Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reklaminslag placerad som nyhet ?  (läst 1932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Reklaminslag placerad som nyhet ?
« skrivet: 11 september 2008, 21:42:14 »
Hej

Idag har det kommit en nyhet i TV

55 % av hus med krypgrund är fuktskadade enligt Anticimex.

Hur kan man lägga ut detta som om det vore en nyhet och det i SVT24, inlägget är ju bara ett påstående att så är fallet och det påståendet kommer från Anticimex som är ett företag som åtgärdar sådana problem.
Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att väldigt många s.k. nyheter verkar vara ett nytt sätt att göra reklam på, samma sak tycker jag dom gör när det kommer olika påståenden på olika grejer hela tiden.
Tänk förr hade dom folk som kollade nyheter nu tycks dom bara publicera vad som helst utan kontroll.

MVH
Messer

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Reklaminslag placerad som nyhet ?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2008, 21:48:12 »
Instämmer helt och inte sade de flasklock(vad jag hörde) om att det första  man kan göra själv är att lägga en plastfolie pÃ¥ marken.

Anticimex sätter f.ö. skräck i massor av husägare i Närke och sedan säljer de in dyra avfuktare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reklaminslag placerad som nyhet ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2008, 06:21:17 »
Pressmeddelanden är ett vanligt sätt för företag att marknadsföra sig, jag ser inget fel i det, däremot kan man ju precis som Messer säger kräva lite mer av "journalisterna" som tar in det i nyhetsflödet.

Jag minns att detta med marknadsföring via pressmeddelanden var ett av de tips vi fick för att få gratis reklam på redaktionell plats i media på den starta egetkurs jag gick för något år sedan.
Likaså tipsades det om diskussionsforum...

Rätt många forum modereras i princip inte alls när det gäller den typen av "smygreklam", men inläggen läses av många.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklaminslag placerad som nyhet ?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2008, 08:46:58 »
Opartisk bedömning:

Saxxat ur den s.k pressreleasen:
Det visar en rapport från Anticimex som sammanställt 2 131 överlåtelsebesiktningar genomförda år 2007

1: Det är nu september månad 2008, tar det 10 månader att sammanställa 2131 överlåtelsebesiktningar ?
2: En titt på samtliga pressreleaser från Anticimex visar att alla larmrapporter om krypgrunder släpps i aug/sept månad !
3: De åtgärdsförslag som nämns i olika utredningar har uteslutande förgreningar med Anticimex egen affärsverksamhet !.
4: Alla underlag är Anticimex egna, någon granskning av rapporterna av extern part förekommer ej.

Klart fall av kamouflerad marknadsföring, dessutom säsongsanpassad och rapporterna påvisar ingen kritisk granskning från annan part. Till fakto går det att anmäla denna "nyhet" till GRN som dold/förtäckt reklam, ingen har väl tänkt eller velat göra detta tidigare. Om nu någon käner sig manad så hade vi framgång tidigare i ärendet mellan SVT/Plus och inslaget om Greven1 om nu någon vill sätta stopp för friserade pressreleaser i vårat nyhetsutbud.

Länk om någon vill göra anmälan:
http://www.grn.se/grn/pages/Page____602.aspx

Anticimex själva är välkomna med ett yttrande i detta ärende på Varmepumpsforum.com

Art Deco
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Reklaminslag placerad som nyhet ?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2008, 12:04:48 »
Jag har ondgjort mig över metoden dom använder.

En sk besiktningsman SKA va opartisk.

Här kommer besilkningsmannen, han har direktiv från ledningen att överdriv varje tendens till skada skräm upp dom riktigt.

Sen skickar vi en offert inom en vecka (från samma företag), då får vi nog ett nytt lönsamt uppdrag.

Iofs har jag väl hårddragit det liite... men huvuddragen står jag för.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!