3000 watt på 3 fas blir lika många ampere som 1000 watt på 1 fas om den går att koppla så den använder 3 fas vilket brukar gå
Jo så blir det ju rent effektmässigt. Men hur ser det ut i verkligheten? Jag tittade på lite olika Nibe-modeller och insåg att det var en riktig blandning av alternativ. Observera att mina strömmar alltid anger strömmen i en fas, d.v.s. den ström som måste avsäkras
Tittar man på t.ex. Nibe ES210 tvåfasberedare på 3kW så sitter det ett element som klarar 400V. Till detta kan man antingen ansluta fas och noll (230V) eller två faser (400V). I=P/U ger då I
(1kW, 230V)=4,3A och I
(3kW, 400V)=7,5A
Tittar man på t.ex. Nibe ES500 3-fasberedare på 6kW så sitter elementen i Y-koppling utan neutralledare utdragen. Denna modell kan man därför koppla med tvåfas (400V) eller trefas (400V). Vid 3-fas kommer 230V att ligga över varje element och vid tvåfas kommer 400V att ligga över två seriekpllade element. I=P/U ger då I
(3kW, 400V)=7,5A och I
(6kW(2kW per element), 230V)=8,7A
Tittar man på t.ex. Nibe EL300 är det liksom ES500 en 3-fasberedare. Den har dock neutralledaren utdragen vilket möjliggör en annan 230V koppling där man parallellkopplar två element. Effekten blir i denna 3kW och 4,3A i trefas samt 2kW och 8,7A i enfas
Leker man lite med EL300 som har en 3-fas Y-koppling med nollan utdragen kan man få följande tabell:
Koppling | Effekt | Säkringsström |
Enfas - Ett element | 1000 | 4,3 |
Enfas - Två seriekopplade element | 500 | 2,2 |
Enfas - Två parallellkopplade element | 2000 | 8,7 |
Enfas - Tre parallellkopplade element | 3000 | 13 |
Tvåfas - Två seriekopplade element | 1512 | 3,8 |
Tvåfas - Två paralellkopplade element och nolla | 2000 | 4,3 |
Tvåfas - Ett element | 3024 | 7,6 |
Trefas | 3000 | 4,3 |
Den uppmärksamme noterar säkert att tvåfas (400V) över ett element inte är möjligt för denna värmepatron eftersom strömen i elementet då blir för hög och elementet kommer att "brinna upp". Hur nu det ska gå till i en fylld vattenbehållare...
Puhhh. Tabeller är inte det roligaste. Men vad kan man lära sig av detta? Jo en trefasberedare är nog det bästa om man vill ha jämn belastning mellan faserna. Om man initialt bara har tillgång till enfas (230V) så kan man ändå välja att installera en trefasberedare och ansluta den på en fas (230V). Effekten kommer visserligen att bli 1/3, men detsamma gäller ju en tvåfasberedare som ansluts till en fas.
Om man i framtiden kommer att kompletera kabeldragningen så man får tillgång till två faser så kommer trefasberedaren bara upp till 1,5 gånger i effekt (2 ggr om man har en neutralledare) medans tvåfasberedaren kommer upp till 3 gånger i effekt. Dock så ökar strömmen i faserna 1,7 gånger för tvåfasberedaren medan den inte ökar alls för trefasberedaren med neutralledare (minskar faktist till 0,9 ggr utan neutralledare).
Vill man göra en fuling i trefasberedaren för att komma upp till 3 gånger i effekt med två faser kan man koppla in en fas till ett element och den andra fasen till två element under förutsättning att man också ansluter neutralledaren. Stömmarna i den andra fasen kommer dock att bli det dubbla jämfört med den första fasen, men jämfört med 1.7 gånger i båda faserna så tycker jag inte att det är så farligt
Men har man bara enfas framdraget och senare till kompletera med tvåfas så är det ju lika enkelt att dra trefas istället.
Såååå. Hur man vill göra beror på hur man vill att lasten ska fördelas nu och i framtiden. Möjligheterna är nästan obegränsade. 400V tvåfas med möjlighet till 230V enfas, samt trefas med eller utan neutralledare. Undra vad man får för information då man går till en VVS-butik och ska köpa en ny beredare...
Ni som läser mitt inlägg bör tänka på att jag absolut inte har någon erfarenhet av varmvattenberedare. Det jag skrivit har jag bara snickrat ihop från de specar jag hittat på
Nibles hemsida och sedan gjort mina egna tolkningar. Anledningen är att jag idag har min inkopplad på 220V och ville göra en analys på hur det kanske borde se ut
Kompletteringar:Såg att Nibe faktiskt tillhandahåller en trefasläsning till många av sina beredare även om dessa inte finns direkt upptagna i deras specar. Trefaslösningen är dock på 6kW att jämföras med 3kW för tvåfaslösningen.
Vill man gå på trefaslösningen får man då 6kW istället för 3kW. Varje element kommer därmed att ge dubbla effekten och varje fas kommer att belastas med dubbla strömmen. Tabellen kommer då att se ut som nedan. Eftersom detta element inte har neutralledaren utdragen så faller ett antal alternativ som jag därmed streckat över:
Koppling | Effekt | Säkringsström |
Enfas - Ett element | 2000 | 8,6 |
Enfas - Två seriekopplade element | 1000 | 4,3 |
Enfas - Två parallellkopplade element | 4000 | 17,4 |
Enfas - Tre parallellkopplade element | 6000 | 26 |
Tvåfas - Två seriekopplade element | 3024 | 7,5 |
Tvåfas - Två paralellkopplade element och nolla | 4000 | 8,6 |
Tvåfas - Ett element | 6048 | 15,2 |
Trefas | 6000 | 8,6 |
Det var ju lite tråkigt att det inte fanns en 3-fas 3kW-lösning. Men man kan notera att om man köper ett 6kW trefas-element och kopplar in det på två faser genom att seriekoppla två element så ger den drygt 3kW och drar 7.5A på vadera fas. Det är samma effekt och samma strömmar som enfas-elementet på 3kW ger om man ansluter det mellan två faser (400V). Ansluter man med man med enfas över två seriekopplade element får man 1kW och 4,3A, d.v.s. samma som för enfas-elementet.
Kostnaden för trefas-elementet borde dock vara högre. Hittade priser för reservelement hos en nederländsk leverantör och priserna var då 206 EUR respektive 272 EUR. Därmed så borde det skilja ca 700:- mellan en beredare med enfas-element och en beredare med trefas-element. Vad får man då för pengarna. Jo man får i princip samma effektmöjligheter och säkringsströmmar som med enfas-elementet. Man får möjlighet till dubbla effekten genom att koppla in tre faser. Och man får ett redundant värmeelement utifall ett skulle gå sönder. Går ett element sönder kanske man kan ana att det andra kommer att gå sönder som ett brev på posten, men det är värt att notera i alla fall.
Pust och stön. Nu är nog det här utrett från min sida. Observera att det kan finnas felaktigheter i både beräkningar och resonemang, med det är ju sådanna fel som sådana här forum är så bra på att rätta till.