Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Rengöring av ventilationskanaler
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rengöring av ventilationskanaler (läst 11868 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bsba
Expert på värmepump
Stad/land: Järfälla
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
Kön:
Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Bsba
«
skrivet:
05 oktober 2008, 21:57:53 »
Citera
Nån som har nån erfarenhet av rengöring av ventkanaler? Känns som det är dags efter 17 år , hittade en stor dammklump i tvättstugans kanal.
Jag har FLVP (alltså en fläkt som suger).
Pratade med en ventkille som sa att de brukar bara låta den gå sedan rensa skiten i filtret.
Låter lite oseriöst tycker jag, filtret ser ju inte ut som ett finfilter direkt utan släpper säkert igenom en hel del.
Nån som har nåt annat tips?
Jag har borstar och en jättelång böjlig axel som ventkillarna brukar ha.
Funderar på att på nåt sätt koppla på grovdammsugaren på kanalerna, men blir det tillräckligt sug?
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
Bsba
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bsba
SV: Rengöring av ventilationskanaler
«
Svar #1 skrivet:
22 oktober 2008, 12:06:47 »
Citera
Ingen som sett nåt eller hört nåt?
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #2 skrivet:
22 oktober 2008, 12:10:44 »
Citera
Jag ringde sotaren som kom och rengjorde kanalerna. Han hade en rejäl fläkt som "dammsugare" som sattes på en ventil. Han stoppade igen alla andra ventilerna och gick sen runt och körde med en borrmaskin med en viska på en wire i varje ventil.
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Bsba
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bsba
«
Svar #3 skrivet:
22 oktober 2008, 17:11:34 »
Citera
Tack
Jag antar att han ledde ut liuften från fläkten på utsidan då?
Var det dyrt kanske inte lönar sig att mecka själv?
Gav mig i alla falle en ide, jag har ju faktiskt kvar fläkten från den gamla pumpen tror jag (av nån anledning)
Loggat
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #4 skrivet:
22 oktober 2008, 18:55:41 »
Citera
Han ställde sin monsterdammsugare utomhus och drog en slang till en ventil och anslöt där.
Som så mycket annat, man kan göra det själv bara man har rätt utrustning och vilja, jag hade inte något av det. Ang, priset så var sotaren en bekant som jobbade över en kväll och priset blev därefter.
Fläkten såg ut som en sådan som man har till spånsugar, se till exempel
http://www.verktygsboden.se/?id=64743
, fast med en typ plastsäck istället för fin dammpåse.
«
Senast ändrad: 22 oktober 2008, 18:58:22 av kilo
»
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1337
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
lubbis
25fOCUS
Rickard
Rick80
Zyberdude
pirolen
jantijanti
Howlin
tyke
classeboy
ch85st
jälldorf
MMET
David_L
dadid
T Ramsmark
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info