0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värt att veta om du funderar på en ny är att andrahandsvärdet på Saab 9-5 inte är speciellt bra och det är oftast det som kostar mest, de få tusenlapparna du sparar på bränslet får du betala mångdubbelt tillbaka.
Jag skulle gått på en 9-3 som åtminstone är lite nyare konstruktion, mycket snyggare och lite bättre andrahandsvärde.
Ett udda val skulle vara Mercedes B-klass som med gasdrift går att få för 249900:- som är ett minst lika bra miljöval (starks subventionerad i Sverige, i Tyskland kostar gasmodellen 40000:- extra och i Sverige knappt något alls).
Senaste V70 har sålts för rimliga pengar (234900-miljöpremie) med etanolmotor, skulle jag också valt före Saaben, dock lite trött pga hög vikt.Saaben är ju rejält törstig på etanolen också, jag har flera jag känner som har dem, lugn 70-80km/h körning ger 1.2l etanol per mil (en som har den kraftigare motorn med automat snittar 1.8 i stadskörning !)
Köp en begagnad är mitt råd då pga andrahandsvärdet.Det är lönsamt att köpa en ny bil om bilen har bra andrahandsvärde annars kastar man pengar i sjön.Toyota än så länge = Köp ny, Saab 9-5 köp begagnad.
En 9-5 förlorar runt 70-80000:- första året om du inte har en massa utrustning.Är nypriset 280000:- och uppåt kan du kallt räkna med att förlora uppemot 100000:- första året, så illa är det faktiskt.