Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bekämpa gräs och ogräs pÃ¥ grusuppfart  (läst 35855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2008, 19:39:44 »

1gram koncentrerad Roundup kräver 10.000m3 vatten i utblandning för att uppfylla en norm som drickbart.....


Det gällde bekämpningsmedel överhuvudtaget oberoende vilken typ det var. Mer intressant är acceptabelt dagligt intag för just Roundupsubstansen som är 0,3 mg/kg kroppsvikt, alltså 15 - 25 mg per dag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #16 skrivet: 30 juli 2008, 20:04:52 »
Är det nå´n som testat att hälla kokhett vatten direkt på ogräset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #17 skrivet: 30 juli 2008, 20:12:41 »
Sådana där ogräsbrännare då fungerar dom? Har själv slutat med Roundup sedan jag fick barn som gärna stoppar stenar på grus planen i munnen
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #18 skrivet: 30 juli 2008, 20:27:33 »
Sådana där ogräsbrännare då fungerar dom? Har själv slutat med Roundup sedan jag fick barn som gärna stoppar stenar på grus planen i munnen

Fungerar på en del ogräs, andra skjuter nya skott från roten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #19 skrivet: 31 juli 2008, 11:26:03 »
Roundup har glyfosfat som aktiv beståndsdel. Det finns många andra ogräsmedel på marknaden som är likvärdiga med Roundup men som säljs till betydligt lägre priser.

Fördelen med glyfosfat är att det bryts ner snabbt. Man lär utan vidare kunna så på en åker två veckor efter att man har utrotat ogräs där med glyfosfat, t ex. Däremot ska man se upp och inte t ex trampa omkring i ett nybehandlat område och sedan gå omkring på en gräsmatta där man inte vill få fullt med bruna fotspår. Om man vill slippa att barn och husdjur kommer åt glyfosfatet så är ett bra sätt att göra behandlingen omedelbart innan hela familjen åker bort på några dagar, eller att göra den ett par dagar innan ett väntat regnväder.

Förr i tiden fanns det ogräsmedel, t ex Klorex, som byggde på natriumklorat. De fungerade på ungefär samma sätt som salt men var kanske något mer effektiva. Men det gick åt stora mängder av dem också, och de bröts ner till natriumklorid, alltså vanligt salt, som sedan ligger kvar i marken länge. Inte bra om man någon gång i framtiden ska odla någonting där.

"Raggarmetoden" att bli av med ogräs genom att hälla ut mineraloljeprodukter (t ex diesel eller spillolja) ger i längden rakt motsatt effekt. Visst, det kanske växer lite sämre samma år man har hällt ut otyget men mineraloljorna bryts delvis ner av jordbakterier till mycket effektiva gödningsämnen på några års sikt, och sen växer ogräset värre än någonsin. Det är därför det ofta är så frodigt på bakgårdar och diken vid gamla verkstäder och mackar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #20 skrivet: 31 juli 2008, 13:14:40 »
Hej

Ättika som man köper i vanliga mataffärer, blandas med vatten. har jag hört ska fungera bra, ogräset dör mycket snabbt. Borde vara ganska ofarligt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders G.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #21 skrivet: 31 juli 2008, 13:54:59 »
Glyfosat (RoundUp etc) skall sprayas på tät växtlighet.
Förbudet som var en kort period baserades bla på den flitiga användningen på grus. I det läget går substansen rakt ner i grundvattnet, och där bryts den inte ner... Alltså: på åkrar etc bra, på grusgångar DÅLIGT.

Ättika: bara att vräka på. Den ogräsättika jag sett till salu är 12%-ig. Tre dl i en 10-literskanna fungerar för mig. (Omräknat från den isättika jag fått tag på...)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #22 skrivet: 31 juli 2008, 14:01:59 »

Ättika: bara att vräka på. Den ogräsättika jag sett till salu är 12%-ig. Tre dl i en 10-literskanna fungerar för mig. (Omräknat från den isättika jag fått tag på...)

Tror att den 24%-iga som finns i livsmedelsaffärerna är billigare per mängd ättiksyra. Allt som är klassat som bekämpningsmedel är hutlöst dyrt i Sverige. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #23 skrivet: 31 juli 2008, 14:13:35 »

Förr i tiden fanns det ogräsmedel, t ex Klorex, som byggde på natriumklorat. De fungerade på ungefär samma sätt som salt men var kanske något mer effektiva. Men det gick åt stora mängder av dem också, och de bröts ner till natriumklorid, alltså vanligt salt, som sedan ligger kvar i marken länge. Inte bra om man någon gång i framtiden ska odla någonting där.


Min pappa som var trädgårdmästare hade en tunna Klorex. Hans kemiintressade son nallade lite där till diverse pyrotekniska övningar. Bra att det försvann från marknaden. Förutom bättre miljö har det bidragit till färre olyckshändelser med bomber och raketer.

När man tänker på det var det en rätt otrevlig samling kemikalier som användes förr i tiden i trädgårdarna: Aldrin, Dieldrin, Gammexan (tror jag det hette) och 2,4-diklorfenoxiättiksyra. Stabila klorerade aromatringar som bryts ner väldigt långsamt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #24 skrivet: 01 augusti 2008, 11:29:34 »
Och då var ändå natriumkloratet i Klorex utblandat med natriumkarbonat, natriumhydroxid eller något liknande för att göra det mindre eldfängt.
Det lär ha brunnit bra den gång det tog eld i indunstningsavdelningen på kloratfabriken i Månsbo (Avesta) för ca 100 år sedan. En massa träställningar som hade blivit indränkta med kloratlösningar i många år...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #25 skrivet: 01 augusti 2008, 11:35:58 »
Jojo, vem har inte gjort en eller annan Klorex-bomb i sina dar?

Inte jag... ::)

//NickeNyfiken
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #26 skrivet: 01 augusti 2008, 22:23:15 »
gasolbrännare................använder jag funkar super......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!