Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skattehöjning???  (läst 4134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skattehöjning???
« skrivet: 06 februari 2005, 15:00:43 »
Jaha då har det gått så långt att man står och säger rakt ut att skatten ska höjas, lika bra att införa slavarbete igen --/?
Det blir nog regimskifte 2006??
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

admin

  • Gäst
admin
SV: Skattehöjning???
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2005, 15:06:46 »
Citera
Det blir nog regimskifte 2006??

Förmodligen, om det är bra eller dåligt återstår att se, Varje gång borgarna styrt skutan har det slutat med ekonomisk katastrof, i vart fall under min livstid.
Jag skulle dock tro att svenska folket är mer mogna nu än någonsin för en borgerlig regering.

Jag tycker ändå att det är synd att inte fp, C och S kan hitta på nåt ihop...

"snart 40"

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skattehöjning???
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2005, 10:15:55 »
Sossarna har ju placerat ut sina vapendragare som generaldirektörer, landshövdingar, rektorer, osv. osv. i all oändlighet. Att ta över regeringsansvaret med alla dessa bromsklossar är verkligen inte lätt. Men det måste ske!!! Tänk också på att vi har 1,5 miljoner som är bidragsberoende.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skattehöjning???
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2005, 02:21:05 »
Säger som jag brukar... ju flera kockar (politiker) desto dyrare soppa. Alla måste ju profilera sig   _/- fiR:
Tänk om vi får en hop partier som företräder särintressen  fiR: _/-
T  ex  kvinnoparti mansparti pensionärsparti sjukvårdsparti barnfamiljsparti bilägarparti värmepumpsägarparti nya vänsterpartier, eu-partier osv osv osv.
Då blir det som i Italien byte stup i kvarten och massor i varje konstellation som snabbt måste genomföra sina vallöften.   
Min förhoppning är att för guds skull stoppa särintressena  fiR: men dom kommer är jag rädd

Gärna egen majoritet för ETT parti, nästan vilket som helst är bättre än en blandning av en hoper partier!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Skattehöjning???
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2005, 08:13:31 »
Amerikanska modellen vore nåt.

Menar då att ett parti styr.

Citera
Sossarna har ju placerat ut sina vapendragare som generaldirektörer, landshövdingar, rektorer, osv. osv. i all oändlighet. Att ta över regeringsansvaret med alla dessa bromsklossar är verkligen inte lätt.

Jag vill påstå att dessa bromsklossar har väldigt god hjälp av svenska folket.
Ex:

Regeringen (borgerlig) vill försämra sjukförsäkringen, minska reseavdragen och slopa förmögenhetsskatten.
"Bromsklossarna" och hela svenska arbetarrörelsen protesterar våldsamt, går ut i strejk och gör det hela omöjligt att genom föra.
Slutar med regeringskris eller ekonomisk katastrof. (skatten har de ju redan sänkt)

Ex 2:

Regeringen (Socialdemokrater + stödpartier) vill försämra sjukförsäkringen, minska reseavdragen och slopa förmögenhetsskatten.
"Bromsklossarna" och hela svenska arbetarrörelsen knorrar, vissa justeringar görs i besparingarna och vissa skatter höjs, ingen går ut i strejk.
Slutar med en ekonomi i balans, högre skatt och någorlunda bibehållen standard.

Problemet med Ex 2. är att man inte kan fortsätta att höja skatten hur länge som helst.

Problemet med Ex 1. är att det inte går sänka skatten om svenska folket inte inser vad det innebär i större kostnader för den enskilda individen vid t.ex. sjukdom, skada, arbetslöshet eller ovilja att flytta till/med jobben.
De måste dessutom inte bara inse att sänkta skatter påverkar dessa punkter, det krävs att de inte motarbetar omläggningen.

Slutsats.

Som jag tidigare skrev så har jag en känsla av att svenska folket är mer mogna nu än någonsin att tolerera sänkta skatter och försämrade skyddsnät, både ekonomiskt, medicinskt och mänskligt.

Vi är så att säga på väg att bli ett samhälle som värnar medel/överklassen, naturligtvis till del på de svagas bekostnad.

Jag tror egentligen inte att någon vill det, men...

Frågan är om vi i dessa tider av mer internationell konkurrens om jobben och produktionens placering kan fortsätta att ha så pass höga skatter och goda välfärd som vi har ?

Jag är rädd för att vi hamnar i en negativ spiral om vi fortsätter höja skatter/förämra konkurrenskraften i tron att vi kan bibehålla den välfärd vi idag har.

Vad kan man spara på?

Effektivisering i de offentliga förvaltningarna, minskning av antal/storlek på statliga verk, sammanslagningar av kommuner och landsting.
Mindre generös sjukvård vad gäller t.ex. kosmetiska läkemedel/operationer.
Större krav på sjuka/arbetslösa att söka sig nya jobb:
1. på annan ort (arbetslösa)
2. Byta yrke så att de kan hitta jobb som de kan utföra trots sin sjukdom (sjukskrivna)

Hur kan man skapa större intäkter?

Öka tillväxten genom mer tillverkning och högre förädlingsgrad. (tjänstesektorn tillför inte samhället några nya medel)
Ökad export
Minskad import


Hur man än vänder och vrider på det hela så har man rumpan bak, jag tror dock att den ökande konkurrens som uppstått i och med internationaliseringen har gjort att vi får mer för våra pengar, det har dock kostat i arbetstillfällen och ökade skatter. frågan är bara om att hitta rätt balans i skatter och förmåner.

Själv har jag en vilja att bibehålla det samhälle vi idag har (socialdemkraternas politik) men har samtidigt svårt att se att det kommer att funka på lång sikt. Borgarnas politik är mer kravfylld och kommer att kosta för de svaga i samhället, inte något jag vill.

Därav min förhoppning om ett samarbete mellan S, C och FP...

Hur jag röstar i nästa val står skrivet i sjtärnorna.
« Senast ändrad: 09 februari 2005, 08:48:03 av Rickard »

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skattehöjning???
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2005, 08:49:19 »
Sveriges problem är en ofantligt stor offentligsektor...om en stor del av den arbetande befolkningen jobbar inom den skattefinansierade sektorn sÃ¥ är det bara för oss andra att betala o vara glad  ::)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skattehöjning???
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2005, 09:50:58 »
Jag tror att kunskapen om hur mycket  den enskilde betalar i skatt är lÃ¥g. Politiker anses fingerfärdiga om de pÃ¥stÃ¥r att det alltid är andra som stÃ¥r för kostnaderna och att det är du som fÃ¥r avkastningen.
Ex: Det är arbetsgivaren som betalar din arbetsgivareavgift.

Häromdagen sa Stockholms finansborgarråd (s) att det spelar ingen roll att det slösas bort miljoner på trängselskattannonser eftersom staten betalar dessa kostnader.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
SV: Skattehöjning???
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2005, 16:32:43 »
Jag tror att kunskapen om hur mycket den enskilde betalar i skatt är låg. Politiker anses fingerfärdiga om de påstår att det alltid är andra som står för kostnaderna och att det är du som får avkastningen.
Ex: Det är arbetsgivaren som betalar din arbetsgivareavgift.

Häromdagen sa Stockholms finansborgarråd (s) att det spelar ingen roll att det slösas bort miljoner på trängselskattannonser eftersom staten betalar dessa kostnader.


Det du konstaterar är helt sant, men hur skulle en borgerlig regering ändra på det, det finns ingen politiker som slösar mindre för att det blir en annan regering.

Sänkt skatt måste som jag ser det finansieras med neddragningar.
Tidigare borgerliga regeringar har börjat med att sänka skatten, "dynamiska" effekter (ökad tillväxt) skulle sen se till så att stat och kommun inte förlorade på skattesänkningarna.
Problemet var bara att de dynamiska effekterna uteblev, det blev istället ekonomisk kris.

Om det skall bli regeringsskifte tror jag att det krävs en budget i balans, även sen skattesänkningarna är genomförda, annars kommer hela Svenska folket att än en gång vända sig mot en ny regering.

Det kostar bara ändå mer... med återställare!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skattehöjning???
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2005, 09:55:56 »
Medvetenheten hos skattebetalarna måste höjas!
Ett av de större problemen är TVs nyhetsredaktioner. Det är genom dessa som folket, naturligt nog, hämtar sin kunskap. Vad som sprids till vardagsrummen är dessvärre oftast vinklat.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
SV: Skattehöjning???
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2005, 10:21:57 »
Du påstår alltså att endast V/S-anhängare får jobba på SVT, TV3, TV4 o.s.v... , eller är det ledningarna som stoppar okritiskt granskande av skatterna.

Nu hänger jag inte med.

Jag kan däremot hålla med om att alla i detta land borde få en ordentlig genomgång av skattesystemet, varför inte en programserie på TV som i ett gäng avsnitt tar upp hur pass mycket skatt vi verkligen betalar, och vart pengarna går.

Ett litet räkneexempel:

För att köpa en liter bensin måste jag få ut 10 kr netto i handen.
Jag tjänar över brytpunkten, så det innebär att jag måste ha en bruttolön på ca 21 kr. = 11kr skatt.
Arbetsgivaren betalar ca 30% arbetsgivaravgifter på min bruttolön = (30% på 21 kr) 6.30 i skatt
Av bensinkostnaden på 10 kr är ca 7 kr skatt = 7 kr skatt
Av besinpriset på 3 kr går ungefär (minst) 25% i skatter hos bensinbolagen, genom vinstskatt löneskatter och arbetsgivaravgifter. = 0.75 kr.

Jag har alltså för att köpa en vara med ett varuvärde på ca 2.25 kr betalt (eller rättare sagt staten har tagit in) inte mindre än 25.05 kr i skatt.

Med andra ord är skattetrycket på bensin ca 90%  Sc:,h :'(

Det innebär att varje gång jag tankar min bil med 60 liter bensin så har staten dragit in inte mindre än 1503 kr! _/-
Sen klagar dom för att jag vill dra av resor till och från arbetet  :,v( fiR:

Om man sen skall räkna pÃ¥ totalen för vÃ¥rt hushÃ¥ll som ligger pÃ¥ ca 2600 liter bensin/Ã¥r sÃ¥ blir summan astronomiska 65130 kr/Ã¥r  --/
« Senast ändrad: 10 februari 2005, 17:22:12 av Rickard »

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skattehöjning???
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2005, 17:13:50 »
Rickard:
"Du påstår alltså att endast V/S-anhängare får jobba på SVT,"

70%!!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!