Amerikanska modellen vore nåt.
Menar då att ett parti styr.
Sossarna har ju placerat ut sina vapendragare som generaldirektörer, landshövdingar, rektorer, osv. osv. i all oändlighet. Att ta över regeringsansvaret med alla dessa bromsklossar är verkligen inte lätt.
Jag vill påstå att dessa bromsklossar har väldigt god hjälp av svenska folket.
Ex:
Regeringen (borgerlig) vill försämra sjukförsäkringen, minska reseavdragen och slopa förmögenhetsskatten.
"Bromsklossarna" och hela svenska arbetarrörelsen protesterar våldsamt, går ut i strejk och gör det hela omöjligt att genom föra.
Slutar med regeringskris eller ekonomisk katastrof. (skatten har de ju redan sänkt)
Ex 2:
Regeringen (Socialdemokrater + stödpartier) vill försämra sjukförsäkringen, minska reseavdragen och slopa förmögenhetsskatten.
"Bromsklossarna" och hela svenska arbetarrörelsen knorrar, vissa justeringar görs i besparingarna och vissa skatter höjs, ingen går ut i strejk.
Slutar med en ekonomi i balans, högre skatt och någorlunda bibehållen standard.
Problemet med Ex 2. är att man inte kan fortsätta att höja skatten hur länge som helst.
Problemet med Ex 1. är att det inte går sänka skatten om svenska folket inte inser vad det innebär i större kostnader för den enskilda individen vid t.ex. sjukdom, skada, arbetslöshet eller ovilja att flytta till/med jobben.
De måste dessutom inte bara inse att sänkta skatter påverkar dessa punkter, det krävs att de inte motarbetar omläggningen.
Slutsats.
Som jag tidigare skrev så har jag en känsla av att svenska folket är mer mogna nu än någonsin att tolerera sänkta skatter och försämrade skyddsnät, både ekonomiskt, medicinskt och mänskligt.
Vi är så att säga på väg att bli ett samhälle som värnar medel/överklassen, naturligtvis till del på de svagas bekostnad.
Jag tror egentligen inte att någon vill det, men...
Frågan är om vi i dessa tider av mer internationell konkurrens om jobben och produktionens placering kan fortsätta att ha så pass höga skatter och goda välfärd som vi har ?
Jag är rädd för att vi hamnar i en negativ spiral om vi fortsätter höja skatter/förämra konkurrenskraften i tron att vi kan bibehålla den välfärd vi idag har.
Vad kan man spara på?
Effektivisering i de offentliga förvaltningarna, minskning av antal/storlek på statliga verk, sammanslagningar av kommuner och landsting.
Mindre generös sjukvård vad gäller t.ex. kosmetiska läkemedel/operationer.
Större krav på sjuka/arbetslösa att söka sig nya jobb:
1. på annan ort (arbetslösa)
2. Byta yrke så att de kan hitta jobb som de kan utföra trots sin sjukdom (sjukskrivna)
Hur kan man skapa större intäkter?
Öka tillväxten genom mer tillverkning och högre förädlingsgrad. (tjänstesektorn tillför inte samhället några nya medel)
Ökad export
Minskad import
Hur man än vänder och vrider på det hela så har man rumpan bak, jag tror dock att den ökande konkurrens som uppstått i och med internationaliseringen har gjort att vi får mer för våra pengar, det har dock kostat i arbetstillfällen och ökade skatter. frågan är bara om att hitta rätt balans i skatter och förmåner.
Själv har jag en vilja att bibehålla det samhälle vi idag har (socialdemkraternas politik) men har samtidigt svårt att se att det kommer att funka på lång sikt. Borgarnas politik är mer kravfylld och kommer att kosta för de svaga i samhället, inte något jag vill.
Därav min förhoppning om ett samarbete mellan S, C och FP...
Hur jag röstar i nästa val står skrivet i sjtärnorna.