Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att utnyttja luftsolvärme till det yttersta?  (läst 1486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Att utnyttja luftsolvärme till det yttersta?
« skrivet: 09 augusti 2008, 22:34:07 »
Hej allihop!

Nu tänkte jag dänga till med ett storslaget koncept med solen och energibesparing som inspiration. Tänk er följande:

1. LuftsolfÃ¥ngare till garaget för att komplettera befintlig luftvärmepump och dessutom skapa lite bättre ventilation än nuvarande (ingen ventilation alls) lösning.  Givetvis solcellsdrivna fläktar etc. Temp i garage är ca 17 grader pÃ¥ vintern och ytan är ca 70 kvm.

2. Byta ut FTX i huset mot ett nyare och effektivare aggregat när nuvarande säger upp sig. Komplettera aggregatets inluft med 3 (helst med automatik) valbara lägen; förvärmt via luftsolfångare, förvärmt via markrör eller normalt inlopp på vägg.

3. Luftsolfångare till torpargrunden med dockad/specialgjord sorptionsavfuktare, drivet av solceller.

1. är nog nåt som jag tänker realisera snart eftersom jag är lite nyfiken och har nästan allt hemma redan. Förutom att koordinera luftströmmar etc med luftvärmepumpen, finns det nåt jag bör klura på?

2. är en fantasi jag haft ett längre tag och jag har sett någon som loggat temperaturer från en markslinga till ett FTX-aggregat med betydande temperaturskillnader. Jag har också sett någon som kopplat en luftsolfångare till en FTX, men vet inte om det funkar bra. Om det funkar skulle det vara ett kul sätt att ge huset ventilation med minimal för/eftervärmningskostnad (byggkostnaden kanske raserar kalkylen iofs). Alltså, har någon erfarenhet av luftsolvärme och FTX? Kan det ge någon effekt att tala om?

3. är ett koncept jag fick för mig när jag kollade en tråd i ventilationsforumet, men det är stendött där så jag tänkte brisera bomben här också. Förmodligen helt onödigt i min torpargrund och inget jag tror mej skapa, men en kul ide för en krypgrund kanske? Tänk er 2 luftsolfångare (LSF) av lämplig storlek och en sorptionsskiva som finns i t ex Munters-aggregat för avfuktning av grunder. LSF 1 förvärmer luften som skall in i grunden, luften får sedan passera den roterande disken varvid luften torkas. Här kan varianter med inluft till LSF 1 diskuteras, är det återcirkulation från grunden eller ny uteluft som är bäst?
LSF 2 har som uppgift att torka disken och för att det ska fungera ska LSF 2 arbeta med högre temperatur (mindre flöde?) än LSF 1. Detta för att relativa luftfuktigheten ska sjunka i det luftflödet och således ska disken kunna avge mer fukt där än den tagit upp i inflödet till grunden (=torkning av disk). Motorer och fläktar får gärna vara solcellsdrivna. Finns det någon som kan uttala sig om detta är en helt värdelös ide eller om det kan tänkas vara i alla fall lite intressant?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!