Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
ENIRO erbjudande/faktura
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: ENIRO erbjudande/faktura (läst 8449 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
ENIRO erbjudande/faktura
«
skrivet:
25 augusti 2008, 21:23:01 »
Citera
Hej
Jag undrar är det någon fler här på forumet som har fått ett s.k. erbjudande från Eniro med inbetalningskort som ser ut som om det vore en faktura.
Min bror som har taxibolag fick en sån faktura den kom via ett annat bolag grunduppgifter i Stockholm AB, först trodde vi att det var nått mygelbolag men det visade sig att Eniro nu har börjat bete sig på detta sätt, något jag bara trodde enbart skurk-bolag gjorde.
Är det någon som fått samma erbjudande ?
Är det någon som betalat in i tron att det var en faktura ?
Är det någon som betalat in som såg att det var ett erbjudande ?
MVH
Messer
Loggat
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
SV: ENIRO erbjudande/faktura
«
Svar #1 skrivet:
25 augusti 2008, 22:10:57 »
Citera
Jag har fått den, den gick direkt i pappersåtervinningen.
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #2 skrivet:
25 augusti 2008, 22:23:13 »
Citera
Fick det fantastiska erbjudandet jag med, tänkte kolla vilka som låg bakom.
Har nu fått svaret, blir så himla trött på den här typen av lurendrejeri. Tidigare har det varit i huvudsak företagen som utsatts för liknande lurendrejeri men nu har tydligen även privatpersoner blivit målgrupp.
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #3 skrivet:
25 augusti 2008, 22:43:14 »
Citera
Jag har också fått det, till min enskilda firma. Trodde först att det var bluff och behandlade fakturan som om den skulle kunna vara radioaktiv. Kollade noga avsändare och om de redan ansåg att jag beställt något och att detta bara en bekräftelse och kollade allt det där andra man kollar när såna där grejer dimper ner i brevlådan.
Det slutade med att jag slängde den i papperskorgen efter att ha rivit den i flera delar så den skulle vara *helt* oanvändbar, även på soptippen. Ja, jag vet, men jag är lite paranoid när det gäller sånt där, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag blev blåst av så enkla välkända trick som de där skumma katalogfirmorna sysslar med.
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
«
Svar #4 skrivet:
25 augusti 2008, 23:35:39 »
Citera
Hej Fixarn
Jag kanske uttryckte mig dåligt, min bror har enskild firma, taxi-rörelse.
Om någon har betalat så sa den chef som skulle ha hand om det (tror jag de var) att man bara behövde höra av sig så skulle man få pengarna tillbaka.
Men man undrar lite varför startar man ett eget bolag på sidan om Eniro som har en av Eniro angagerad konsult som VD i det bolaget.
Har eniro ingen ekonomiavdelning som skulle kunna sköta en sån sak?
Och varför en konsult som VD har Eniro ingen anställd som klarar ett sånt bolag, det kan ju inte vara svårt det stog att dom hade noll anställda.
MVH
Messer
Loggat
Heddan
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Luleå
Antal inlägg: 1290
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
«
Svar #5 skrivet:
26 augusti 2008, 07:24:21 »
Citera
Jag har också fått den.
När vi köpte en gård med lite mark så var vi tvungna att momsregistrera oss. Före det så fungerade NIX-telefoni och "Ingen reklam" på brevlådan utmärkt, men direkt efter momsregistreringen så började telefonterrorn igen och allehanda idiotisk reklam började dimpa ner i lådan igen.
Loggat
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #6 skrivet:
26 augusti 2008, 17:23:39 »
Citera
Vet att jag fick "erbjudandet" för att jag är företagare. Det som stör mig mest är att brevet som dök upp har Eniro som brevhuvud, kuvertet är märkt med enbart Eniro. Eniro har stått för portot och det följer med ett förtryckt inbetalningskort. Upplägget är exakt likadant som de rena katalogbluffarna kör med. Bäst av allt är att de blandar ihop min bostadsadress med mitt fritidshustelefonnummer.
Loggat
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #7 skrivet:
26 augusti 2008, 17:50:37 »
Citera
Bryter visst mot 12 § 2 st. Marknadsföringslagen och är belagt med vite.
Tipsa företagarna om detta, och spara länken för framtida bruk.
http://www.foretagarna.se/sverige/contentpagea____76049.aspx
Ni som råkar ha en Eniro kvar, klicka på länken nedan och återkom med vilket underbolag som agerar i detta ärende
Kontrollänk:
http://www.allabolag.se/?what=eniro&where=&s.x=33&s.y=15
klicka på berört bolag.
«
Senast ändrad: 26 augusti 2008, 17:55:52 av Art Deco
»
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #8 skrivet:
26 augusti 2008, 18:37:19 »
Citera
Grunduppgiftsbolaget 556757-5906 med styrelsens säte i Täby.
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #9 skrivet:
26 augusti 2008, 20:12:03 »
Citera
Låter skumt... många stjäl ju namnet nästan exakt också, har har ni listan från Svensk handel...
ånga din del och företagsdelen...
För mig obegripligt att det inte går att stoppa detta elände.
http://www.svenskhandel.se/Default.asp
Än värre med finansbedrägerierna som omsätter miljarder bara i Sverige!!
http://www.fi.se/Templates/AlertListPage____6163.aspx
1310 listade företag just nu på deras lista men nya startar vartefter äldre blir "avslöjade"
Ja har en granne som looosade 1,7 mille på detta!!!
Ja hittade lite om Nigeriabreven också. Jag har får 2 såna via brev ska rama in dom tror ja...
http://www.foretagarna.se/sverige/contentpagea____76050.aspx
Förutvarande utrikesministern (!) i Finland, Olavi J Mattila, har blivit lurad på detta sätt. Det rörde sig om miljonbelopp, varav han dessutom lånat en del av sina vänner! Problemet är internationellt och lär omsätta miljardbelopp årligen.
Hårresande enligt mig!!!
«
Senast ändrad: 26 augusti 2008, 20:20:12 av Bertil
»
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #10 skrivet:
26 augusti 2008, 20:32:09 »
Citera
Är det så här som era fakturor såg ut:
http://www.postimage.org/image.php?v=gx2BlqES
(taget från Clint.se som också slog larm)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fåmansföretag med herr och fru i styrelsen, startat maj månad i år. Båda figurerar i massa olika företag.
Grunduppgiftsbolaget i Stockholm AB Org.nummer: 556757-5906 Bolagsform: Aktiebolag
http://www.allabolag.se/5567575906
http://www.allabolag.se/5567575906/verksamhet
Herr Mabon:
http://www.allabolag.se/befattningshavare/Mabon%252C_Allan_Russel/defd41e5d33239a5ebee7aef27a48004
Fru Mabon:
http://www.allabolag.se/befattningshavare/Oest_Mabon%252C_Wivica_Louise_Ragnhild/9524fc5ccf330b1e2240f353605a75ca
Finns på:
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?vad=allan+mabon&Vkiid=5I4uem4nFA3Lucbv1VMRAA%3d%3d&Vkid=35639775
Intressanta uppgifter på Clint om herr Mabon:
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=100536
Lite press:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4086678
Och en bild på kåken med snygga polen som ligger gömd bakom 21a skadar ju inte heller:
«
Senast ändrad: 26 augusti 2008, 21:20:25 av Art Deco
»
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #11 skrivet:
27 augusti 2008, 22:10:24 »
Citera
Lite från Di om lättlurat folk... Men så är väl inte vi tomte::
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c08%255c26%255c297472%26SectionId%3DIT%26menusection%3DITTelekom%3BITTelekomNyheter%26o%3Dsp4
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Hansson
Värmer med ved ej
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Dalarna
Antal inlägg: 1730
Karma +3/-1
Kön:
Hansson
«
Svar #12 skrivet:
28 augusti 2008, 07:01:46 »
Citera
Jag har en kamrat som har vunnit en hotell vecka på ett lyx hotell i flordia.
Det kostade bara 1500kr att lösa ut den.
Och han gick på det
Loggat
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
swepri
Expert på värmepump
Antal inlägg: 238
Karma +0/-0
swepri
«
Svar #13 skrivet:
10 september 2008, 08:08:02 »
Citera
Eniro är fula mot kommunerna också. Nedan en uppmaning (från vårt intranät) till våra enheter att inte skriva på. Skulle kosta 75' - 100' extra skattepengar om alla gick på det.
"Eniros fakturor via fax
2008-09-09
Det har kommit till vår kännedom att Eniro via fax skickar ut korrektur för de rosa sidorna i Eniros telefonkatalog (pappersvarianten). Observera att detta inte är ett korrektur utan vid påskrift så godkänner man också att enheten ska betala 1995 kronor.
Information och marknadsföring centralt i kommunchefens stab betalar varje år 72 000 kronor för 2-3 sidor (gröna kommunsidor) i Eniros papperskatalog. Där finns samtliga uppgifter till kommunens olika verksamheter.
På de rosa sidorna i samma katalog finns kontaktuppgifter för olika enheter. Nu skickar Eniro ut fax till dessa enheter som ser ut som ett godkännande av korrektur på kontaktuppgifterna. Det framgår mycket otydligt att det är en faktura så fort man skriver på och faxar tillbaka.
Vi uppmanar er att inte skriva på dessa fax och således godkänna att ni betalar 1995 per enhet till Eniro utöver vad kommunen centralt betalar. (Sammanlagt kan det röra sig om ca 75 000 -100 000 extra vi betalar till Eniro om varje enhet skriver på detta fax). Vi har kontaktat Eniro och uppmanat dem sluta med detta tvivelaktiga försäljningssätt. Men vi behöver ändå er hjälp att vara uppmärksam på detta.
Vi vill i detta sammanhang också göra er uppmärksam på olika annonsörers påringningar. Många gånger ringer försäljare om annonser till olika enheter gällande produkter kommunen centralt redan betalar för. Kontakta oss på Information och marknadsföring centralt så fort någon vill sälja er en annons, t ex kartguiden, skrivbordsunderlägg, almanckor m m."
/Paj
Loggat
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja 1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #14 skrivet:
10 september 2008, 11:23:18 »
Citera
Swepri:s inlägg är ett rent skolexempel på hur blufföretagen jobbar. Konceptet utgår i att summan av fodringen ska vara precis under gränsen för en åklagare att ta tag i (dom skiter helt i att räkna ihop totalsumman av detta bedrägeri utan tar varje faktura som enskilt mål), som då helt enkelt läggs ner. Man skulle ev kunna jävlas tillbaka genom att skicka in faxen undertecknad kalle anka eller dylikt med dålig skrivstil samt ta bort avsändande faxnummer. Om jag minns rätt är det bara specifika personer per kommun som har rätten att underteckna denna "fax" (firmatecknare). Om alla kommuner gjorde detta och sen bad Eniro fara åt h-e skulle naturligtvis Eniro ta till rättsliga åtgärder, som då faller helt på detta tillvägagångssätt och tingsrätterna skulle bli överbelastade med enbart Eniromål och vi kanske då kan få en lagändring på detta.
Vi kan jämföra detta med de falska elräkningar som skickades för 2-3 år sedan till olika brf-föreningar i Sverige, åklagaren vägrade sätta samman alla dessa fakturor till 1 mål utan räknade varje faktura för sig, trots att alla fakturor hade ssmma bg-konto, om jag minns rätt var omsättningen på den blåsningen c:a 38 mkr som åklagarna la ner som "småmål. Alltså dags att krascha systemet. Samma sak gäller ju alla falska lagfarter där skuldfria husägare får sina hus kapade, domstolarna anser att det kostar för mycket att ändra systemet, så privatpersonerna som får sitt hus kapat måste anlita advokater vid varje tillfälle och få kostnader mellan 50-100.000 som inga försäkringar täcker, och bovarna har målvakter som inte har några utmätningsbara tillgångar, till fakto kan man påstå att dagens rättsystem skyddar bovar mer än ärliga medborgare.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
ENIRO erbjudande/faktura
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1452
dolda: 0
användare: 19
Användare online
:
danak
Revolverman
Zyberdude
TS Comfort AB
jälldorf
Börje__
slutsteg
HBerggren
ThomasK85
Breeelin
kWhalp
BiggerDigger
R_F
uecjs
Mike
Borken1
ErikB
iMicke
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info