Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markförvärmd luft  (läst 4045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Markförvärmd luft
« skrivet: 10 juli 2008, 00:14:18 »
Hej

Vi har ett trädäck (30 kvadrat stort) som vi har tänkt att ersätta med plattor och gräs. Trädäcket står på relatit höga plintar, och vi måste därför i med ganska mycket fyllmassor.

Funderar på att lägga slang för förvärmning som förvärmning till ventilation. Det blir väldigt billigt och enkelt eftersom jag inte behhöver gräva. Bara att rulla ut slangen. Vad säger ni ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Markförvärmd luft
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2008, 00:20:07 »
Hej Gano! Var någonstans eller på vilket sätt tar du in inluften till huset/ventilationen idag??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Markförvärmd luft
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2008, 00:56:31 »
Tjena Gano.
Kärt gammalt ämne, danskarna har nu gått från 100mm ht-rör till paralellkopplade 25mm PEM,
här får du lite länk och tips nedan, glöm inte lutningen för dräneringen.

http://solarventi.dk/dokumentation/manualer.htm#jord
http://solarventi.dk/generelt/koling.htm#jordkoeling        klicka på sideshow
« Senast ändrad: 10 juli 2008, 00:59:47 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Markförvärmd luft
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2008, 15:49:08 »
Hej Art Deco

-och stort tack för länkarna. Ser mycket intressant ut. Jag har läst en del om detta och det nämns på flera ställen att korrugerad slang ger bättre effekt än släta rör tack vare större yta. Speciellt dräneringen och "brunnen" i änden gav mej en del bra uppslag på fortsättning, jag har grubblat ganska länge på hur man löser detta på bästa sätt. En dräneringslang, ett lager dräneringsgrus och sedan själva "brunnen".

Danskarna valde att lägga lutning åt 2 håll, förmodligen för att minska behovet av djup i diket.

Anledningen till att man använder flera tunna slangar kan vara för att värmeövergången är effektivare, det blir mer turbulens i en tunnare slang.

Raffen: Via spjäll ovanför fönstren, mekanisk frånluft utan värmeåtervinning (F-system).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Markförvärmd luft
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2008, 16:18:32 »
Mina egna erfarenheter av "korrugerad slang".

Vid viss lufthastighet så kan slangarna vissla eller ge en dov ton, att se upp med.
(brukar använda gul elslang att suga rent med på knöliga ställen typ skorsten, element m,m.

Lättare för fukt/vatten att ligga kvar i slangen vilket ev kan medföra att pollen ligger och gror där som ev kan medföra mögelsporer m.m (alltså ren gissning, men vet till fakto att fukten ligger kvar mycket längre - det märker man när man drar om elen i korrugerade markrör).

Korrugerad ger större luftmotstånd än rakt rör (turbulenser), vilket kräver mer av fläkten.

Svart "korrugerad elslang" är mekaniskt mycket känslig när den har legat i backen ett par år, tappar man en liten sten på den så spricker plasten ofelbart.

Om jag skulle köra "danskt" skulle jag nog sikta på PEM med viss lutning, om ingen kan övertyga mig att den korrugerade är bättre (visserligen billigare än PEM).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Markförvärmd luft
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2008, 17:12:23 »
Hej Art Deco

Jag hade tänkt att koppla det till ventilationen, så jag antar att hastigheten blir ganska låg
(med tanke på ljudaspekten).

Den enda nackdelen för min del skulle vara att jag vill ha "intagsbrunnen" ca 15 meter bort. Gärna ett par decimetrar ute på allmänningen.  >:D

Jag antar att motståndet i så tunna och långa rör skulle bli rätt högt.... så jag är tillbaka på 98/110 rör... det skulle passa bra att ha 2 parallella slingor a´25 meter. Det blir nästa års projekt detta, men man kan ju förbereda och tänka lite innan.

Skickar med en pdf.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Krottas

  • Tänkare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÄLVSBYN
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markförvärmd luft
« Svar #6 skrivet: 01 april 2010, 18:08:36 »
Jag hade tänkt att koppla det till ventilationen.
Den enda nackdelen för min del skulle vara att jag vill ha "intagsbrunnen" ca 15 meter bort. Gärna ett par decimetrar ute på allmänningen.  >:D
Att ta ventilationsluften genom rör i marken vill jag avråda från, en uteluftskanal skall vara ren och framför att torr invändigt, annars uppstår beväxning av mikroorganismer som kontaminerar uteluften.
En annan fara är att du suger in radonhaltig luft, om det finns sprickor i rören eller från en brunn.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att använda förvärmd markluft, genom någon form av värmeväxlare där den uppvärmda markluften inte kommer i kontakt med uteluften som går till ventilationen.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Markförvärmd luft
« Svar #7 skrivet: 02 april 2010, 12:15:54 »
Hej,
Jag vill inte låta negativ men jag tycker det låter dumt.
Speciellt om du tänker använda det på sommaren också som kylning.
Inom det området har jag egen erfarenhet av att det kan bli väldigt tokigt.

Minsta påväxt i slangen förstör ju ditt inneklimat. Man vill inte bo i ett hus med svamp och mögel men det är helt ok om det finns lite i ventilationen?
Jag kan tänka mej ett system som Krottas föreslår med en plattis mellan "markluften" och uteluften. Men det blir ju ingen ekonomi i det.

Nej, om du vill förbättra ditt inneklimat så tycker jag att du ska titta på FTx.
Vill du spara pengar så sänk i så fall varvtalet på fläkten vintertid.
10-15l/s per badrum, 15l/s i köket. Brukar ligga på 35-40l/s för en normalvilla. Det kostar den ett eller ett par tusen per år att värma den luften från årsmedel till rumstemp.

Kanske finns det nån här som provat och har lite feedback att ge. Men i min värld går det bort.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!