Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbrukningstankar  (läst 7195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Förbrukningstankar
« skrivet: 27 september 2008, 11:31:56 »
Hej

Har nu kopplat in elmätare på varmvatten o läste på lite i manualen till min nibe varmvattenberedare

just nu är min beredare inkopplad med 220volt o den ger då 1000watt på värmarn

MEN

jag kan även koppla den på 380volt då ger den 3000watt

jag fattar ju att jag får varmvatten snabbare uppvärmt men min fråga är

vad har jag för fördelar eller nackdelar med de 2 alternativen

tjänar jag el genom att koppla på 380  eller bränner jag ut värmaren snabbare eller hur funkar det

nån som kan detta ??

/Jörgen

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstankar
« Svar #1 skrivet: 27 september 2008, 11:32:48 »
Glömde tillägga att den är på 100liter bara om det har nån inverkan
ligger runt 60grader temp med den    :D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstankar
« Svar #2 skrivet: 27 september 2008, 12:20:28 »
Glömde tillägga att den är på 100liter bara om det har nån inverkan
ligger runt 60grader temp med den    :D

Hej Jörgen!  Nej sparar någon el gör du ju inte oavsett vilket alternativ du nu än har, utan det är ju helt en fråga om kapaciteten när det gäller snabbheten i att kunna värma upp varmvattnet och hålla temperaturen på vattnet i beredaren. Möjligtvis så kanske elpatronen får en längre livslängd ev med 220 volt eftersom belastningen på patronen blir lägre.
Så räcker mängden varmvatten för erat behov så är det väl helt ok att fortsätta köra på 220 volt, men däremot om det blir snävt om vv när ni t.ex duschar några stycken, så kommer det ju att visa sig genom att vattnet klarar att hålla temperaruren klart mkt bättre med 380 volt isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstankar
« Svar #3 skrivet: 29 september 2008, 07:43:58 »
Tackar för svaret låter den snurra vidare på 220 .....

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstankar
« Svar #4 skrivet: 29 september 2008, 21:54:10 »
Ja och så ska man också tänka på att man med 400V kopplingen drar 7,5A på båda faserna att jämföras med ca 4,5A på en fas med 230V kopplingen.
Ligger man tight till på huvudsäkringen så bör man alltså låta bli 400V kopplingen. fiR:
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19214
  • Karma +15/-14
SV: Förbrukningstankar
« Svar #5 skrivet: 30 september 2008, 17:02:56 »
3000 watt på 3 fas blir lika många ampere som 1000 watt på 1 fas om den går att koppla så den använder 3 fas vilket brukar gå
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Förbrukningstankar
« Svar #6 skrivet: 30 september 2008, 21:27:51 »
Nej, varvattenberedare brukar väl gå på en fas eller två (bara ett element).
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstankar
« Svar #7 skrivet: 30 september 2008, 22:22:25 »
3000 watt på 3 fas blir lika många ampere som 1000 watt på 1 fas om den går att koppla så den använder 3 fas vilket brukar gå
Jo så blir det ju rent effektmässigt. Men hur ser det ut i verkligheten? Jag tittade på lite olika Nibe-modeller och insåg att det var en riktig blandning av alternativ. Observera att mina strömmar alltid anger strömmen i en fas, d.v.s. den ström som måste avsäkras

Tittar man på t.ex. Nibe ES210 tvåfasberedare på 3kW så sitter det ett element som klarar 400V. Till detta kan man antingen ansluta fas och noll (230V) eller två faser (400V). I=P/U ger då I(1kW, 230V)=4,3A och I(3kW, 400V)=7,5A


Tittar man på t.ex. Nibe ES500 3-fasberedare på 6kW så sitter elementen i Y-koppling utan neutralledare utdragen. Denna modell kan man därför koppla med tvåfas (400V) eller trefas (400V). Vid 3-fas kommer 230V att ligga över varje element och vid tvåfas kommer 400V att ligga över två seriekpllade element. I=P/U ger då I(3kW, 400V)=7,5A och I(6kW(2kW per element), 230V)=8,7A

Tittar man på t.ex. Nibe EL300 är det liksom ES500 en 3-fasberedare. Den har dock neutralledaren utdragen vilket möjliggör en annan 230V koppling där man parallellkopplar två element. Effekten blir i denna 3kW och 4,3A i trefas samt 2kW och 8,7A i enfas

Leker man lite med EL300 som har en 3-fas Y-koppling med nollan utdragen kan man få följande tabell:
KopplingEffektSäkringsström
Enfas - Ett element10004,3
Enfas - Två seriekopplade element5002,2
Enfas - Två parallellkopplade element20008,7
Enfas - Tre parallellkopplade element300013
Tvåfas - Två seriekopplade element15123,8
Tvåfas - Två paralellkopplade element och nolla20004,3
Tvåfas - Ett element30247,6
Trefas30004,3

Den uppmärksamme noterar säkert att tvåfas (400V) över ett element inte är möjligt för denna värmepatron eftersom strömen i elementet då blir för hög och elementet kommer att "brinna upp". Hur nu det ska gå till i en fylld vattenbehållare...

Puhhh. Tabeller är inte det roligaste. Men vad kan man lära sig av detta? Jo en trefasberedare är nog det bästa om man vill ha jämn belastning mellan faserna. Om man initialt bara har tillgång till enfas (230V) så kan man ändå välja att installera en trefasberedare och ansluta den på en fas (230V). Effekten kommer visserligen att bli 1/3, men detsamma gäller ju en tvåfasberedare som ansluts till en fas.

Om man i framtiden kommer att kompletera kabeldragningen så man får tillgång till två faser så kommer trefasberedaren bara upp till 1,5 gånger i effekt (2 ggr om man har en neutralledare) medans tvåfasberedaren kommer upp till 3 gånger i effekt. Dock så ökar strömmen i faserna 1,7 gånger för tvåfasberedaren medan den inte ökar alls för trefasberedaren med neutralledare (minskar faktist till 0,9 ggr utan neutralledare).
Vill man göra en fuling i trefasberedaren för att komma upp till 3 gånger i effekt med två faser kan man koppla in en fas till ett element och den andra fasen till två element under förutsättning att man också ansluter neutralledaren. Stömmarna i den andra fasen kommer dock att bli det dubbla jämfört med den första fasen, men jämfört med 1.7 gånger i båda faserna så tycker jag inte att det är så farligt

Men har man bara enfas framdraget och senare till kompletera med tvåfas så är det ju lika enkelt att dra trefas istället.

Såååå. Hur man vill göra beror på hur man vill att lasten ska fördelas nu och i framtiden. Möjligheterna är nästan obegränsade. 400V tvåfas med möjlighet till 230V enfas, samt trefas med eller utan neutralledare. Undra vad man får för information då man går till en VVS-butik och ska köpa en ny beredare... :D

Ni som läser mitt inlägg bör tänka på att jag absolut inte har någon erfarenhet av varmvattenberedare. Det jag skrivit har jag bara snickrat ihop från de specar jag hittat på Nibles hemsida och sedan gjort mina egna tolkningar. Anledningen är att jag idag har min inkopplad på 220V och ville göra en analys på hur det kanske borde se ut

Kompletteringar:
Såg att Nibe faktiskt tillhandahåller en trefasläsning till många av sina beredare även om dessa inte finns direkt upptagna i deras specar. Trefaslösningen är dock på 6kW att jämföras med 3kW för tvåfaslösningen.
Vill man gå på trefaslösningen får man då 6kW istället för 3kW. Varje element kommer därmed att ge dubbla effekten och varje fas kommer att belastas med dubbla strömmen. Tabellen kommer då att se ut som nedan. Eftersom detta element inte har neutralledaren utdragen så faller ett antal alternativ som jag därmed streckat över:
KopplingEffektSäkringsström
Enfas - Ett element20008,6
Enfas - Två seriekopplade element10004,3
Enfas - Två parallellkopplade element400017,4
Enfas - Tre parallellkopplade element600026
Tvåfas - Två seriekopplade element30247,5
Tvåfas - Två paralellkopplade element och nolla40008,6
Tvåfas - Ett element604815,2
Trefas60008,6

Det var ju lite tråkigt att det inte fanns en 3-fas 3kW-lösning. Men man kan notera att om man köper ett 6kW trefas-element och kopplar in det på två faser genom att seriekoppla två element så ger den drygt 3kW och drar 7.5A på vadera fas. Det är samma effekt och samma strömmar som enfas-elementet på 3kW ger om man ansluter det mellan två faser (400V). Ansluter man med man med enfas över två seriekopplade element får man 1kW och 4,3A, d.v.s. samma som för enfas-elementet.
Kostnaden för trefas-elementet borde dock vara högre. Hittade priser för reservelement hos en nederländsk leverantör och priserna var då 206 EUR respektive 272 EUR. Därmed så borde det skilja ca 700:- mellan en beredare med enfas-element och en beredare med trefas-element. Vad får man då för pengarna. Jo man får i princip samma effektmöjligheter och säkringsströmmar som med enfas-elementet. Man får möjlighet till dubbla effekten genom att koppla in tre faser. Och man får ett redundant värmeelement utifall ett skulle gå sönder. Går ett element sönder kanske man kan ana att det andra kommer att gå sönder som ett brev på posten, men det är värt att notera i alla fall.

Pust och stön. Nu är nog det här utrett från min sida. Observera att det kan finnas felaktigheter i både beräkningar och resonemang, med det är ju sådanna fel som sådana här forum är så bra på att rätta till. *vinkar* *vinkar* *vinkar*
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 22:08:11 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Förbrukningstankar
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2008, 09:29:35 »
Möjligheterna är nästan obegränsade. 230V enfas, 400V tvåfas med möjlighet till 230V enfas, samt trefas med eller utan neutralledare.
Min erfarenhet är begränsad, jag har bara sett beredare med 1st 400V element.
Jag böjer mig för den eminenta sammanställningen  Thumbsup
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstankar
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2008, 10:31:41 »
WOW

Bra svar på min fråga , såna svar är rejäla !!! TACK !!!!

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstankar
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2008, 22:03:37 »
Möjligheterna är nästan obegränsade. 230V enfas, 400V tvåfas med möjlighet till 230V enfas, samt trefas med eller utan neutralledare.
Min erfarenhet är begränsad, jag har bara sett beredare med 1st 400V element.
Jag böjer mig för den eminenta sammanställningen  Thumbsup
mvh
Jo så är det nog. Jag har rättat det i mitt tidigare inlägg.

Jag har också kompleterat med lite mer efterforskningar på jag insåg att Nibes trefaslösning inte finns i 3kW utan i 6kW. Det resultat jag kom fram till var att en trafaslösning kostar ca 700:- mer (kanske 10% extra) men i gengäld får man möjlighet att sprida belastningen på alla tre faserna, alternativt så får man ett redundant element som kan användas under kortare tid då ett element gått sönder (vilket i de flesta fall brukar ske storhelger och då pengarna precis är slut på kontot ;D).

Kom på ytterligare en grej. Om man tycker att ca 8A är för mycket att belasta faserna med kan man ju faktiskt koppla in en diod i serie med anslutna faser. Då klipper man ju halva perioden på sinskurvan och får därmed också halva effekten. Det skulle enligt Raffens resonemang göra att elementet åldras långsammare. Någon annan kan säkert uttala sig om vad denna effekt skulle ge. Jag misstänker dock att elementen åldras en del bara genom att sitta i den miljön dom sitter i så man kan troligen inte räkna med en fördubbling av livslängen. Men själva grejen med dioder är ju att få ner belastningen på huvudsäkringen till hälften och det vore nog värt besväret. Gjorde en snabb sökning och en sådan diod borde kunna fås för 50:- eller mindre, och man behöver i så fall en per fas. Är detta intressant så kanske någon på forumet som har mer erfarenhet av likriktning kan tippsa om lämplig diod som också är lätt att montera. Någon kanske också skulle kunna uttala sig om det är möjligt/lämpligt att halvvågslikrikta faserna i en Y-koppling med bara tre dioder.
Oups... Känns som om nibe inte längre kommer att vilja kännas vid sina beredare :-[
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Förbrukningstankar
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2008, 10:03:33 »
Om man tycker att ca 8A är för mycket att belasta faserna med kan man ju faktiskt koppla in en diod i serie med anslutna faser. Då klipper man ju halva perioden på sinskurvan och får därmed också halva effekten.
Det borde ge en snedbelastning som inte elbolaget gillar, men vad det betyder för dig vet jag inte? 11A toppström på ena halvperioden och 0A på andra halvan  Sc:,h  Blir kanske likspänning i nolla, eller???
En diod på 800V/11A är visserligen inte så dyr men man behöver behörighet för att koppla in den och även om du hittar en elektriker som är villig att göra det så tror jag inte det är en bra id'e? Svenske Kocken kanske har lite synpunkter?  ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstankar
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2008, 21:45:10 »
Blir kanske likspänning i nolla, eller???

Japp. Simulerade lite och så blir det. Åtminstonde en överlagrad AC på en rejäl DC-komponent. Och spänningen över effektelementen blir noll >:(
Ansluter man däremot neutralledaren i Y-kopplingen till nollan så blir det snyggt och fint :) Men neutralledaren finns ju inte utdragen i det elementet som vore aktuellt för mig.

Bryr sig verkligen elbolagen om jag skulle pulsera strömuttaget på det här sättet? Jag är ju i alla fall snäll och sköter pulsningen i nollgenomgången a:gl

Och visst vore det en bond-koppling som heter duga och som man inte skulle få en elektriket att installera, men i mitt hus släpper jag ändå varken varken in jehovas vittnen, försäljare eller elektriker...
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!