0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Äntligen går anläggningen nu. Funkar superbra. Kör Ivt pumpen med utgivare och en något högre kurva än vad 410P står på. Dock måste jag pump ca 15 l/min då jag inte kan sänka varvtalet på vattenpumpen lägre men jag ligger på 9 grader in och 4 grader på returvattnet nu. Vattenpumpen inkl. frekvensomriktaren dra ca 85 watt. Har tagit bort cikulationspumpen på brinesidan då den inte behövs. Fundering. Nu ligger pumpen direkt i serie på returen. Jag tog av varmvattentanken för att pumpen skulle lite enklare att hantera. Hur skulle det funka att sätta på varmvattentanken igen och använda den som volymförstorare??
Om det visar sig att pumpen ger mer vatten än värmepumpen behöver så skulle jag vilja sänka varvtalet på sänkpumpen och inte strypa in flödet.
Citat från: SW skrivet 01 juni 2010, 09:59:12Om det visar sig att pumpen ger mer vatten än värmepumpen behöver så skulle jag vilja sänka varvtalet på sänkpumpen och inte strypa in flödet.Skaffa dig en trafo. HejVad är en TRAFO och hur funkar den och vad kostar den ?SW
HejVad är en TRAFO och hur funkar den och vad kostar den ?
Om det är en synkronmotor så kan man bara varvtalsstyra den genom att ändra frekvensen.Hur ser den ut? Har den en rotor med lindingar som får ström via kol?