Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvärmepaket?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvärmepaket? (läst 2298 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LoonQ
Kan värmepumpar
Stad/land: Åland
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
Kön:
Nybliven pelletseldare
LoonQ
Golvärmepaket?
«
skrivet:
10 juli 2008, 09:23:00 »
Citera
Hej
Ska renovera hallen i höst och tänkte då passa på att lägga in golvvärme. Hallen har torpargrund, hyfsad isolering i golvet (annars går det att isolera mer underifrån) och är idag uttrustad med vattenradiator. Jag tänkte förutom att sätta in golvvärme byta ut mattan mot klinkers.
Det jag nu undrar är om det skulle passa med något av LK:s eller annan leverantörs paket för vattenburen golvvärme som kopplas direkt på radiatorkretsen eller om elslingor är det bästa alternativet. Vad tror ni?
Loggat
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Åland
Värmer med: NIBE Fighter 310p
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36137
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Golvärmepaket?
«
Svar #1 skrivet:
10 juli 2008, 10:04:08 »
Citera
För att även i framtiden kunna växla uppvärmningssystem och använda ditt centrala vattenburna distributionssystem så skulle jag rekommendera att du sätter in vattenburen golvvärme.
Jag och många med mig har djupt ångrat elgolvvärmen som lagts in i stora antal de senaste 10-15 åren.
Blir pelletsen mycket dyrare kanske du vill köpa en billig luft/vattenvärmepump som komplement, och då faller en del av den potentiella besparingen om du har elgolvvärme i delar av huset.
Jag kan dock inte så mycket om de färdiga paket som finns att köpa, kanske kan någon annan svara på det?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
gunnar_holm
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 238
Karma +0/-0
Kön:
Försöker förstå fysiken !
gunnar_holm
SV: Golvärmepaket?
«
Svar #2 skrivet:
29 augusti 2008, 08:15:55 »
Citera
Hej !
Jag har lagt in Energijägarnas kassettgolvvärme
http://www.golvvarme.nu/Kassettgolvvarme.htm
i tre hus och en bostadsrättslägenhet. I bostadsrätten så använder vi en shuntgrupp som även den levererades av Energijägarna.
Den vattenburna golvvärmen har fungerat bra!
När vi installerade första golvvärmen så var det bara en hall som var med från början, men när man väl börjat så är det svårt att sluta att lägga till flera rum
Så rådet är: Satsa på vattenburet, och bli inte förvånad om du vill expandera systemet till flera rum.
Mvh,
Gunnar
Loggat
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.
Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvärmepaket?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1572
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
purjo__
Rickard
Börje__
lars
mmr
phera
lubbis
T Ramsmark
tyke
Bull Geotherm/Bergvärme
Raketost
Zeds dead
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info