Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
En AETEC PD 250 som fungerar dåligt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: En AETEC PD 250 som fungerar dåligt (läst 13639 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
skrivet:
24 augusti 2008, 17:15:15 »
Citera
Min dotter och måg installerade en Aetec PD 250 i sin krypgrund.Dessvärre är det minst lika fuktigt med Aetec och stängda ventiler som förut. Akut har vi fått sätta in en vanlig avfuktare som hjälper till.
Jag fann att när sorptionsblocket torkas så täter spjället så dåligt att att det ur torrluftslangen läcker 89% fuktig luft tillbaka och fuktar det som tidigare avfuktats.
När man tittar på spjället står klart att det är gjort av tunn plast och är sladdrigt och förutsättnig för effektiv tätning finns inte. Jag tycker det är en bristfällig konstruktion. Hur man skall få den tät förstår jag inte. Mer eller mindre läckage alltså.
Aetecs två steg gör dessuom att verklig avfuktning bara sker under 10/14 = 71 % av tiden.
Dessa två faktorer tillsammans gör att det blir ett dåligt avfuktningsresultat.
Avfuktningsaggregatet hade köpts för att den "hade bästa resultatet och färre rörliga delar". Detta enligt säljaren. Jag delar inte något av dessa två påståenden.
Har ingen annan upptäckt hur den läcker tillbaka p.g.a dålig konstruktion på spjället? Lägg fuktmätaren i torkslangen under 4 min sekvensen och kolla.
Loggat
mattias_75
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 61
Karma +0/-0
mattias_75
SV: En AETEC PD 250 som fungerar dåligt
«
Svar #1 skrivet:
25 augusti 2008, 14:37:59 »
Citera
Jag har inga problem att hålla luftfuktigheten i min grund med Acetec PD 250. Däremot är jag inte helt nöjd med att den för jämnan verkar gå i full drift. Jag kommer inte ihåg exakt hur konstruktionen såg ut men minns att kontruktionen såg enkel ut. Hursomhelst, ring till Acetec..dom ger väldigt bra support. Posta gärna deras svar här sedan!
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #2 skrivet:
25 augusti 2008, 15:00:15 »
Citera
Om din avfuktare går mycket, är det inte då på grund av att den skickar tillbaka fukten under 4 min perioden i torrluftslangen? Den får sedan avfukta samma fuktiga luft igen och då måste den ju gå mycket. Och att den skickar tillbaka en del av fukten beror på att spjället är av för dålig konstruktion.
Sätt in en fuktmätare i torrluftslangen och kolla speciellt under 4 min perioden. Det skulle förvåna mig om Du inte får ut fuktig luft "åt fel håll".
Om det inte läcker så är ditt spjäll av bättre konstruktion och passning och då har Du anledning att vara glad.
Jag återkommer med leverantörens svar.
Loggat
Jerkera
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 52
Karma +0/-0
Jerkera
«
Svar #3 skrivet:
25 augusti 2008, 15:08:59 »
Citera
Hej Lars,
Vi ger dig full support och Acetec har lovat att kontakta dig snarast, vilket vi också skrivit i mail till dig. Kan felet inte lätt åtgärdas så byts din avfuktare ut till fullt fungerande. // Mvh Jerker A.
Loggat
Jerkera
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jerkera
«
Svar #4 skrivet:
25 augusti 2008, 17:01:39 »
Citera
Hej,
För att vi ska kunna ge full support måste frågor, reklamationer samt fullständig information ges till oss och inte bara läggas ut på forum. Det är MYCKET BRA att informationen kommer ut här men vi måste få chans att besvara frågor, påståenden och funderingar. Annars är det väldigt lätt att missuppfattningar gällande funktionen i produkter samt inverkande förhållanden inte beskrivs vid sitt rättmätiga "värde". Telefonnummer där kund kan kontaktas underlättar väsentligen. Mvh Jerker A. Tele: 0046 705 30 72 62
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #5 skrivet:
25 augusti 2008, 18:10:19 »
Citera
Jag uppskattar den snabba kontakten från Jerkera och Acetec. Det ger ett fötroendegivande intryck på mig.
Samtidigt vill jag framhålla min uppskattning av Värmepumpsforum, som ger möjlighet till snabba kontakter och därmed möjlighet till bra lösningar. ( Mina värmepumpsinstallationer åt mig själv hade jag inte vågat mig på utan den sakliga informationen och fakta som finns på Värmepumpsforum.)
Information kommer om hur det går.
Loggat
Raj
Expert på värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 277
Karma +0/-0
Kön:
Raj
«
Svar #6 skrivet:
25 augusti 2008, 22:12:24 »
Citera
Lars, det verkar som att du har haft otur med bristfällig exempel av apparaten. Min gör sitt jobb och håller RF på önskad nivå. Visst kunde det ha varit konstruerad ännu bättre. Jag tänkte oxo på den tunna plast spjället. Jag tror att det är gjört lätt för att mekanismen orkar att lyfta spjället. Hoppas Acetec fixar eller byter apparaten snart hos dig.
Loggat
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #7 skrivet:
26 augusti 2008, 10:55:42 »
Citera
Tack Raj. Det känns bra att din fungerar. Då borde det gå att fixa våran ochså.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
26 augusti 2008, 13:55:29 »
Citera
Jag vill också påpeka att det vore konstigt om man inte uppmätte hög fukthalt i torrluftledningen när maskinen "avfuktar" blocket, minsta lilla läckage vid spjället går väl då den vägen (men ingen annan luft).
Eller har jag fattat fel?
Det räcker alltså med typ 1% läckage för att man skall kunna mäta upp hög fukthalt i torrluftslangen, det behöver inte betyda att funktionen påverkas nämnvärt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #9 skrivet:
26 augusti 2008, 21:13:01 »
Citera
Den fukt som går tillbaka har efter 2 minuter fyllt hela slangen,!0m?. Då kommer luft med 89% fuktighet. Och under nästa 2 minuter blåser alltså 89 % fuktig luft kontinuerligt.
Det blåser inte lika mycket som torrluften. Hur mycket detta betyder ur förlustsynpunkt vet jag inte. Kanske kan någon analysera. För mig känns det principiellt fel. Men om avfuktaren går för fullt 24 h och 4 cykler/h det blir ungefär 100 gånger per dygn. Under 1 månad 3000 gånger.
Under en månad när den går hela tiden (vilket den gjort) förs 3000ggr 2min 89 procentig fuktig luft ut, + 2min med stigande fuktighet. Låt vara att lufthastigheten då är väsentligt mindre. (Om jag räknat och tänkt rätt?) och sedan många år....
Det var just att den gick kontinuerligt som gjorde oss fundersamma. Grunden är inte särskilt fuktig. Huset är 9 år någon lukt eller tecken på påväxt finns inte. Det var "för säkerhets skull" som den installerades. Eller kan det bero på något annat att den inte räckt till? Torkvolym OK.
Loggat
mattias_75
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 61
Karma +0/-0
mattias_75
«
Svar #10 skrivet:
27 augusti 2008, 06:48:57 »
Citera
Jag kollade själv på detta igår. Helt klart håller inte spjället 100% tätt, jag kände vid utblåset på torrluftsrören att det kom varm fuktigt luft. Hur mycket vet jag inte, om det påverkar funktionen vet jag inte heller.
Loggat
Jerkera
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jerkera
«
Svar #11 skrivet:
27 augusti 2008, 09:00:57 »
Citera
Hej Mattias,
Det är normalt att lite luft läcker ut vid spjället vid avfuktningsfasen om 4 minuter.
Det är så lite sett till den totala mängden luft som blåses ut genom våtluftsslangen
att det är försumbart. Detta har ingående tester visat. Specifikationen som ges från
fabrik är rättvisande viket innebär att Acetec är mycket energisnål.
Vid ett tillfälle hade Posten hanterat en avfuktare på ett mindre bra sätt varvid
spjället hade flyttats ut på armen till spjällmotorn. Då kan man prata om att det
läckte förbi luftmängd som inte var försumbar. Det var dock enkelt tillrättat och
kunden flyttade själv tillbaka spjället i rätt läge. Sedan har det också ringt kunder
som har varit nyfikna på spjällmotorn och börjat skruva på sexkantsskruven etc.
så att spjället hamnat i fel läge. Det kan för vissa vara penibelt att erkänna
ett sådant misstag och då har det varit en lättare utväg att skylla på fabrikationsfel.
Med andra ord är det lilla normala läckage som förekommer vid spjället inget
att oroa sig för. En lösning som sluter totalt tätt är långt mycket dyrare än vad
man får ut i prestandahöjning gällande avfuktningskapacitet, även räknat över tid.
Varje avfuktare är genomgången, testkörd och godkänd innan den lämnar fabrik.
Positivt är att reklamationfrekvensen är mycket låg.
Det vore intressant att diskutera olika aggregats fördelar och nackdelar, för de
finns representerade i samtliga på marknaden förekommande maskiner. Det vi har
sett gör dock att den i denna tråd diskuterade apparaten är den med minst
nackdelar.
Oavsett hur litet läckaget vid avfuktningsfasen är så uppmäts detta som högre
relativ fuktighet i torrluftsslangarna. Det är missvisande att stoppa in en
hygrometer i torrluftsslangen av flera olika anledningar. Vanliga hygrometrar
för privatbruk är inte så snabba att mäta rättvisande. De är av olika kvalitet
och visar därmed mer eller mindre fel. Temperaturcyklar man en sådan tar det
tid att först och främst få ett stabilt värde samt också innan den går tillbaka
till ursprungligt värde. I regel stegras värdet ju kallare det blir. Med en hygrometer
kan man inte avgöra hur mycket luft som läcker.
Mvh Jerker A.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #12 skrivet:
27 augusti 2008, 14:12:03 »
Citera
Tack för ett bra svar, jag tycker ändå att man kan kontrollera spjället om man tycker att den går mycket, vi har en munters som går ca 200-300 timmar/år, dock med ca 100% större avuktningskapacitet än Acetec avfuktare, men det kan ge en fingervisning om vad som kan anses vara normalt.
Vi kör dock fläktarna kontinuerligt, så vi torde ha ett större avfuktningsbehov än de som låter fläkten stå när avfuktningsbehov inte finns.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
MangeH
Expert på värmepump
Antal inlägg: 376
Karma +0/-0
Kön:
MangeH
«
Svar #13 skrivet:
27 augusti 2008, 15:01:30 »
Citera
När vi ändå har en expert på Acetec på tråden så passar jag på att ställa en annan fråga om den.
Jag kan se på bilderna från er hemsida att hygrostaten numera sitter mer mitt för fläkten medans den på min sitter närmre locket.
Beror denna konstruktionsändring pga något problem med tidigare verisioner eller vad beror detta på?
Loggat
Jerkera
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jerkera
«
Svar #14 skrivet:
27 augusti 2008, 21:12:34 »
Citera
Hej Mange,
Hygrostaten har blivit omplacerad då en viss differans gällande tidsvariablerna uppkom på några få exemplar.
Orsaken var riktigt svårt att spåra då det som sagt var ovanligt förekommande. En teori var att det uppe närmare
locket blev aningens varmare under 4min fasen. Då skulle det hjälpa att sätta hygrostaten längre ner. En annan teori
från min sida är att de i dessa fallen aktuella hygrostaterna inte var helt friska. Hygrostatplaceringen har gjorts om till
att sitta direkt framför fläkten och en annan hygrostat används nu. Några ytterligare differanser har sedan dess inte
uppkommit. Fabrikanten och jag har inte talat mer om saken då fler sådana trixiga fel inte uppkommit. Nämnas ska också
att dessa fel uppdagades inom kort tid efter driftssättning.
Fråga gärna på om kvalitet på olika produkter. Vi är oberoende och har inget för att skönmåla någon produkt.
Just nu är det mycket att göra så svar kan dröja lite.
Mvh Jerker A.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 748
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
DonPablo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info