0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du har helt rätt Art Deco, det är egentligen väldigt enkel att göra om man bara kan kommunicera med Dallas-kretsarna.Det sorgliga är att jag har så j.la mycket måsten så jag orkar inte lära mig skriva PIC-kod för att läsa av dom så om någin har kod för att läsa temperatur och rf från Dallaskretsar så skulle jag bli glad, då kunde jag nog fixa resten av koden sen kan ju Rickard få producera och sälja prylen för jag orkar inte med den biten.Jag kanske skulle kunna ta ett relä-kort som jag känner till och lägga koden på det för det är nog inget problem att lägga dit ett interface för Dallas-kretsarna.
Fan, det här är ju faktiskt en ev möjlighet för Richard att få in lite stålar till sin webshop.Kan inte han snacka med sin konstruktör som tar fram en simpel rf-burk med 2 sensorer, 1 för vinden och 1 utomhus i väderskyddad låda, sen ett chip som jämför och slår av strömmen till fläkt eller iris på en ventil, tror starkt på en sådan produkt om själva elektronikdelen landar på 1500-2000 till konsument. Jag vet att det redan finns ett svenskt system, men det styr uppvärmningsanordningar typ elslingor m.m och kostar c:a 10-12 ggr mer, och jag tror inte på elslingor på vinden, däremot strypt ventilation eller helst smart ventilation.
HejDet finns ett sådant system: VentoVind http://www.ventotech.com/HälsningarSW
Citat från: SW skrivet 26 augusti 2008, 09:24:41HejDet finns ett sådant system: VentoVind http://www.ventotech.com/HälsningarSWJäpp, jag skrev tidigare att det redan fanns ett system men det kostade c:a 10-12ggr mer, Ventovind kostar 15.000:-, sen tillkommer tätningskostnaderna m.m. När en hygrostat kostar 498: på clas i sjön tycker jag att en simpel hygrostat med 2 sensorer och ett chip inte bör kosta mer än 1500-2.000:- till konsument. 15.000:- med massa lull-lull är för mycket. En rf-sensor på Elfa för 0-100% rh och pallar -40 till +85 ºC med linjär spänning ut beroende på rf kostar 177:- ex moms.
Till Raffen:Jag bygger ett helt nytt hus nu och vid byggsamrådsmötet hos kommunen, sades att nuförtiden skall man ej ventilera kallvindar i onödan.Robert
Hej RobertDu kan bortse från vad Raffen skriver för det är inte riktigt sant det han skriver.MVHMesser
Om Raffen skulle ta och sätta upp ett tak på stolpar som han säger och detta tak skulle vara av genomskinlig plast så skulle det bildas kondens på plastens undersida om plasten skulle bli kallare än omgivande luft och luften vara tillräckligt fuktig. Detta är ett sätt som används i öknen för att få fram vatten att dricka.
Citat från: messer skrivet 18 augusti 2008, 04:39:00Om Raffen skulle ta och sätta upp ett tak på stolpar som han säger och detta tak skulle vara av genomskinlig plast så skulle det bildas kondens på plastens undersida om plasten skulle bli kallare än omgivande luft och luften vara tillräckligt fuktig. Detta är ett sätt som används i öknen för att få fram vatten att dricka.Varifrån kommer vattnet? Jo plasten kyls av utstrålningen. Av samma anledning kan det bli frost på tegel trots plusgrader i luften. Då bildas kondens och vatten på teglets undersida. Vattnet leds bort av takpappen, men takpanelen blir inte nämvärt kallare än luften. Samma sak händer om det ligger snö på teglet och lufttemperaturen går över nollan. Det blir knappast kondens på panelens undersida. Jag har då aldrig sett någon kondens eller spår av kondens på 60 år. I praktiken verkar det funka med ordentligt genomblås hos mej. Det måste vara speciella förhållanden som ställer till problem.
och var Messer nu fick det här med plast ifrån det förstår jag inte alls. Plasten formligen suger ju till sig fukt ju eftersom det är ett dött material som dessutom saknar förmåga att "andas"
HejJa vidhåller fortfarande att Raffen inte vet vad han talar om när det gäller ventilation och fuktproblem.Se bara hans inläggCiteraoch var Messer nu fick det här med plast ifrån det förstår jag inte alls. Plasten formligen suger ju till sig fukt ju eftersom det är ett dött material som dessutom saknar förmåga att "andas" Där erkänner han till och med att han inte förstår.Och Huddinge du är ju på rätt väg, Varför bildas det kondens på plasten vet du det?MVHMesser
Hm Raffen då borde det ju inte vara nått problem på vindar då för dom brukar ju vara av trä och inte plast eller ?MVHMesser
HejJa jag vet, det är lite svårt att förstå.Jag har fortfarande inte fått ett svar på varför det blir kondens på plastens undersida.Jag skall ge dig en hint, det har inte med plastens täthet att göra.Man måste förstå denna lilla detalj avseende kondens på nått oavsett material.MVHMesser