Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
propplösare vad skall man använda?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: propplösare vad skall man använda? (läst 5439 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
skrivet:
09 oktober 2008, 16:44:44 »
Citera
får stopp i avloppet från köket hela tiden. tryckt ner vattenslangen och fått det att släppa, men så tar det två veckor så är det stopp igen
funkar det bra med kaustiksoda eller vad skall man använda?
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
sebbe
Expert på värmepump
Stad/land: Vasa/Finland
Antal inlägg: 393
Karma +0/-0
Kön:
sebbe
SV: propplösare vad skall man använda?
«
Svar #1 skrivet:
09 oktober 2008, 16:56:40 »
Citera
Det är dags att öppna och rengöra stanklåset.
Loggat
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft.
Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh
FRJO
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2008, 17:05:57 »
Citera
proppen är i röret i bottenplattan nån stans får mata in många meter slang innan jag känner att det är stopp. även golvbrunnen i tvättstugan funkar inte. tappar jag vatten i köket på övervåningen trycker det upp vatten i tvättstugan. Trodde jag hade löst det med varmvatten och vattenslang, men antagligen får jag bara ett litet hål iden ,som senare täppsigen............. Tänkte nån kemikalie skulle göra susen annars får man väl ta hem en dyr spolbil
Loggat
Fujitsu slim 12 för ac
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2008, 17:22:12 »
Citera
Fick samma problem, dock var detta en cementklump orsakad av en klåpare till hantverkare som sköljde ur sina cementhinkar i källaren.
1: Leta rätt på inspektionsbrunnen (stor plåt som brukar vara i garaget) ta bort plåt-öppna avloppet (4 bultar)
2: gå till avloppsbrun som är belägen längst ut på stammen, öppna upp/ta bort avlopslock.
3. Tryck in en dragfjäder som man drar el med och jocka fram denna tills frugan eller en polare ser denna kamma fram i inspektionsluckan i garaget.
4: bind på en grövre och stark nylonlina och dra tillbaka dragfjädern tills nylonlina kommit fram.
5 Bind på ett gäng knutar i olika storlekar på nylonlinan och dra denna fram/tillbaka ett par ggr.
6: Om det inte vill ge med sig, bind på c:a 50 cm lite kätting som är ordentligt fastsatt i nylonlina och dra fram/tillbaka
(så lossade min cementklump utan att man kvaddar gamla avloppsrör)
7: Spola sen ordentligt och skruva tillbaka allt.
Det kan ev funka med högtryck om du nu har en högtrycksspruta där man kan köpa till 20 m slang för detta = c:a 500:-
Högtrycksbil landar från 2800 till 4000 beroende på om det sa vara med kokhett vatten, men en sån bil fixar inte hårda stopp typ cement som jag torskade på.
Behöver väl inte säga att det är ganska grisigt, gummihandskar och oöm klädsel gäller.
Kaustiksoda kan funka och även förvärra beroende på hur hårt stoppet är, och använd ALLTID skyddsglasögon och hanskar, det fräter som fan och kan ge svåra ögonskador om det stänker upp i ansiktet på dig.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
FRJO
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2008, 17:34:21 »
Citera
cementklumpar behöver jag inte oroamig för med 99% säkerhet, antingen flöt från köket eller ludd från tvättmaskinen skulle jag tro
Loggat
Fujitsu slim 12 för ac
JPEG
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #5 skrivet:
09 oktober 2008, 18:54:18 »
Citera
Hej FRJO
Jag hade samma problem en gång i tiden eftersom vi hällde ut kaffesump från en perlatorbryggare i köksvasken, fett och kaffesump bildade hårda kakor i rören. Jag hade ingen högtrycksspolare då, så jag tillverkade ett enkelt men effektivt spolmunstycke av en bit 12mm kopparrör som jag monterade med en slangklammer på vattenslangen.
Tag en bit på ca 10-15cm, platta till framänden så att det nästan blir tätt det skall kunna spola en del vatten rakt fram.
Såga sedan ett spår tvärs röret ca en cm bakom tillplattningen genom halva röret och slå in röret bakom sågningen, sidan mot slangen, så att det blir en kraftig strypning. Vatten måste kunna passera, men öka hastigheten.
Man får på detta sätt en jeteffekt bakåt som drar slangen in i avloppsröret mot stoppet. Öppningarna framåt hjälper till att spola bort föroreningarna.
Det blir ganska stor kraft i slangen, så man kan stöta och formligen stöta bort propparna.
Du skall givetvis göra som Art Deco föreslog jobba från en renslucka bakvägen mot stoppet så att spolvattnet och föroreningarna spolas ut i avloppet från huset.
Jag har numera högtrycksslangar och spruta men det kommer inte lika mycket sköljvatten med dessa som mitt första spolmunstycke.
//Peter
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #6 skrivet:
09 oktober 2008, 18:59:39 »
Citera
Klart intressant konstruktion Frjo, du råkar inte ha en kameramobil och tid för ett foto på " Frjo-jet" munstycket
Art Deco
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #7 skrivet:
09 oktober 2008, 19:29:35 »
Citera
Jag letade fram det i gömmorna trotts att det är 25år sedan jag gjorde det.
//Peter
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #8 skrivet:
09 oktober 2008, 19:35:33 »
Citera
Å-fan, då är det k-märkt munstycke......
Och naturligtvis ska det heta jpeg-munstycket (vad har den för upplösning..hihi)
Supertack för snabb respons, nog en del som kommer o banka koppar ikväll............
«
Senast ändrad: 09 oktober 2008, 19:38:18 av Art Deco
»
Loggat
kjulakalle
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
Kön:
gillar VP har 4 st
kjulakalle
«
Svar #9 skrivet:
09 oktober 2008, 20:23:13 »
Citera
Väl genomtänkt Thumbsup
//kjulakalle
Loggat
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1165
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Josth
Lexus
olof63
Scarrl
Apelsin
perra83
Jisse
gluecifer
Hres
johanfl
Rillman
Börje__
joka97
macman
tardidan
rousit
rocas
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info