankar tack!