Ja så har man då gått från teori (läsa forum o fundera o klura) till praktik(läsa forum o fundera o klura och försöka installera) efter att ha blivit ägare till 2 st 18 rörs Upipe
Tänkte först o främst att de jag skulle byggt själv skulle vara till att värma poolen, men eftersom jag nu har "riktiga" doningar så behövs det en plattis oxo då det är kopparrör i Una.
Och då kommer vi fram till nästa problem...expansionskärl. Jag vill kunna koppla in mitt system och sen sköter det sej självt.
Tänkte såhär:
Monterar upp dom på uterumets tak, ligger ca 2.5m upp. Där har jag ett förråd bakom där det tekniska kan husera, cirk.pump, plattis samt exp kärl. Drar isolerade pvcrör från poolen dit och låter dem värma poolen.
Och när det kokar över mitt på sommaren för att något gått snett, då vill man att det fyller exp kärlet och när det svalnat sugs det tillbaka. Hur gör man för att detta ska funka så smidigt som möjligt? Har inget alls idag!
Och nu är snart poolsäsongen över....då vill man kanske nyttja värmen som trots allt blir där till annat, Kanske en liten ack tank med en slinga i, låta solisarna värma tanken och låta det vatten som ska gå in i vvb passera genom slingan?
Har en elpanna från 84 idag och en llvp.
/Joakim