Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 paneler och ett batteri. (Solceller för elproduktion)  (läst 1543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjelle69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Koskullskulle
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥ Bannasonik
    • Mtec
Hur kopplar man lämpligtvis ihop två solpaneler med olika effekt via två regulatorer ihop till ett batteri?

Är det bara att koppla in bÃ¥da utgÃ¥ngarna frÃ¥n regulatorerna till batteriets poler eller "lurar" regulatorerna varandra dÃ¥  ?
« Senast ändrad: 02 juli 2008, 13:13:06 av kjelle69 »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: 2 paneler och ett batteri. (Solceller för elproduktion)
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2008, 00:56:05 »
Hej

Jag vet inte men jag kan spåna lite.

Jag skulle nog koppla panelerna parallellt utan regulatorer om dom produserar ungefär samma spänning och sen koppla dessa mot en laddningsregulator.
Det jag baserar mitt gissande på är att den panel som germest spänning kommer att belastas mest och då kommer spänningen på den panelen att sjunka varvid den andra panelen kommer att gå in och stötta så att bägge panelerna ger samma spänning.

Jag kommer inte riktigt på hur det skulle fungera med dubbla regulatorer, en av anledningarna är att jag vet inte hur dom reglerar det hela men jag gissar att dom bara begränsar max spänning och max ström.
Och då tror jag det skulle fungera på samma sätt som ovan.

Men detta är gissningar

Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!