Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallvind - VENTILATION  (läst 123518 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #15 skrivet: 13 augusti 2008, 23:14:38 »
Vad tror ni ?
Fukten i tilluften försvinner inte, bara för att du värmer den.
(varm luft har större möjlighet att bära fukt)
Att trycka in luft genom solpanelens fläkt, skapar övertryck på vinden. Om fläktar används bör dessa skapa ett undertryck.

Helt rätt Lexus!  Det vore ju ett rent huvudlöst tilltag att pumpa in varm luft på en kallvind med ett oisolerat yttertak, det skulle ju börja droppa fukt ifrån yttertakets insida direkt isf. :(

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #16 skrivet: 14 augusti 2008, 09:26:19 »
Kortfattad kan man säga att man ska sträva efter en viss ventilation av kallvind, tricket är att avbryta denna ventilation när utomhusluften är fuktigare än inne på vinden samt när temp ute är högre och ev fuktigare än inne på vinden. En solpanel kan torka ur kallvinden sommartid men kommer att orsaka kondens vår-höst-vinter och ev även sommartid beroende på väderleken när fukt och temp varierar kraftigare och snabbare än klimatet inne på kallvinden. Det finns en firma som tagit fram smart ventilation där man mäter fuktighet/temp inne på vinden och jämför med fuktighet/temp utomhus som är kopplat till en fläkt på vinden som ordnar med undertryck . Om det är ett gammalt hus bör man se till att ha undertryck i våningen under kallvinden så att inte fuktig varm inomhusluft sipprar upp på vinden genom springor/rörgenomföringar/eller invid skorstensstock.

Om man tänker täta och isolera på kallvinden ska man kolla upp vilka material som fungerar bäst för hustypen, att bara vräka ut plast och isover kan förvärra situationen. Blöt isover är som en disktrasa och tar mycket lång tid att torka ur. Tänk på att plast som läggs ut på vinden är helt tät, om varm inomhusluft sipprar upp och det är iskallt på vinden sker då kondensering mot plastens undersida som ligger mot trävirket och det blir svåra mögelskador ganska snabbt. Ta helst ut en byggnadskunnig till kåken och kolla upp din vind, kan nästan garantera att ni kommer att hitta gömda detaljer på kallvinden som kan ställa till det.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1050
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #17 skrivet: 14 augusti 2008, 10:00:56 »
Hej

TrygghetsVakten, http://trygghetsvakten.se/ 
och
VentoVind, http://www.ventotech.com/
Jobbar väl på ungefär samma sätt och tar in luft utifrån om den är torrare än den på kallvinden.

I Ventotec´s mtrl står att läsa:
"När det inte är bra att ventilera vill man i möjligaste mån hålla vinden isolerad från den fuktigare utomhusluften, detta sköts av spjäll. Då vi använder tilluftsfläktar skapas ett litet, men effektfullt, övertryck på vinden. detta hindrar fuktig inneluft att tränga upp genom otätheter i vindsbjälklaget."

Så det där om UNDERTRYCK på kallvinden fattar jag inte alls.

Om ovanstående tekniker är bra så tycker jag fortfarande att det skulle vara bra att via http://www.solarventi.se/index.htm    -metoden blåsa in torr luft (glöm varm) vid de tillfällen solen lyser och kan skapa en torr luftström och starta fläkten, som drivs av solceller.

Vad säger ni experter ?

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #18 skrivet: 14 augusti 2008, 10:13:40 »
våran vind har ingen takfotsventilering, har heller inga ventiler i gavlarna. spånisoleringen ligger ända ut mot taket i varje hörn och har legat så sedan huset byggdes 1937 och det är fortfarande inga fuktskador vad jag har kunnat se när jag varit upp och grejat.

Nu har föregående ägare eldat i vedspis om vintrarna och på så vis hållit hela murstocken varm som då också hållt upp temperaturen litegrann på vinden. Vi eldar inget i vedspisen nu men tänkte skaffa en kamin istället att elda i samt att vi ska förbättra självdraget inne i huset så inte så mycket luft/fukt kan tränga upp genom taket eftersom vi också duschar mer än föregående ägare.

Jag håller på och river ett rum som ska bli toalett just nu och då går ventilationen till det rummet upp och ut genom väggen uppe på vinden. det var gammalt rör som måste bytas så jag slet bort det och då blev det ju bara ett hål i väggen på vinden, och det lilla hålet 100x100mm har nu gjort att fukten har ökat på vinden mot för när vinden var "helt" sluten.

så vad som är bäst vette sjutton.. bäst är nog att göra om vinden från kallvind till tempererad vind eller vad det nu kallas. så man sätter isoleringen på utsidan istället, fast det är bara en gissning härifrån.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #19 skrivet: 14 augusti 2008, 10:29:22 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #20 skrivet: 14 augusti 2008, 10:55:48 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.

Hej Hansson!  Självklart är det mkt viktigt att man har en riktigt bra ventilation i bostaden under kallvinden så att man har ett kontinuerligt undertryck där, det är ju en grundförutsättning för att slippa större problem med fuktskador på vinden.
Men oavsett om man nu har en diffussionsspärr av plast eller papp upp till kallvinden så läcker det ju ändå upp lite fukt nedifrån ibland och spec kanske från våtutrymmen mm när dessa utsätts för lite hårdare belastning som vid duschar t.ex.
Men poängen med att då också ha en ordentlig ventilation av kallvinden är att den ev fukt som kan komma upp på vinden då snabbt ventileras ut istället för att kondensera uppe på de kalla oisolerade ytorna som t.ex yttertakets insida, och det är ju självklart mkt bättre att ha den säkerheten än att chansa med en liten eller begränsad ventilation av vinden och därmed riskera ev fuktskador. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #21 skrivet: 14 augusti 2008, 11:39:18 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.

Hej Hansson!  Självklart är det mkt viktigt att man har en riktigt bra ventilation i bostaden under kallvinden så att man har ett kontinuerligt undertryck där, det är ju en grundförutsättning för att slippa större problem med fuktskador på vinden.
Men oavsett om man nu har en diffussionsspärr av plast eller papp upp till kallvinden så läcker det ju ändå upp lite fukt nedifrån ibland och spec kanske från våtutrymmen mm när dessa utsätts för lite hårdare belastning som vid duschar t.ex.
Men poängen med att då också ha en ordentlig ventilation av kallvinden är att den ev fukt som kan komma upp på vinden då snabbt ventileras ut istället för att kondensera uppe på de kalla oisolerade ytorna som t.ex yttertakets insida, och det är ju självklart mkt bättre att ha den säkerheten än att chansa med en liten eller begränsad ventilation av vinden och därmed riskera ev fuktskador. :)

Mvh Raffen.

Ja man skall ha ventilation på kallvinden men det hjälper inte att tokventilera.
Då kyler man vindsutrymmet och som alla vet är inte utomhus luft torr jämt.

Vi tar det igen.Välj mellan SP.Chalmers.Byggabodialogen eller Raffen.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #22 skrivet: 14 augusti 2008, 11:52:30 »
I Ventotec´s mtrl står att läsa:
"När det inte är bra att ventilera vill man i möjligaste mån hålla vinden isolerad från den fuktigare utomhusluften, detta sköts av spjäll. Då vi använder tilluftsfläktar skapas ett litet, men effektfullt, övertryck på vinden. detta hindrar fuktig inneluft att tränga upp genom otätheter i vindsbjälklaget."

Så det där om UNDERTRYCK på kallvinden fattar jag inte alls.

Undertryck på vinden förutsätter att det också är undertryck i våningsplanet under kallvinden. Övertrycket som Ventotec använder baseras på att våningsplanet under läcker upp fuktigt luft ( typ självdrag i huset = visst övertryck på övre planet pga termiken) som man då inte åtgärdar utan med en fläkt på vinden då trycker "tillbaka" den fuktiga luften.

Alla äldre hus är byggda efter undertrycks-principen (självdrags-principen), både i boutrymmena och på vinden där man med ventiler och med vindens hjälp får undertryck, vilket förr fungerade utmärkt i kombination med en varm skorstensstock. Nu för tiden är den kall och självdraget blir dåligt, sen med fläktar i badrum och kök är det fortfarande undertryck, men då blir undertrycket så stort när alla fläktar går, att utomhusluften då sugs in genom självdragsventilerna som är avsedda för att suga ut luften, om man inte ordnat med ordentliga tilluftsventiler typ under fönster m.m eller backspjäll på självdragsventilerna.

Att fixa övertryck på vinden för att trycka ned fuktig luft från boningsutrymmet är ett risktagande. Eftersom man trycker ned den fuktiga luften finns det inga garantier att inte denna luft istället börja leta sig ut på andra ställen runt fasaden och då flyttar man på den s.k daggpunkten som ligger inuti fasaden, vilket kan ställa till det rejält beroende på temp/väderlek, speciellt stor risk blir det om man dessutom har slängt ut byggplast på vinden i tätningssyfte. Sen med vårt moderna boende tillkommer 2 problem till, fläkten i badrummet samt köksfläkten. När dessa går och man använder en övertrycksfläkt på vinden kommer då ev iskall (vintertid) luft att tryckas ner i boningsutrymmena och kondensera. Är det dessutom dåligt med tilluftsventiler och alla fläktar går sugs då uteluften in i självdragsventilerna som då kyler ner skorstenstocken än mer.

Så om fläktar används i huset måste dom lira ihop inbördes, kör en fläkt övertryck och resten undertryck börjar man flytta stora luftmassor som kan generera stora fuktskador. En L/L påverkar inte trycket men däremot termiken genom sin värmealstring, som man bör räkna med. Frågan som man bör ställa till Ventotec är om dom garanterar och har försäkringar, vad säger försäkringsbolaget om denna lösning ?

Enklaste åtgärd bör vara följande i gammalt hus - obs, detta är min personliga åsikt, kontakta gärna ett proffs:

Riv upp allt på vinden - lägg ut tjärpapp om lott som tätning, -tejpa skarvarna, välj därefter en isolering som fungerar ihop med materialet i huset och som läggs ovanpå tjärpappen (finns flera typer av isolering).

Blanda INTE materialen gammalt-nytt, t.ex gammal kutterspån med ny isover ovanpå, det kan vid ogynnsamma väderförhållanden resultera i att isovern blir fuktigt och då kan inte kutterspånen andas = mögel. Kutterspån kan ta och avge fukt, isover kan inte ta fukt och är svår att avge fukt/torka ur, att blanda dessa 2 material är inte att rekommendera på en vind med starka temperaturväxlingar (däremot går det bra inomhus med normala värmeväxlingar).
Därefter ser man till att ha tilluftsventilation samt 1-2 avluftsventiler som ska vara så nära taknocken som möjligt  så att det inte kan bli en "ficka" med varm luft närmast taknocken. En lite fläkt med fuktsensor kan fungera, så länge den är monterad som sugande så att det blir undertryck. Tillse att boningsutrymmet har frånluftsfläkt på övre våning som ordnar med undertryck, antingen i en frånluftsventil eller en badrumsfläkt som går konstant. Har du flera fläktar får du se till att du har tillräckligt med friskluftsventiler alt att montera backspäll på frånluftsdonen om du har en kraftig köksfläkt och taskigt med friskluftsventiler.

« Senast ändrad: 14 augusti 2008, 12:18:08 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #23 skrivet: 14 augusti 2008, 12:02:34 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.
Hej Hansson!  Självklart är det mkt viktigt att man har en riktigt bra ventilation i bostaden under kallvinden så att man har ett kontinuerligt undertryck där, det är ju en grundförutsättning för att slippa större problem med fuktskador på vinden.
Men oavsett om man nu har en diffussionsspärr av plast eller papp upp till kallvinden så läcker det ju ändå upp lite fukt nedifrån ibland och spec kanske från våtutrymmen mm när dessa utsätts för lite hårdare belastning som vid duschar t.ex.
Men poängen med att då också ha en ordentlig ventilation av kallvinden är att den ev fukt som kan komma upp på vinden då snabbt ventileras ut istället för att kondensera uppe på de kalla oisolerade ytorna som t.ex yttertakets insida, och det är ju självklart mkt bättre att ha den säkerheten än att chansa med en liten eller begränsad ventilation av vinden och därmed riskera ev fuktskador. :)
Mvh Raffen.
Ja man skall ha ventilation på kallvinden men det hjälper inte att tokventilera.
Då kyler man vindsutrymmet och som alla vet är inte utomhus luft torr jämt.
Vi tar det igen.Välj mellan SP.Chalmers.Byggabodialogen eller Raffen.

Hej Hansson!  Man kan inte, och behöver heller inte tokventilera kallvinden Hansson ;) Du kan ju pröva med att t.ex sätta upp ett fristående litet tak på 4 stolpar ute i trädgården någon meter från backen som är helt regntätt ovanifrån bara, inte får du väl några fukt eller mögelskador på takvirkets undersida i det fallet heller, och det kan man väl möjligtvis kanske kalla för tokventilera ev.
Det här med att man måste ha en liten eller begränsad ventilation av kallvindarna är ju bara rent struntprat och bygger antagligen på ren tro och okunskap eftersom ju bättre ventilation man har dessto mindre risk för fukt och mögelskador riskerar man.
Sen behöver det ju inte vara så mkt öppet givetsvis så att man riskerar att det kan blåsa in regn eller snö på vinden för då är det ju ingen fördel, och där går ju naturligtvis gränsen.
Ämnet har ju behandlats i tidigare trådar på forumet bl.a i dessa:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2570.msg24857#msg24857
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11503.msg110039#msg110039
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1040.msg8105#msg8105

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 14 augusti 2008, 13:04:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #24 skrivet: 14 augusti 2008, 12:19:36 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.
Hej Hansson!  Självklart är det mkt viktigt att man har en riktigt bra ventilation i bostaden under kallvinden så att man har ett kontinuerligt undertryck där, det är ju en grundförutsättning för att slippa större problem med fuktskador på vinden.
Men oavsett om man nu har en diffussionsspärr av plast eller papp upp till kallvinden så läcker det ju ändå upp lite fukt nedifrån ibland och spec kanske från våtutrymmen mm när dessa utsätts för lite hårdare belastning som vid duschar t.ex.
Men poängen med att då också ha en ordentlig ventilation av kallvinden är att den ev fukt som kan komma upp på vinden då snabbt ventileras ut istället för att kondensera uppe på de kalla oisolerade ytorna som t.ex yttertakets insida, och det är ju självklart mkt bättre att ha den säkerheten än att chansa med en liten eller begränsad ventilation av vinden och därmed riskera ev fuktskador. :)
Mvh Raffen.
Ja man skall ha ventilation på kallvinden men det hjälper inte att tokventilera.
Då kyler man vindsutrymmet och som alla vet är inte utomhus luft torr jämt.
Vi tar det igen.Välj mellan SP.Chalmers.Byggabodialogen eller Raffen.

Hej Hansson!  Man kan inte, och behöver heller inte tokventilera kallvinden Hansson ;) Du kan ju pröva med att t.ex sätta upp ett fristående litet tak på 4 stolpar ute i trädgården någon meter från backen som är helt regntätt ovanifrån bara, inte får du väl några fukt eller mögelskador på takvirkets undersida i det fallet heller, och det kan man väl möjligtvis kanske kalla för tokventilera ev.
Det här med att man måste ha en liten eller begränsad ventilation av kallvindarna är ju bara rent struntprat och bygger antagligen på ren okunskap eftersom ju bättre ventilation man har dessto mindre risk för fukt och mögelskador riskerar man. Sen behöver det ju inte vara så mkt öppet givetsvis så att man riskerar att det kan blåsa in regn eller snö på vinden för då är det ju ingen fördel, och där går ju naturligtvis gränsen.
Ämnet har ju behandlats i tidigare trådar på forumet bl.a i dessa:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2570.msg24857#msg24857
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11503.msg110039#msg110039
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1040.msg8105#msg8105

Mvh Raffen.

Jag vet din ståndpunkt och jag jag anser att du har fel. Det lär ju vara lättare att få påven att bli ateist än att få dig att ändra på något som du har fått för dig,så jag kommer inte föra någon mer diskution med dig om ämnet.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #25 skrivet: 14 augusti 2008, 12:27:02 »


Alla äldre hus är byggda efter undertrycks-principen (självdrags-principen), både i boutrymmena och på vinden där man med ventiler och med vindens hjälp får undertryck, vilket förr fungerade utmärkt i kombination med en varm skorstensstock. Nu för tiden är den kall och självdraget blir dåligt, sen med fläktar i badrum och kök är det fortfarande undertryck, men då blir undertrycket så stort när alla fläktar går, att utomhusluften då sugs in genom självdragsventilerna som är avsedda för att suga ut luften, om man inte ordnat med ordentliga tilluftsventiler typ under fönster m.m eller backspjäll på självdragsventilerna.

Att fixa övertryck på vinden för att trycka ned fuktig luft från boningsutrymmet är ett risktagande. Eftersom man trycker ned den fuktiga luften finns det inga garantier att inte denna luft istället börja leta sig ut på andra ställen runt fasaden och då flyttar man på den s.k daggpunkten som ligger inuti fasaden, vilket kan ställa till det rejält beroende på temp/väderlek, speciellt stor risk blir det om man dessutom har slängt ut byggplast på vinden i tätningssyfte. Sen med vårt moderna boende tillkommer 2 problem till, fläkten i badrummet samt köksfläkten. När dessa går och man använder en övertrycksfläkt på vinden kommer då ev iskall (vintertid) luft att tryckas ner i boningsutrymmena och kondensera. Är det dessutom dåligt med tilluftsventiler och alla fläktar går sugs då uteluften in i självdragsventilerna som då kyler ner skorstenstocken än mer.

Så om fläktar används i huset måste dom lira ihop inbördes, kör en fläkt övertryck och resten undertryck börjar man flytta stora luftmassor som kan generera stora fuktskador. En L/L påverkar inte trycket men däremot termiken genom sin värmealstring, som man bör räkna med. Frågan som man bör ställa till Ventotec är om dom garanterar och har försäkringar, vad säger försäkringsbolaget om denna lösning ?

Enklaste åtgärd bör vara följande i gammalt hus - obs, detta är min personliga åsikt, kontakta gärna ett proffs:

Riv upp allt på vinden - lägg ut tjärpapp om lott som tätning, -tejpa skarvarna, välj därefter en isolering som fungerar ihop med materialet i huset och som läggs ovanpå tjärpappen (finns flera typer av isolering).

Blanda INTE materialen gammalt-nytt, t.ex gammal kutterspån med ny isover ovanpå, det kan vid ogynnsamma väderförhållanden resultera i att isovern blir fuktigt och då kan inte kutterspånen andas = mögel. Kutterspån kan ta och avge fukt, isover kan inte ta fukt och är svår att avge fukt/torka ur, att blanda dessa 2 material är inte att rekommendera på en vind med starka temperaturväxlingar (däremot går det bra inomhus med normala värmeväxlingar).
Därefter ser man till att ha tilluftsventilation samt 1-2 avluftsventiler som ska vara så nära taknocken som möjligt  så att det inte kan bli en "ficka" med varm luft närmast taknocken. En lite fläkt med fuktsensor kan fungera, så länge den är monterad som sugande så att det blir undertryck. Tillse att boningsutrymmet har frånluftsfläkt på övre våning som ordnar med undertryck, antingen i en frånluftsventil eller en badrumsfläkt som går konstant. Har du flera fläktar får du se till att du har tillräckligt med friskluftsventiler alt att montera backspäll på frånluftsdonen om du har en kraftig köksfläkt och taskigt med friskluftsventiler.



Jag pratade med en ventilations kille om just självdraghus och han sade att i många hus så blev det övertryck i bostads planet på vintern när det blåser mycket.Sammt att i många hus hade blivit för täta för att det skulle kunna bli något bra själv drag.
Jag har monterat fönsterventiler i nästan alla rum och det blev mycket bättre drag i självdragskanalerna.Det lutar dock att jag går över till någon form av mekaniskfrånluft
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #26 skrivet: 14 augusti 2008, 12:31:40 »
Ventilera bostaden riktigt i stället. Då kommer det inte upp någon fuktig luft på vinden.
Solarventin kan blåsa in kall luft oxå.Då kanske du sänker temp på vinden.
Hej Hansson!  Självklart är det mkt viktigt att man har en riktigt bra ventilation i bostaden under kallvinden så att man har ett kontinuerligt undertryck där, det är ju en grundförutsättning för att slippa större problem med fuktskador på vinden.
Men oavsett om man nu har en diffussionsspärr av plast eller papp upp till kallvinden så läcker det ju ändå upp lite fukt nedifrån ibland och spec kanske från våtutrymmen mm när dessa utsätts för lite hårdare belastning som vid duschar t.ex.
Men poängen med att då också ha en ordentlig ventilation av kallvinden är att den ev fukt som kan komma upp på vinden då snabbt ventileras ut istället för att kondensera uppe på de kalla oisolerade ytorna som t.ex yttertakets insida, och det är ju självklart mkt bättre att ha den säkerheten än att chansa med en liten eller begränsad ventilation av vinden och därmed riskera ev fuktskador. :)
Mvh Raffen.
Ja man skall ha ventilation på kallvinden men det hjälper inte att tokventilera.
Då kyler man vindsutrymmet och som alla vet är inte utomhus luft torr jämt.
Vi tar det igen.Välj mellan SP.Chalmers.Byggabodialogen eller Raffen.
Hej Hansson!  Man kan inte, och behöver heller inte tokventilera kallvinden Hansson ;) Du kan ju pröva med att t.ex sätta upp ett fristående litet tak på 4 stolpar ute i trädgården någon meter från backen som är helt regntätt ovanifrån bara, inte får du väl några fukt eller mögelskador på takvirkets undersida i det fallet heller, och det kan man väl möjligtvis kanske kalla för tokventilera ev.
Det här med att man måste ha en liten eller begränsad ventilation av kallvindarna är ju bara rent struntprat och bygger antagligen på ren okunskap eftersom ju bättre ventilation man har dessto mindre risk för fukt och mögelskador riskerar man. Sen behöver det ju inte vara så mkt öppet givetsvis så att man riskerar att det kan blåsa in regn eller snö på vinden för då är det ju ingen fördel, och där går ju naturligtvis gränsen.
Ämnet har ju behandlats i tidigare trådar på forumet bl.a i dessa:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2570.msg24857#msg24857
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11503.msg110039#msg110039
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1040.msg8105#msg8105
Mvh Raffen.
Jag vet din ståndpunkt och jag jag anser att du har fel. Det lär ju vara lättare att få påven att bli ateist än att få dig att ändra på något som du har fått för dig,så jag kommer inte föra någon mer diskution med dig om ämnet.

Det är bra Hansson!  Det finns ju ingen som helst anledning att hålla på och tjata om självklarheter egentligen, och det klart att det är ju nästan en omöjlighet att få en person som mig att tro på något som är helt fel när jag av egen och andras erfarenheter vet att det jag säger är helt rätt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #27 skrivet: 14 augusti 2008, 14:54:26 »
Hej

Att lära sig läsa ett Mollierdiagram för fuktig luft och att lära sig skillnad mellan fukthalt, relativ fuktighet och daggpunkt är ett bra steg för att förstå om man ska ventilera eller inte.

Jag tror inte att det är skadligt att blåsa in uppvärmd luft på en vind m h a en luftsolfångare. Genom att värma upp luften så sjunker den relativa fuktigheten i luften och den kommer då att kunna ta upp mer vatten ur vindutrymmet. Man tillför ju inte mer vatten. Genom att vindsutrymmet blir varmare kommer den relativa fuktigheten att minska, d v s mindre risk för kondens. Luften trycks sewdan ut via ventilerna och tar då med sig fuktighet den vägen.

En uppvärmd skorsten har samma effekt på vindklimatet, d v s temperaturen ökar, den relativa luftfuktigheten minskar och vinden blir torrare. Skorstenen ökar också draget i eventuella självdragsventiler och skapar undertryck i bostadsdelen, men det är en annan femma.

För att föra detta ämne vidare ska jag försöka hitta ett mollierdiagram och köra in i tråden så kan vi ta diskussionen vidare med det som underlag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1050
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #28 skrivet: 14 augusti 2008, 15:26:52 »
Tack GANO

Det är just så jag hoppas att det skall fungera.

Beträffande övertrycket som skapas (Art Deco) så är ju tanken att det skall tagas om hand via "utblåsventil" i den andra gaveln.
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #29 skrivet: 14 augusti 2008, 16:24:19 »
Visst torkar varm luft ur fukt och det kan fungera på vinden under gynnsamma omständigheter, men jag ser också följande faror.

1: Hur ligger vinden mot huset - om du skjuter in varmluft på ena gaveln med övertryck via fläkt och det blåser kraftigt mot husets andra gavel så att mottrycket överstiger fläktens tryck kan då den varma luften välja annan väg ut = riskfaktor.
Motåtgärd > avluften bör ledas genom liten stos rätt upp genom taket med "kinahatt" som är helt okänslig på vindriktningar och per automatik genererar ett mindre undertryck = suger ut luften effektivt. Gavelmontering är i detta fall en riskfaktor för utluft.

Ev kan man montera din panel med en grövre öppning direkt mot gavel och istället flyttar man fläkten så att den sitter mot stosen, då suger den = undertryck och när panelen alstrar värme kommer luften att komma in ändå utan hjälp av fläkt pga den termik som panelen alstrat ( förutsatt att öppningen på panelen är högst upp), med fläkten blir det då under solsken och högre värme då också större omsättning av luften på vinden, vilken regleras ned när det blir mörkt och solen slutat värma.

2: Solig vinterdag, panelen alstrar kanske 40-50+ ºC ut, varmluften möter en iskall kallvind under c:a minus 5 ºC eller lägre, den varma luften stiger upp och metalldelar-spikar-glipor kan då fälla ut kondens från den varma luften. Problemet som jag ser det är snabba värmeväxlingar vilket man inte får i den isolerade boningsdelen, alltså en ev riskfaktor, men den kan då motarbetas genom att man fördelar/sprider ut varmluften över hela vinden, t.ex matas en dränslang med hål som har 100mm i diameter, man tar 2 sådana som går efter varje sida vid innertakets lägsta del och kopplar på en y-delare som sen är kopplad mot panelens öppning, denna princip används vid varmluftsuppvärmning av golv i vissa fastigheter.

Precis som Hansson skrev så ändras förutsättningarna ganska stort mellan vindstilla och kraftig blåst, vilket man måste räkna med när man ger sig på husets gamla frånluftsprincip.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!