Hej
Parocs västkustskiva och Isovers fasadskiva är ju båda två heltäckande kompakta skivor med bra lambdavärden och avsedda att monteras som tilläggsisolering utanpå befintlig isolering. Man slipper köldbryggor eftersom man inte använder reglar och isoleringsförmågan blir därför väldigt bra. Jag tror att Isovers skiva är aningen bättre med sina 0,031 W/mK.
Jag har själv isolerat med fasadskiva förra sommaren med bra resultat. Jag hade visserligen 140 mm isolering från början och lade på 50 mm, men skillnaden var ändå tydlig. Västkustskiva/fasadskiva ger mycket bra resultat, få skarvar, inga köldbryggor och mycket bra isoleringsförmåga.
Om du inte har någon isolering (
är det verkligen så ??) så skulle jag nog istället rekommendera vanlig korsvis uppregling och 2 lager isolering. 80 mm räcker ju inte långt om man inte har någon isolering alls. Nackdelen med 80 mm fasadskiva är att det inte går att bygga på mer isolering utanpå om det skulle behövas eftersom det inte finns bärighet nog i distanserna för ett lager till och träpanel. Det blir också mer isolering för pengarna om man reglar på vanligt sätt. Alternativt kan man ta sista lagret med västkust/fasadskiva. Anledningen till att jag valde fasadskiva var att jag hade ett begränsat utrymme och jag ville ha bästa möjliga resultat.
Hur stor besparingen blir beror helt på hur tjock väggen är från början. Det finns enkla beräkningsprogram på
www.paroc.se och
www.isover.se-. Leta efter "sparberäknaren".
MVH/Gano