0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Får se om jag får bassning av sotarn nästa gång... har eldat 1,5kbm (ostaplad) "ful-ved". Trodde jag skulle få torr ved av leverantör'n men den var ganska fuktig (jag å frugan skämtade om att det nog var driv-ved vi köpt) och jag hade noll annat och ta av. Det blev en äcklig svart blank beläggning i brännkammarn.... fyfanken.
Jag fick tipset av sotaren att spruta lite med en pulversläckare nere i skorstenen.Då slocknade det.
Min sotare säger att man ska ringa brandkåren så låter de branden brinna ut kontrollerat samtidigt som de kör med lod i pipan så att det inte ska täppa till. Låter man inte det brinna ut så kan det hända igen, tjäran går inte att sota bort.mvh
HejMenar du verkligen Magnesiumplåt, jag trodde det var Zink-plåt man använde ?MVHMesser
Förr när man var liten tyckte jag att det var rätt vanligt att man såg lite gnistor komma ur skorstenarna.Det var väl inte sot eld men rätt vanskligt i alla fall.Här tar det nog en minst en kvart innan brandkåren kommer så jag skulle lätt försöka kväva elden själv