Hej
Jag har efter att ha köpt ett kedjehus med en gammal gammal oljepanna bytt till en luft/vatten pump. En Optima 900 blev det efter rekommendation från återförsäljare.
Vid besök av återförsäljare rekommenderade han att sätta utedelen direkt utanför pannrummet vilket innebar mellan mig och grannen (avstånd mellan husen i kedjedelen är 4-5m). Jag frågade om det verkligen va ok eller om det skulle störa min granne men det skulle vara hur lugnt som helst, den blåser ut uppåt och har 47 Lp öra (dBa) vid 2 meter så det skulle inte va några problem.
Jag nappade och 5 veckor efter blev pumpen monterad. Så långt allt ok. 2 dagar efter när jag kommer hem med bilen står grannen på garageinfarten och hävdar att han har ett ordentligt lågt brummande ljud inne hos sig när pumpen är igång.
Så nu till frågan/frågorna.
Våra hus sitter inte på något sätt ihop vilket bör utesluta vibrationer som problem(?) (jag har kännt på den och kan inte känna några vibrationer + att den står på gummifötter)
Stående bredvid kan jag konstatera ett dovt ljud som kommer och går när pumpen jobbar.
Luftströmmen i sig låter inte alls högt den är inte problemet.
Kan våra täta hus samt luftpumpens placering som gör att den kan blås upp luft mot takets överhäng skapa en "resonanslåda" som är vad grannen hör? (hörs inne hos oss också men inte högt som vi upplever det). Kan ni tänka er någon annan orsak? Och slutligen, vad gör man i så fall åt det?
Ursäkta om det blev en lång text, jag vill lösa problemet och inte bli osams med min granne över detta.