Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Krypgrunder
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
vad är optimal RH i krypgrunden?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: vad är optimal RH i krypgrunden? (läst 3547 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Raj
Expert på värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 277
Karma +0/-0
Kön:
Raj
«
skrivet:
19 oktober 2008, 16:21:46 »
Citera
vad är optimal RH i krypgrunden med avfuktare i drift?
dvs,
optimal RH = RH där, det finns ingen risk för mögel växt + lägsta elkonsumption med avfuktare
När jag tittar på kurvan som finns på "Hygropro sidan", ser jag att cirka 70% RH på sommarn verkar vara optimal. På vintern få den gärna stiga utan att det finns risk för mögel växt. Har jag uppfattat detta rätt? Det är nästan som att säga att RH ställning på cirka 67-70% verkar vara rätt oavsätt sommar eller vinter. Det är kanske lite "överkill" på vintern men RH ute och inne i krypgrunden är lägre på vintern och då kommer avfuktare att vara i viloläge (enbart fläkt) mesta dels om den är inställt på 70% RH i alla fall.
http://www.lfs-web.se/index.htm?hygrostat-hygropro.htm
Jag har märkt att när man ändrar RH ställning på PD250 från 55% till 65%, enbart fläkttiden (inte kisel avfuktnings tid med värme på) ökar från 12 min till cirka 20 min i min krypgrund. Det talar för att den reglerar arbets sätt efter RH ställning. Några av er har skrivit tidigare att det går hela tiden och kanske drar mkt el men min beräkning (och observation på plats, cirka 1 timme idag i krypgrunden) visar att den fungerar som den ska. Om den går hela tiden, då det måste vara för att det finns mkt fuktigt luft i krygrund (dåligt tätning) eller RH hygrostat i apparaten är ställt på mkt låg nivå. Min hade en fabriks inställning på 55%. Nu har jag ändrat den till först 62% och idag till 67%.
"So far ", den har varit i drift 1660 timmar och dragit 655KWH el. Även om det går hela vinter på samma takt kommer det att dra cirka 3500 KWH per år. Men vi vet att RH är lägre på vinter och det innebär besparring på några lappar, en hundring kanske. Jag är väldigt nyfiken på årlig elkonsumption hos folk som har kondensor avfuktare som jämförelse. Rollo kanske har siffror? Jag skulle vara mkt tacksam för era synpunkter.
Raj.
Loggat
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.
Raj
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Raj
SV: vad är optimal RH i krypgrunden?
«
Svar #1 skrivet:
19 oktober 2008, 16:25:13 »
Citera
Ursäkta Rickard,
Jag menade inte att det skulle vara ett nytt tråd. Det blev fel. Kan du fixa den så att den kommer inn i gamla tråd med samnma rubrik. Sorry!
Raj.
Loggat
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.
rollo
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 135
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
rollo
«
Svar #2 skrivet:
19 oktober 2008, 21:01:41 »
Citera
Risken för mögeltillväxt hänger samman med RF o temperatur och tiden. Se bifogat diagram.
Uppenbarligen har vi olika fukttillskott i våra grunder varför det är svårt att jämföra energiförbrukning. Jag har stängt av min avfuktare för över 1 mån sedan o håller nu 70% RF vid 12.2 grader. Har en lite aning undertrycksventilation mest för liktens skull men tror jag skulle kunna stänga av den helt - har eg inga luktproblem längre. Har detta året kört med avfukater från mitten av juni till mitten av september o då drog avfuktaren ca 5kWh per dag, dvs ca 450kWh under detta året.
Loggat
Raj
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Raj
«
Svar #3 skrivet:
20 oktober 2008, 18:29:56 »
Citera
Tack Rollo för ditt svar och bild som bekräftar det jag trodde. Om jag har räknat rätt min drar cirka 9KW per dygn över samma tids period. Min årlig elkonsumption blir högre än din, hur mkt högre svarar jag efter vintern. Idag är det 15C och 67 % RH i krypgrunden.
Raj.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Krypgrunder
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1427
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Rdx
RobertG
mindis
Hilton
dadid
Classe57
nmn
Smurfen.
macman
jantijanti
LillaRodde
sigge01
Kvarn
Pontiac
Rick80
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info