0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med alla huvudkontor som finns i stockholm måste den regionen anses vara tärande.Bara kostnader för företagen vars verksamhet finns ute i landet till största delen.Tärande både vad gäller löner och löneskatter, var bolagsskatten betalas saknar väl i princip betydelse, förutom de rent statistiska när det gäller närande respektive tärande.För kommunerna ute i landet är det dock olyckligt att alla löneskatter som med rätt borde betalas där verksamheten finns drar i väg till stockholmsregionen.Oavsett hur stor den kommunala skatteutjämningen blir så tror jag inte att storstadsregionerna bidrar tillräckligt, i vart fall inte i proportion till vad de "skördar" ute i landet, och då talar jag inte bara om norrland, utan hela landsbygden.Men jag håller med dig orca, sånt här löst snack som jag kommer med funkar inte om man vill ha på fötterna, krävs nog rätt mycket forskning för att räkna fram hur tätande stockholm egentligen är för kommunerna/regionerna ute i landet.Förmodligen var det någon form av forskningsrapport du efterlyste?
HejMåste säga att jag betraktar det som lika vansinnigt som när Stadskonsult körde med internredovisning och internfakturering mellan avdelningarna.Det blev så dyrt att låta vaktmästaren kopiera papper så avdelningarna gick ut på stan ock köpte tjänsten istället.Har ni tänkt på hur tärande era fruar är allrahelst om dom inte jobbar och drar in pengar, då står dom ju bara för kostnader.Och ni som jobbar i en annan kommun ni är ju tärande i den kommunen och närande i er egen kommun eller hur tänker ni räkna på det.Vi skulle ju kunna ta det här forumet som ett exempel, om vi håller oss till inkomsterna så består dom ju av reklamintäkter, vart skall vi hänföra dom, jag menar dom kommer ju från olika platser så då borde väl dom hänföras dit.Alla kostnader ligger hos Rickard så han blir väl tärande då.Bara undrar liteMesser
De överhettade storstadsregionerna har historiskt sett betalat hutlösa mängder skatt, bl a i form av fastighetsskatt.