Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.  (läst 57536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2008, 23:05:29 »
Jo det vore ju allra enklast, men jag kan inte hitta någon som det står vid vilken temp som den aktiveras?? Har sett några som det står +10 ºC på??
Biltema har ifs en som verkar tända vid +5 ºC, den kostar dock från 450:- / 2 m

Edit: Man kan ju iofs köpa en 4 meters för 550 så räcker den ju både till pumpen och avloppet Thumbsup

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=916&iItemId=147905


 jag köpte mina av tsfs kommer inte i håg vad de kostade
 men de var inte så dyr som 45o kr
 och de börjar inte dra ström för än
  det är några minus grader
 tror den är på 20 watt per meter
 och det har räckt för mig som bor i dalarna
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2008, 01:59:25 »
Har oxå funderingar på detta med värmekabeln, dock är jag lat så jag undrar var man kan köpa en termostat som reglerar det hela.. vore fint med en slutande vid typ 3-5 ºC ?
Bimetall borde väl vara enklast och billigast?
Smart Raffen med att byta ut originalkabeln i pumpen, ska nog jag göra oxå om det visar sig att den ligger på så hög strömförbrukning, men det är väl troligt att i min fulpump ligger kabeljäkeln på 100W eller mer ;D ;D
Vänligen

Hej Dennisson!  För att återigen förtydliga lite runt min strömbrytare till värmekablarna på insidan av huset så är det ju fullt möjligt att förutom denna brytare så kan man låta kablarna gå över en resp termostat ute vid pumpen. De termostater som finns till värmekablarna till pumparna idag slår ju till redan vid mellan ca + 3-5 ºC, och det tycker jag då är onödigt, och därför har jag då också en brytare till dem. Jag skulle helst vilja ha en termostat till kablarna som kan gå att ställa ned till några minusgrader ivf innan de slår till, och Elfa hade faktiskt en sort, men den kostade då över 800:- kr så därför så blev det en brytare så länge. :) 
Vad det gäller de här s.k självreglerande värmekablarna så kan man ju tro att de reglerar sig själva och börjar att värma vid en viss temperatur, men så är det ju inte. De går på för fullt spjut (dvs 20-25 watt/meter) även om det är 25-30 ºC varmt och reglerar sedan ned sig själva till 9-10 watt/meter i kontinuerlig drift, så det är tydligen det som de menar med självreglering av kablarna. ;)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 26 oktober 2008, 09:45:38 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2008, 02:05:29 »

 jag köpte mina av tsfs kommer inte i håg vad de kostade
 men de var inte så dyr som 45o kr
 och de börjar inte dra ström för än
  det är några minus grader
 tror den är på 20 watt per meter
 och det har räckt för mig som bor i dalarna
 kjell  *vinkar*

Hej Kjell!  Var har du fått detta ifrån att värmekabeln inte börjar att dra ström förrän det är några minusgrader?? Sc:,h
Skulle vara väldigt intressant att få veta vilken sorts värmekabel som du har då isf?? Tror nämligen inte att det finns några sådana Kjell, jag har ivf aldrig hört talas om att det finns några dylika värmekablar du. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2008, 06:48:39 »

 jag köpte mina av tsfs kommer inte i håg vad de kostade
 men de var inte så dyr som 45o kr
 och de börjar inte dra ström för än
  det är några minus grader
 tror den är på 20 watt per meter
 och det har räckt för mig som bor i dalarna
 kjell  *vinkar*

Hej Kjell!  Var har du fått detta ifrån att värmekabeln inte börjar att dra ström förrän det är några minusgrader?? Sc:,h
Skulle vara väldigt intressant att få veta vilken sorts värmekabel som du har då isf?? Tror nämligen inte att det finns några sådana Kjell, jag har ivf aldrig hört talas om att det finns några dylika värmekablar du. ;)

Mvh Raffen.

jag ser det på el mätaren
och vilken sort det är får du fråga tsfs
och skulle den dra nån watt vid plus 1grad
så kan jag nog överleva det  *roflmao*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9084
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Samma typ/sort/funktion av självreglerande tror jag finns för värmekabel för golv samt för stuprör på tex hyresfastigheter men då med lite mer effekt. Kabeln jag använder mig av är på 20w/m.
Till Panasonic, Sanyo och Toshiba är då själva "värmekabeln på 0,8m, det finns vissa maskiner som behöver 0,95m.
Kabeln börjar enligt ettiketen värma vid +5, försökte mäta detta hemma och det stämde ganska bra.
Vissa började värma vid +-0 och någon vid +6 men det var ingen direkt vetenskaplig mätning då jag kylde ner kabeln med hjälp av kylen och frysen  ;D ;D
Det är ca 0,8m 3 ledad kabel innan själva "värmekabeln" börjar och dom är försedda med kabelskor som passar tex Panasonics
plint på utedelen. Kabeln tillverkas i Sverige, åtmindstånde förut, har inte kollat om dom lagt ut tillverkningen på något billigare land nuförtiden.
Kablarna var förr märkta med +3 eller om det var +-0, kommer inte riktigt ihåg då det var ett par år sedan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2008, 09:57:12 »

 jag köpte mina av tsfs kommer inte i håg vad de kostade
 men de var inte så dyr som 45o kr
 och de börjar inte dra ström för än
  det är några minus grader
 tror den är på 20 watt per meter
 och det har räckt för mig som bor i dalarna
 kjell  *vinkar*
Hej Kjell!  Var har du fått detta ifrån att värmekabeln inte börjar att dra ström förrän det är några minusgrader?? Sc:,h
Skulle vara väldigt intressant att få veta vilken sorts värmekabel som du har då isf?? Tror nämligen inte att det finns några sådana Kjell, jag har ivf aldrig hört talas om att det finns några dylika värmekablar du. ;)
Mvh Raffen.
jag ser det på el mätaren
och vilken sort det är får du fråga tsfs
och skulle den dra nån watt vid plus 1grad
så kan jag nog överleva det  *roflmao*

Hej Kjell!  Jodå jag förstår mkt väl att du överlever detta med att kabeln slår till tidigare, och det gör ju jag också givetsvis.
Det är ju bara det att jag har letat överallt på nätet efter en kabel som skulle kunna slå på vid ca 0 ºC ivf, men det har jag aldrig lyckats hitta, så de finns ju bara inte.
Annars hade det ju varit perfekt om det hade funnits, och det var därför som jag blev nyfiken på var du hade hittat dessa kablar nämligen Kjell, eftersom om det hade stämt så hade jag varit riktigt intresserad av dessa isf.
De flesta kablar som jag har sett är är ju s.k självreglerande, och är därmed alltid i drift oavsett hur varmt det än är ute, sen har det ju nu kommit kablar som tydligen inte slår till och börjar att värma förrän vid +5 ºC och de termostater som finns till värmekablarna till pumparna slår till vid lite varierande temperatur på mellan +3-5 ºC :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 26 oktober 2008, 09:58:46 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9084
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag har skickat med denna typ under 5 års tid så det är inte något direkt nytt påfund.
Har ingen aning om hur mycket man "förlorar" på att kabeln börjar värma vid +5 respektive +-0.
Det beror självklart på vart i landet man bor men det borde inte bli så många ören, det finns säkert någon här som på ett snabbt sätt kan räkna ut det.
Räknade på driftskostnaden förut med denna kabel och då landade den på ca 100:- per år, det beror på elpriset.
Om kabeln går dygnet runt blir det 384w och sen får man ta det med antalet dagar man har ca +5 eller kallare i sin landsdel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2008, 10:58:59 »
Ja nu är det väl också på det sättet att en självreglerande värmekabel på t.ex 10 eller 20 watt/meter och som ligger i tråget på en pump (helt oisolerad då givetsvis) och direkt utsatt för den omgivande kalla utetemperaturen inte kommer att dra just 10 eller 20 watt/meter, utan den kommer med all säkerhet att ligga på iaf  kanske närmare det dubbla wattalet i förbrukning. Det är ju  bl.a detta som man menar med en självreglerande värmekabel, och de wattal som uppges är ju när kabeln är i uppvärmt skick. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9084
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Någon som har en av mina kablar och som dessutom har en bra elmätare kanske kan ge dig exakt svar på det.
När jag mätte med min "hobby" elmätare har jag för mig att det högsta värdet blev 20w på en 0,8m kabel.
Det var som sagt ett bra tag sen jag provade så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt.
Det kanske finns någon butik på nätet som har alla siffor redovisade i något diagram på liknande eller samma kabel.
Det är så jäkla lång beteckning på själva kabeln så är det någon som absolut vill veta alla siffror får jag skriva den
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2008, 11:14:50 »
Snyggt jobbat Raffen !
 Man blir själv inspirerad att bygga nåt dylikt , bara latmasken skulle försvinna ur en själv .  ;D   Thumbsup         :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #25 skrivet: 26 oktober 2008, 12:06:53 »
Någon som har en av mina kablar och som dessutom har en bra elmätare kanske kan ge dig exakt svar på det.
När jag mätte med min "hobby" elmätare har jag för mig att det högsta värdet blev 20w på en 0,8m kabel.
Det var som sagt ett bra tag sen jag provade så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt.
Det kanske finns någon butik på nätet som har alla siffor redovisade i något diagram på liknande eller samma kabel.
Det är så jäkla lång beteckning på själva kabeln så är det någon som absolut vill veta alla siffror får jag skriva den


 på te9an som jag köpte av dig med kabel
 så visar elmätaren kamstrup 0 watt nu ca 10+ ute
har för mig att kabel är kopplad på matningen i pumpen
 kjell   *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #26 skrivet: 26 oktober 2008, 12:21:13 »
Snyggt jobbat Raffen !
Man blir själv inspirerad att bygga nåt dylikt, bara latmasken skulle försvinna ur en själv.  ;D   Thumbsup         :)

Hej Rollster!  Ja tack skall du ha kompis! Thumbsup Ja du förstår att tanken med mina bilder och enklare beskrivning var väl just till att kanske stimulera några flera till att fixa till en sådan här enkel plastbytta. ;) Visserligen är det ju lite småpyssel med det här, men jag kan försäkra dig om att det är guld värt när den väl sitter på plats på pumpen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #27 skrivet: 26 oktober 2008, 22:57:53 »
Snyggt Raffen.  Thumbsup Jag önskar att jag hade samma ork att göra något så snyggt åt min VP, men tyvärr får jag lita på att solen lyser och värmer och smälter isen i vinter. Har du någon koll på hur mycket grejerna som du monterat kostat totalt med plastbackar, värmekablar, strömbrytare och grejor?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #28 skrivet: 27 oktober 2008, 00:21:09 »
Snyggt Raffen.  Thumbsup Jag önskar att jag hade samma ork att göra något så snyggt åt min VP, men tyvärr får jag lita på att solen lyser och värmer och smälter isen i vinter. Har du någon koll på hur mycket grejerna som du monterat kostat totalt med plastbackar, värmekablar, strömbrytare och grejor?

Hej Kilo!  Ja du nu skall vi se?? Den här 12 liters plastbacken (Hammarplasts) kostade 19,50 kr på Ö&B, den lilla 5 liters plastlådan av serie "Samla" köpte jag på Ikea för 9:- kr, en rörgenomförinng (15 mm) på Cheapy för 37:- kr och enpåskruvad slangloppling på denna för 45:- kr, lite frigolit, plastslang, fästbräda och skumplast till locket hade jag hemma på centrallagret, men det kostar väl en ca 50-75:- kr annars kanske + en burk med fogskum för 30:-kr (men då räckte den å andra sidan till 2 st likadana plastbackar eftersom jag gjorde ytterligare 1 st i samma veva till min andra granne enligt bifogad bild), samt lite slangisolering för ca 45:- kr. Värmekabeln som är dyrast i sammanhanget fick jag faktiskt tag i på Clas Olssons för endast halva priset 249:50:- kr i somras eftersom de sålde ut denna sort pga av byte till en annan typ av kabel, ordinarie pris var annars 499:- kr: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251681 
Nu har de tydligen gått in med denna istället: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=46539139
Så ca 500:- kr har jag då gett för prylarna till anläggningen + lite pysselarbete förstås, men då var ju värmekabeln extra billig ju, annars kan man väl då räkna med ca 750-800:- kr normalt kanske. Kontakten inomhus kostade väl ca 30-35 kr, men den använder jag då till att bryta både värmekabeln i tråget på pumpen och kabeln i kondensvattenanläggningen med om jag nu har lust för detta.
Det vore ju egentligen en helt förträfflig anordning att skicka med luftvärmepumpar istället för de här anskrämliga fågelholkarna som man klär på pumpen med, och som en del har som extrautrustning och erbjudande ju. :)
 
Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 19:15:37 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips för att slippa problem med kondens & avfrostningsvatten.
« Svar #29 skrivet: 27 oktober 2008, 16:53:47 »
En av de vanligaste....

självreglerande värmekablarna är importerad av Thoren's och tillverkas av Tyco. Man känner igen den på att den är svart (Till skillnad från andra Tyco värmekablar som kan vara blå eller röda).

Den ger cirka 30W /m vid -25 ºC och cirka 10W/m vid plusgrader, då den reglerat ner. Den ger aldrig mindre än så.

Mina tvåmeterskablar drar el för cirka 6kr/vecka/styck, vilket både jag och L/L installatörerna tycker är för mycket, när det inte behövs 30 veckor/år i Stockholmsområdet. Installationsfirmorna kompletterar därför ofta värmekabeln med en liten termostat, som slår till vid 3-5 plusgrader.

Även det tycker jag och Raffen är för mycket, så vi har monterat strömbrytare oxå. Jag hade mina strömbrytare tillslagna två gånger förra vintern, cirka 1 vecka per gång. Temperaturen var då under -5 ºC. (OBS Avfrostningsvattnet håller några plusgrader från början)

Har man tre pumpar så sparar jag el för åtminstone 600kr på ett normalår, jämfört att ha kabeln inkopplad ständigt.

Tror inte att värmekablar ingår i de COP mätningar som bla SP gör och som tillverkarna flitigt refererar till. Skall man nå dessa värden, måste man nog begränsa elen till värmekabeln. (Och mycket annat)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!