Låt Bond vara manlig förebild
Svenska killar borde se den nya Bond-filmen och lära sig av Daniel Craigs machostil, anser programledaren och konstnären Carolina Gynning: "För mig är James Bond i Daniel Craigs gestaltning så nära idealmannen man kan komma." "Det finns inget som skrämmer svenska män mer än en tjej som inte delar deras radhusdrömmar. Därför föredrar jag karlar med lika stort frihetsbehov som jag själv." Tänk om alla män vore som Daniel Craig i James Bond-tappning. Tysta, starka, sammanbitna, hemlighetsfulla och vibrerande av undertryckta känslor. Visste ni tjejer att Craig faktiskt gör de flesta stuntscener själv? Bara det får mig att smälta.
Craig har fått kritik för att vara för kort och för blond. James Bond-karaktären anklagas ofta för att vara manschauvinistisk.
Men jag tycker Craig är härlig och att Bond har en befriande kvinnosyn.
För mig är James Bond i Daniel Craigs gestaltning så nära idealmannen man kan komma. Han har en fantastisk muskulös kropp och jävligt snygga vader.
Madelaine Levy, chefredaktör för tidningen Bon, skrev en gång att ett bra förspel börjar vid diskbänken, alltså att tjejer går igång på killar med händer löddriga av Yes. Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att män i Tom Ford-kostymer är betydligt sexigare än killar med förkläde.
Jag borde för mitt psykes skull falla för er mjuka killar men tyvärr så tröttnar
jag direkt. 9–5-killar som skyndar hem är inget för mig. Jag faller för
självupptagna män som jobbar dygnet runt. Jag vill ligga sömnlös av oro över
varför min man inte dyker upp eller vad han har för ny plan. Tanken på att
aldrig veta om han kommer hem död eller levande gör mig alldeles het. I love
men living on the edge.
Carolina Gynning. Foto: Tv4
Jag tror inte jag är ensam - inte undra på att många svenska par har problem med att hålla lågan levande.
Det är inte det att jag på något sätt tycker att kvinnor är underlägsna män - tvärtom. Jag gör vad fan jag vill. Jag skiter i konsekvenserna. Det har jag alltid gjort.
För mig är huslighet hos killar ett varningstecken, ett första steg i en strategi som går ut på att förvandla mig till en lattemamma.
Psykologer har roat sig med att ställa diagnos på James Bond och kommit fram till att han är en känslomässigt hämmad psykopat och sexmissbrukare. Men hellre det än en förutsägbar mjukis.
Det är James Bonds kroniska aptit på nya kvinnor som gör honom till den ultimata utmaningen. Erfarna älskare är de bästa.
Man vill ju jaga. Om man hela tiden exakt får som man vill blir det tråkigt. Det bor en lika stor jägare i mig som i en man. Jag vill jaga mitt byte. Det är inte förrän jag får den jag vill ha som jag kan gå vidare till nästa.
Nu är det tretton år sedan Izabella Scorupco var Bond-brud i Golden Eye.
Jag tycker att det är dags för en ny svensk Bond-brud. Absolut finns det många söta tjejer i Sverige. Men ingen är lika cool som jag.
Jag skulle älska att spela mot Daniel Craig i nästa Bond-film. Det är min dröm!
I dag har den nya Bond-filmen "Quantum of Solace" premiär. Det är säkert en skitbra film, men långt ifrån så bra som den skulle vara om jag var med. Nu hoppas jag att Bond-producenterna kontaktar mig så att jag kan vara med i nästa film, som det ryktas ska spelas in till våren.
Åren rinner i väg. Det sista jag vill är att bli en gammal Bond-brud eller få spela den gamla kärringen miss Moneypenny.
Carolina Gynning
Carolina Gynning är programledare för TV4:s ”Stjärnor på is”. Hon bloggar på stureplan.se/carolina.