Är ny i forumet och vill höra er åsikt ang. möjligt alternativ till en TVA.
Har läst lite inlägg kring TVA och vill lämna ett alternativ för debatt.
Min fundering är att till den ordinarie tanken koppla en ca 150 l långsmal tank (ex Ø35x150) som förses med en slinga för vv. Varför detta? Jo tanken är att koppla samman topp och botten på båda tankarna men låta lilla tanken kyla ner sitt vatten ordentligt innan man fyller på nytt från stora tanken. Kan krävas pump, några termostater och ev backventil som hindrar självcirkulation.
Varför?
1. Kostnad: TVA är inte så billiga, lilla tanken borde kunna vara en gammal vvb som modifieras, men slingan måste man förstås köpa.
2. Problem med elförsörjningen: bor på landet där elen är borta emellanåt, har dock kallvförsörjning. En parallellkopplad kran över pumpen borde kunna fixa in nytt varmvatten om lilla tanken placeras rätt i förhållande till den stora. I en TVA är det njet vv utan el om jag fattat rätt.
3. Extravärme sommartid (vedeldare). En vvb har en elpatron inbyggd, varför värmetillskott enkelt kan tillföras vid behov. Det bör även kunna ge vv även om stora tanken blir kall, ska då inte skifta in nytt kallt i lilla. Bättre med vv och lite kallare hus när man kommer hem om man inte eldat i tid innan.
Kan förstå att detta inte är något som prioriteras på marknaden. Nybyggt blir det säkert inte billigare än vanlig TVA, men kan
man pula själv så...
Nackdelar?
Kräver större utrymme än TVA.
Det blir mera kylyta, kanske ska vvb extraisoleras om den är gammal.
Ev. problem.
Retur från värmesystemet kan inte komma in i botten på stora tanken utan en bit upp.
Är detta något ni tror kan funka eller har jag förbisett något?
Har tänkt installera tank och solfångare framöver och vill hålla kostnader nere utan att pruta bort fördelar.
Hälsn
Knåpen