Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering radiatorsystem: Värmepumpsdata, R-tal och rördimension  (läst 8057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pudas

  • Gäst
Hej,

Jag har tankat hem Purmomaster för att dimensionera mitt radiatorsystem. Jag skall dimensionera ett system med två stycken stammar där varje stam ungefär skall transportera 5500kW (total ~ 11000kW) vid DUT -18.
I början av varje slinga har jag tvingats att gå upp i rördimension för att inte överskriva högsta R-tal och hamnar då på ett slutgiltig dimension på det rör som skall gå från värmepumpen på 28mm dim.
Problemet är bara att den anslutning som kommer från VP är diameter 22mm. Om jag nu tar en förminskning för att koppla ihop VP med mitt rör så kommer jag i dimensionen 22mm överskrida maximalt tillåtet R-tal!
Jag har dessutom ytterligare ett dimensioneringsproblem. I purmomaster verktyget sitter det en strypventil på varje slinga som har till uppgift att hålla trycket i varje slinga på 10kPa. Problemet är bara att trycket då vid cirkulationspumpen i detta fall liggger på 40kPa!
Jag har följande frågor till ovanstående:

  • Är det normalt att jag överskrider det R-värde som purmomaster rekommenderar som högst möjliga vid VP inkoppling?
  • Skall det sitta en strypventil pÃ¥ varje stam?
  • Hur beräknar jag tryckfallet över cirkulationspumpen sÃ¥ att jag kan se att cirkulationspumpen är rätt dimensionerad?
  • Kommer cirkulationspumpen alltid att snurra för mitt radiatorsystem med konstant hastighet?
  • Vad behöver jag för att undvika tryckvariationer i radiatorsystemet vid frÃ¥n och tillslag?

Jag kan länka in purmomaster filerna om önskemål finns!

Hoppas ni kan hjälpa mig?

Mvh
/Fredrik

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!
Jag är inte VVSare, men arbetar med processystem så hag hoppas jag inte alltför långt ute och cyklar. Att kortare sträckor överskrida motståndstal (R-värde) är vanligt och den korta sträckan gör vanligtvis att det höga tryckfallet per meter ändå får liten påverkan på det totala tryckfallet. Vid extremt höga hastigheter kan problem med erosion och ljud uppstå, men det ska inte kunna ske med måttligt överskridna värden. Jag har för mig att för små dimensioner bör man ej gå över 1 m/s vilket betyder kring 13 kW för ett 22 mm kopparrör. Har inte någon tryckfallsberäkning tillgänglig, men misstänker att tryckfallet är ett mycket större problem än strömningshastigheten i ett sånt här fall. Att gå upp från 22mm till 28mm vid värmepumpen är därmed inget konstigt. Är det en kort sträcka är det säkert möjligt att klara sig med 22 mm, men samtidigt är det bra att ha lite marginaler.

Injusteringsventiler brukar finnas i system med flera stammar för att balansera flödet mellan dessa. Därmed blir injusteringen vid radiatorerna enklare när tryckfallet i stammen först kan justeras in. I en villa är dock antalet radiatorer inte sÃ¥ mÃ¥nga och därmed skall en injusteringsventil mellan stammarna ej behövas. Radiatorernas injusterings balanserar hela flödet. Du kan därmed helt enkelt dra av de 10 kPa som programmet lägger pÃ¥ för ventilen som programmet föreslÃ¥r. Tryckfallet över cikulationspumpen är det totala tryckfallet i kretsen, altsÃ¥ radiatorkrets plus värmekällan. Tänk pÃ¥ att värmepumpar kan ha ganska stora interna tryckfall. Jag tycker personligen du skall ta i med rördimensioner sÃ¥ att du klarar dig med en sÃ¥ kallad 4 meterspump (har ofta modellbeteckning med 4a i). Det motsvarar ca 40 kPa totalt tryckfall. Värmepumpen bör klara sig pÃ¥ 10 kPa (se tekniska data för maskinen) och radiatorer bör ha 10 kPa över sig för att ge en bra injustering. KvarstÃ¥r därmed 20 kPa för rörens tryckfall. Försök dimensionera sÃ¥ att tryckfallet till den mest avlägsna radiatorn inte överskrider detta. Ofta dimensioneras  för max 0,1 kPa/m. Max teoretisk rörlängd blir dÃ¥ 2x100 meter. Med lite böjar och t-stycken bör det gÃ¥ att klara sig upp till 30 meter och ändÃ¥ inte överskrida 10 kPa. Därmed kommer en 4m pump klara jobbet galant och lite marginal att finnas.

Normalt sett låter man cirkulationspumpar gå kontinuerligt under uppvärmningssäsong. Idag finns tryckstyrda pumpar (varvtalsreglerade) som kompenserar för termostatventiler mm som förändrar flödet i kretsen. Med värmepump vill man ofta undvika fler än ett fåtal termostatventiler för att få ett bra flöde. Därmed gör inte en tryckstyrd pump så stor nytta. Däremot är dom nya ventilerna intressanta ur energisynpunkt då de har rejält mycket bättre verkningsgrad jämfört med de enklaste med tre lägen.

Din fråga om tryckfall vid till och frånslag förstår jag inte riktigt. Menar du av cirkulationspumpen så är det inget att bekymra sig för. Cirkulationskretsar har i stort sett aldrig detta problem. När det gäller värmepumpen kan temperaturvariationer uppstå men altså inga direkta tryckvariationer. Däremot gör ju temeraturvariationen vid till/frånslag att trycket ökar. Det löser expansionkärlet som naturligtvis måste anpassas till aktuell systemvolym.

Hoppas jag givit svar på några av dina frågor!

Mvh
Björn

pudas

  • Gäst
pudas
SV: Dimensionering radiatorsystem: Värmepumpsdata, R-tal och rördimension
« Svar #2 skrivet: 04 november 2008, 13:51:51 »
Hej Björn

Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt på mina frågor! Detta var precis den information som jag behövde veta för att kunna gå vidare i dimensionering av mitt radiatorsystem.

Bockar och bugar!

Mvh
/Fredrik


pudas

  • Gäst
pudas
SV: Dimensionering radiatorsystem: Värmepumpsdata, R-tal och rördimension
« Svar #3 skrivet: 10 november 2008, 01:27:30 »
Hej,

Har nu kommit ytterligare en bit på vägen för att kunna bygga mitt egna radiatorsystem. Se bifogad .pdf för underlag.
Jag skulle gärna vilja ha hjälpa med att granska mina underlag för att hitta eventuella problem + förbättringar. Samtidigt har det uppstått en mängd nya frågor som jag skulle behöva ha hjälp med att få besvarade, nedan följer en lista.

  • Vad skall jag välja för injysteringsventil för mina sektionsradiatorer. Behöver jag en termostat?
  • Behöver jag en luftningsventil pÃ¥ rördragningens höjdställen. T.ex. dÃ¥ jag gÃ¥r frÃ¥n golv till tak och sedan tillbaka till golv, vilket skapar en lokal höjdpunkt?
  • Hur räknar jag ut totala tryckfallet i mina rör med hjälp av den data som jag har fÃ¥tt ur purmomaster, bör ju enligt ovan inte överskrida 10kPa?
  • Vilken effekt bör jag välja pÃ¥ min värmepump?
  • Rekommenderat effektivt borrhÃ¥lsdjup för effektuttaget ~ 11kW?
  • Är det R-tal som jag har fÃ¥tt fram ur purmomaster okej, eller behöver jag gÃ¥ upp i dimension till 28 nära VP?
  • Är expansionskärlet rätt dimensionerat och hur kan jag orientera ett expansionskärl av trycktyp?
  • NÃ¥gon komponent som saknas?
  • Hur fyller jag pÃ¥ mitt radiatorsystem vid installation, behöver jag en extern tapp punkt eller finns denna möjlighet i VPn?
  • Enligt en offert frÃ¥n IVT rekommenderar de en volymtank pÃ¥ 120 liter för att ge VPn en större mängd vatten att arbeta med, är detta nÃ¥got jag behöver i mitt radiatorsystem?

All feedback stort som litet emottages tacksamt!

Mvh
/Fredrik

P.S. Jag har medvetet valt sektionsradiatorer och jag vet att dessa är en faktor 3-4 gånger dyrare än t.ex. purmo komparkt. Har också valt kopparrör för längre livslängd och förhoppningsvis mindre problem D.S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!