Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek pÃ¥ ack  (läst 6182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
storlek på ack
« skrivet: 02 februari 2005, 21:39:11 »
jag har börjat o kolla lite efter en acktank, till mittsystem.
Frågan är hur stor tank som blir lagom.
Vad händer om tanken blir försttor?

Jag har tänkt att andvändamig av nånbegagnat vvb, för att komaundan billigt, fins det nån nacdel med det?

vad vill ni veta om mitt system för att kuna göra en bedömning om lämlig tankstorlek?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: storlek på ack
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2005, 21:52:08 »
Citera
Frågan är hur stor tank som blir lagom.

Det beror väl lite på vad syftet med acken är. Tror att dom flesta rekomenderar mellan 100-200l.

Citera
Vad händer om tanken blir för stor?

Du får onödigt stor tröghet i systemet. Vilket egentligen innebär att ine tempen inte hinner med när det blir kallare eller varmare ute.

Citera
Jag har tänkt att andvändamig av nånbegagnat vvb, för att komaundan billigt, fins det nån nacdel med det?

Inga egentliga nackdelar så länge VVB är i gott skick. Det gäller bara att se till att anslutningarna är tillräckligt stora så det inte blir tryckfall där.


Jag kör själv en vanlig ack utan kamrör eller vv slingor. Den är bara en ren förrådsack med ett inlopp och ett utlopp.
Storleken är på 500l och jag upplever inte systemet som trögt vid sjunkande temp ute. Kan däremot vara lite trögt åt andra hållet, dvs under några timmar när tempen ute stiger fort och mycket så kan det bli lite varmare än normalt inne. Temphöjningen kan bli så stor som 2gr. Sen vet jag inte om det beror på acken eller värmetrögheten i huset.

Eftersom jag inte fått min kollektor ännu kan jag inte svara på hur storleken påverkar gångtiderna utan får återkomma med det. Sen finns ju fördelen av att kunna värma mindre ytor på "lågenergi" säsong med den större volymen

/Johan
« Senast ändrad: 02 februari 2005, 21:58:52 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: storlek på ack
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2005, 22:03:02 »
Jag funderar på om jag ska ha 200liter eller 300 lite. men igentligen så har jag ju ingen aning om vad som är mycke o lite för just mitt system.
Jag hade en fundering om att jag eventuelt i framtiden kanske ska ha golvvärme i köket, & då kanska jag vill köra längre sesång med den slingan, då kan det ju vara bra o ta i lite med ackstorleken.
Men som det ser ut i dag så vill jag bara få pumpen att arbeta närmare börvärdet.

Går det att räkna fram hur fort min 8,5:a tarpå sig att öka tempraturen i en 300liters ack ( om vi säger att det blir kalt somf..n & börvärdet skivtar från 35 till 45. Hur långtid tar det då att öka tempen, om vi endast räknar med acken o stuntar i att rediatorerna kyler)

(börvädre 35 grader motsvarar frÃ¥n 0 grader i ute temp & 45 är minus 20  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: storlek på ack
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2005, 23:40:41 »
1000 l 1 grad "kostar" ca 1,6 kwh om jag nu inte missminner mig  ;)
En "risk" med för stor ack är att den kan halka efter med gradminuterna så det blir "onödiga" tillksottstimmar. men det styr man enkelt med ökade gradminuter på tillskottet....

Sen har jag sett nån ritning (hos Nibe eller IVT) där man flyttar framledningsgivaren efter acken då känner den ju av verklig temp ut till rad kretsen.
Men nÃ¥gra jag känner som jag hjälpt har inte flyttat givaren dom har en beg VVB pÃ¥ 150 l det funkar sÃ¥ här bra  ;D ;D
Deras maskin ger 10 kw..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: storlek på ack
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2005, 08:41:12 »
Jag har flyttat min framledningsgivare till efter acken.
Egentligen inte flyttat utan jag fick tag på en ny givare som monterades efter acken. Den gamla givaren sitter kvar i pumpen om jag skulle behöva återställa allt igen.

Principen finns här: www.nibeonline.com/pdf/m10166-1.pdf
Beskrivningen är egentlien inte med riktig ack men kan nog ändå ge en vägledning på hur det ser ut.

/Johan

Enda nackdelen som jag kan se det skulle vara att styren inte "ser" framledningstempen vid VV laddning men om jag läst allt rätt spelar det ingen roll för funktionen då den bara använder VV givaren vid VV laddning.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Benke01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: storlek på ack
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2005, 14:04:33 »
Tänke komma med ett tips på en "liten" Ack-tank; Det finns ju inga små acktankar å köpa, så jag beställde ett expantionskärl av Strömsnäspannan, som anpassade den till mina idéer, t ex en kopparslinga till förvärmning av VV, dykrör till manometer mm. Den blev inte heller speciellt dyr heller. Dock är den inte isolerad, så det får man göra själv. Men istället fick jag en lagom stor tack till mina behov.
2 st Panasonic HE9JKE + direktverkande EL

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: storlek på ack
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2005, 17:21:20 »
Få höra nu, hur många liters ack föreslår ni. givetvis så kan ni ju bara komma med gissningar. men det skulle vara kul o höra från ersom har ack i serie om ni har några känningar av att systemet blivit segt, eller om det känns som ni köpte för liten ack.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: storlek på ack
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2005, 17:29:18 »
150 l hos mina kompisar dom har 10,5 kw VP inte trög alls, den skulle kunna va större hos dom!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: storlek på ack
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2005, 18:42:53 »
Jag har 200 liter till en 10kW pump.

Skulle också utan problem kunna vara större, typ dubbelt. Då skulle jag klara bortåt 40 minuter innan den är tömd med CP på 1:an.

Fast jag har ju konstant cirkulation med extern CP, så jag vet inte vad som händer för de som sätter den i serie.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: storlek på ack
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2005, 11:35:08 »
Jag har ju ingen kläm på hur många liter mitt radiatorsyste är på, fins det nån gräns för totalvolym på systemet man ej bör passera?
idag har jag et 12liters expantionskärl. det åker jag kanske på att byta, hur stort behöverjag tror ni?
valet går mellan 200 eller 300 liters ack.
Jag har idag 14st dubbelpanel radiatorer 50x100 6st dubelpanel på 60x120 ett dubbelpanel på 50x60 en enkelpnel på 40x50 & en handukstork
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: storlek på ack
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2005, 11:40:41 »
Du behöver ett tryckexpansionskärl på minst 35 liter, vill du va på säkra sidan välj ett 50 liters, i vart fall om du går på 300 l acktanken.
Du skall ha ca 7-8 % av systemvolymen i expansionskärlsvolym om du har tryckexpansionskärl.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: storlek på ack
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2005, 11:42:44 »

idag har jag et 12liters expantionskärl. det åker jag kanske på att byta, hur stort behöverjag tror ni?
valet går mellan 200 eller 300 liters ack.


Ta en på 250 liter.... ;D ;D ;D
Din vän i nöden.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: storlek på ack
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2005, 14:09:41 »
Gå in på beulco.se , där finns ett beräkningsprogram för ex-kärl
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: storlek på ack
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2005, 18:36:45 »
Gå in på beulco.se , där finns ett beräkningsprogram för ex-kärl


du får förlåta mig, men jag är lite alergisk mot icke klickbara länkar.

www.beulco.se

http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls


sÃ¥ kan alla andra nyfickna klicka  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: storlek på ack
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2005, 11:25:17 »
FörlÃ¥t, men jag är  amatör  ocksÃ¥ pÃ¥ datorn.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!