0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har haft jordfelbrytare i många år och kör rubbet på dem, separat för tvättstuga/VP. Har i en lägenhet för många år sedan drabbats av ett fel som jordfelsbrytaren skulle skyddat mot (tror jag). Under en tid så fick man små "stickningar" när man lätt rörde vid diskbänk eller tappade ur vatten från badkaret och samtidigt tog tag i blandaren. Efter mycket tjafsande med hyresbolaget, de hävdade "statisk elektricitet", började jag själv mäta i lägenheten mellan jord och disk bänk, blandare och jord, skruvar toastol och jord, och döm om min förvåning att det fanns en spänning varierande mellan 70-100V (dock låg ström). Felet var att den fasta taklampan i köket i lägenheten under var felaktig så att den var strömförande och via lampans takskruvar så kom de i kontakt med byggnadens armeringsjärn. Gissa om man på hyresbolaget hade en annan inställning till kommentarerna att vi hade syntetmtrl i kläderna som orsakade våra problem. Hade jag inte haft en utbildning inom området skulle jag nog inte vågat stå på mig eller förstått problemet.Men visst skulle en jordfelsbrytare indikerat på ett fel här, eller?När första jordfelsbrytaren installerades i nuvarande bostad, för mera än 10år sedan, hittade elektrikern en felkopplad spis och jag själv fick leta upp en felaktig inkoppling mellan hus och garage, 60-talshus. Så tänk på det att man kan lura sig själv genom att tro att det fungerar som det ska bara för att lampan i taket lyser, men där jordfelbrytaren kanske skulle avslöja att så var inte fallet./anders