Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite hjälp önskas  (läst 29505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #75 skrivet: 28 februari 2009, 17:19:03 »
Tar upp en gammal tråd. Har kört vp nu under några kalla veckor och den klarade t.o.m att värma upp hela vår gamla skola.
Vid -10 ºC hade vi en familj som bodde på neder våningen och den klarade att värma allt. Klart godkänt! Visst gick det en hel del el samt pumpens drift.
Men hej, 300kvm i en gammal dragig skola :)

Men till en fråga. Jag har eco air 111 samt Eco El. Om man ska skaffa solpaneler på taket, är det då bäst att köra med acktankar?
För jag tänker att solens värme inte lagras länge i Eco el som töms rätt fort om man badar och duschar och solen värmer bra på dagen.
Det är på kvällen jag behöver värmen lagrad.

Hur löser man det på bästa sätt?

Hälsar, Peter

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #76 skrivet: 28 februari 2009, 17:43:33 »
Hej

Det borde väl gå bra att använda EcoEl, den är ju förberedd för solceller. Värmen lagras i nedre pannan, som rymmer runt 150 liter och en del kommer att läcka över till övre pannan, där du har ytterligare 75 liter.
Prata med CTC och hör vad de har för tips.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #77 skrivet: 03 mars 2009, 06:52:55 »
På hemsidan skriver dom om Ecotank för att få mer volym. Men jag är lite kluven, när man får som bäst med sol energi värms huset upp alla fall.
Frågan är hur länge man kan lägra värmen. Vanliga Ecoel pannan tycker jag inte håller värmen lika bra som en tank, kanske därför skriver dom om Ecotank som ett alternativ. Men jag får ringa och fråga dom.

tack för tipset.

Hälsar, Peter

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #78 skrivet: 12 juni 2009, 11:27:40 »
Vad fick du för svar från CTC om tanken?
Har funderar i samma banor.
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #79 skrivet: 25 december 2009, 09:11:29 »
Nej,  jag forskade inte vidare i ämnet. Pumpen har gÃ¥tt bra sÃ¥ jag har inte tänkt sÃ¥ mycket pÃ¥ det. Däremot ska jag nog ta en funderare pÃ¥ solceller och en extra tank till sommaren. Dock är det mycket pengar man kan köpa el för...om man tänker kortsiktigt...:)

God Jul.

Peter

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #80 skrivet: 25 december 2009, 22:29:57 »
Vi har 8,4kvm fångare och 500l tank som komplement och kan bara säga att så som denna sommar var så körde vi 100% på sol mellan slutet av maj - mitten på september
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!