0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
de tre´s gäng...Jag tycker ändå att det är bättre när Vattenfall gör vinst än när dom andra två skickar sina vinster utomlands...Men ett oligopol som har en sån bristande funktion så man vill gråta.Läste nåt idag om dom skyhöga elpriserna just nu pga av det höga kolpriset... Jag undrar när vi producerat några kwh med kol senast...Fantastisk prissättning som borde va förbjuden.. tänk om alla satte priset utifrån vad den dyraste producerade kostade...
Nja priset sätts väl utifrån kostnaden för den sista och dyraste kwh... men på dessa nivåer måste dom utomlands om priset ska gå försvara...
Så ser inte jag på saken. Säg att ett dyrt kolkraftverk i Tyskland producerar el för en hög summa, men tyskarna är beredda att betala vad det kostar för den elen. Då är det inte konstigt att den som sitter på en massa el här vill transportera ner sin el till Tyskland och få det priset. Men det betyder också att vi i Schweeden inte får någon el om inte vi betalar samma pris som tyskarna vill betala. Mm den svenska elen är producerad till lågt pris betyder ju då ämnnu högre vinst för elproducenterna vilket de naturligtvis inte har något emot.
Ville VesslaMen det är ju samma producent som får vattenkraftsel för några få ören... Att då på marginalen ta fram nån del av en promille till ett högre pris borde väl inte sätta ett pris för all el!