0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oljor med EP-tillsatser brukar man använda i växellådor där det ingår vinkelväxlar (t ex på bilar med längsmonterad motor eller på fyrhjulsdrivna bilar). Sådana oljor brukar vara klassade GL-4 eller GL-5. Man bör se upp med att de svavelhaltiga tillsatserna kan angripa delar av mässing eller andra kopparhaltiga legeringar, och alltså ALDRIG hälla EP-olja i en växellåda där t ex synkringarna är tillverkade av mässing.På 80- och 90-talet inträffade många helt onödiga växellådshaverier på Peugeot (och Citroën med samma slags maskineri) pga skrivfel i de här smörjmedelsrekommendationstabellerna som brukar finnas till hands på mackar, bildelsfirmor, småverkstäder etc. I de där tabellerna föreskrevs växellådsolja GL-5 , fast biltillverkarens rekommendation var motorolja eller ATF för de där växellådorna. Om man hällde i GL-5 fick man skrap vid växling och andra synkproblem inom ett par månader.Alltså: lita ALDRIG på en oljehandlares rekommendation för vilka oljor som ska användas i en viss växellåda. Följ istället biltillverkarens rekommendationer, i instruktionsbok, verkstadshandbok eller senaste upplaga av servicemeddelanden. Om du inte får tag på några pålitliga uppgifter, tappa ur den gamla växellådsoljan och studera den för att avgöra vilken typ det är, fyll sedan på med samma sorts olja om den gamla har fungerat bra.ATF-olja är ju t ex rödfärgad och ganska tunnflytande. GL-5 luktar svavel. Alla "traditionella" växellådsoljor är mer trögflytande och "klibbiga" än vad vanlig motorolja är.De Citroën BX med BE1 och BE3 växellådor som jag har haft att göra med, har det som regel visat sig vara motorolja i.
Jag har för mig att jag läste att EP olja är främst till för hypoidväxlar (snedställda kuggar i vinkelväxlar).Kommer jag ihåg fel?För övrigt, jag bytte till Read Line Oil i min gammal 745a från enklare biltema olja.Faktum var att bensinförbrukningen sjönk några %.Kollade upp det och det visade sig (oberoende bänktester) att den lägre viskositeten var synnerligen låg och därmed snurrade motorn billigare alternativt gav fler HK i racing motorn).Skillnaden var just tre %.mvhPeter