Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ladda frÃ¥n solfÃ¥ngare  (läst 1266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Ladda från solfångare
« skrivet: 12 november 2008, 23:33:41 »
Jag funderar på att installera kökspanna och solfångare (vacuumrör) för uppvärmning och varmvatten i mitt nybyggda fritidshus, och håller på för fullt att sätta mig in i alla teknikaliteter med ackumulatortankar, laddomater, tappvattenautomater etc.

En (säkert dum men ändå...) fråga som jag har är varför man måste använda slingor eller plattvärmeväxlare för att ladda tanken från solfångaren. Varför kan man inte bara ladda direkt som från kökspannan, dvs låta vatten/glykol cirkulera mellan tanken och solfångaren? Jag inser förstås att man då måste ha glykol i hela tanken, men finns det några nackdelar med det?

Den ökade kostnaden för glykol måste väl mer än väl kompenseras av att tanken blir extremt enkel, det behövs ju då inga slingor alls om man använder en TVA för varmvatten...

Vad har jag missat?

/fth

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!