Hej alla !
Jag vet att det blivit dåligt med rese-skildringar sista tiden ,även om jag varit utomlands i stort sett hela året !
Jag har hunnit med projekt i såväl Indien som Dubai,Seychellerna,mosambique,Sydafrika,Angola och Norge mfl.
Projekten jag är på är nästan uteslutande offshore på oljeprojekterings-områden.
Och jag har inte riktigt haft tid att skriva innan, och det är ingen av historierna som överträffar Indien-bravaderna
men nu har en ytterst slarvig logistik-firma gett mig tillfälle att andas ut något dygn.
För tillfället befinner jag mig utanför Angolas kust, och det som fasionerar här är dels att den här båten opererar mitt inne i produktionsområdet...det är en viss skillnad på säkerheten i denna del av världen, här åker seismik-båten drygt 100m från pumpriggarna i full produktion och skjuter för fullt ( seismik-båtarna skjuter med specialkanoner under ytan, och speciella sensor tar upp rekylen/ekot från botten/jord-skorpan för att utröna om det finns naturtillgångar ).
det som även fasionerar är att djurlivet är så rikt mitt inne i detta område, det känns väldigt konstigt att se mängder av distrubitions-bojar med olje-ledningar, mängder av båtar, tankers och borr-riggar , pumpriggar med svartrykande eldar mm, samtidigt som vattnen kryllar av delfin, makrill,tonfisk,flygfisk och även en och annan val
i land är det som det brukar i denna del av världen, mycket stora sociala klyftor, lite korrumption mm.
men stora delar av Afrika är bra mycket bättre än ryktet, och de flesta är trevliga !
är det någon mer på forumet som har erfarenhet av Afrika ??
vore kul att höra era erfarenheter.
på återseende
mvh. ACE