0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter en stunds grubblande kom jag fram till att jag borde gå in på 6 grader, följa horisontellt till 100% eftersom 6 grader ju var daggpunkten, sedan rakt upp till 8 grader och läsa av en ny RH-kurva, vilket ger ca 85%. bekräfta gärna om jag gjort rätt eller felDessutom, i Chlamersrapporten finns en kurva över månadsgenomsnittet för RH på Säve under ett år. Den relativa fuktigheten varierar mellan ca 73% i maj till 88% i januari.
Svar 2 till Gano: Du räknar om till absolut fuktighet. Precis där jag hamnade i tanken när jag gick till sängs igår. De kurvor som lyfts fram i Chalmersrapporten mfl och av tex seekn destroy tidigare i tråden relaterar dock mögelrisk till relativ fuktighet... Jag tycker det känns onaturligt. Dock visar kurvorna på ett högre värde på RH vid lägre temperaturer. Tyder på att mögelrisken egentligen inte är proprtionell mot RH utan mot mot absolut fuktighet. I så fall, varför pratas det inte om absolut fuktighet istället avseende mögel? Själv är jag hela tiden intuitivt mer intresserad av daggpunkten på min vind än RH eftersom det ger mig den absoluta fuktigheten. Vad tror ni?Med vänliga hälsningarMagnus
Man kan dessutom beräkna hur mycket värme som tillförs. Jag har 70 cm glasull på vinden med lambda 0,04. Yta 35 kvm. januari 0 grader. inne 22 grader. Ju kallare ute, desto större värmeläckage.0,04/0,7 X 35 X 22 = 44 W totalt värmeläckage. Om man räknar på att man får behålla 50 % av detta, 22 Ws=J, hur mycket höjer det tempen på mina 35 kg luft däruppe ? Borde bli 0,6 grader. Rh sjunker från 88% till 81%. Kan du kolla detta, Magnuz så jag räknar rätt ? MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 23 oktober 2008, 08:41:15Man kan dessutom beräkna hur mycket värme som tillförs. Jag har 70 cm glasull på vinden med lambda 0,04. Yta 35 kvm. januari 0 grader. inne 22 grader. Ju kallare ute, desto större värmeläckage.0,04/0,7 X 35 X 22 = 44 W totalt värmeläckage. Om man räknar på att man får behålla 50 % av detta, 22 Ws=J, hur mycket höjer det tempen på mina 35 kg luft däruppe ? Borde bli 0,6 grader. Rh sjunker från 88% till 81%. Kan du kolla detta, Magnuz så jag räknar rätt ? MVH/GanoSvar 3 till Gano: Värmeläckageberäkningen verkar stämma. Men dina antaganden kring vindens värmeförlust mot uteluften får du beskriva närmare. Värmeförlusten där måste vara långt större än 22 W. Dessutom är väl inte din vind 1 meter hög med platt tak. Du värmer väl mer än 35 kubikmeter luft om bottenaren på vinden är 35 kvadratmeter?
Jag har funderat runt min egen ventilation. Röret som går upp till frånluftsfläkten har nämligen en sidostos med ett ställbart frånluftsdon som drar luft från vinden. I mitt fall med ganska generös isolering så borde flödet minimeras eftersom det stjäl värdefull värme. Jag kanske skulle krypa upp och skruva igen lite ?
Finns risk att den suger så mycket på kallvinden att undertrycket där blir större än nere i boningsdelen och då drar den ur mer värme och fukt upp till kallvinden från boningsdelen via läckage. Sen undrar jag, eftersom det alltid är rumsvarm luft inuti detta ventrör skulle en avskalad isolering då inte orsaka kondens uppe i kallvinden, då skulle du kunna få lite extravärme på köpet. Om man skulle hitta någon kasserad ftx-batteri skulle då avluft från boningsdel kunna passera batteriet innan det evakueras ut och samtidigt skulle då luften på vinden kunna värmas upp utan fukttillskott (bara en tanke på att utnyttja energin innan den far ut).
Citat från: Art Deco skrivet 23 oktober 2008, 16:25:45Hej Art DecoNej, den orkar nog inte suga så mycket att det bildas undertryck på vinden, jag har både takfotsventilation (3-4 cm öppna springor) och ventilationsgaller uppe i gavelspetsarna. Men däremot kan ju undertrycket öka i bostadsdelen eftersom fläkten slipper dra "tjuvluft" från vinden. Jag tror jag gör så. Ska ändå upp och hämta en kartong där ikväll.MVH/Gano