0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 12 juni 2008, 18:08:17Sedan till detta med medelvärde, där kan jag inte följa dig, så låt oss förstå mer av den delen, jag är inte säker på vad du vill kompensera för, möjligen för att jag var otydlig på vilken viktning som ingick. Första siffran jag gav, 1.6 grader är som du säger inget annat än ett medelvärde, det är ett lätt värde att få fram, men inte särksilt bra (summa grader genom summa dagar). Andra siffran däremot, är inte ett tidsmässigt vägt genomsnitt, det är ett uppvärmingsbehovsmässigt vägt medelvärde. Om vi är överens om att man kan approximera husets effektbehov som ett linjärt växande behov med sjunkande yttertemperatur, vilket är det antagande som ligger bakom användningen av graddagar, så är detta matematiskt sett rätt viktning (effektbehovet blir för varje dag linjens lutning gånger antalet grader som temperaturen understiger den temperatur där huset behöver värme gånger de olinjära effektfaktorerna i värmepumpen). Håller med om förutsättningen, alltså uppvärmningsbehov proportionellt mot graddagar. Men nu är det inte uppvärmningsbehovet i sig det handlar om utan skillnaden i uppvärmningsbehov när huset värms med värmepump. Jag resonerar så här: Uppvärmningsbehovet är proportionellt mot graddagsvärdet. Därtill kommer att skillnaden i COP påverkas av temperaturskillnaden mellan värmebärarna i de olika fallen. Temperaturskillnaden är proportionell uppvärmningsbehovet och alltså mot graddagsvärdet. Vill man beräkna den COP-relevanta temperaturskillnaden mellan systemen för två dagar där man dag 1 har 100 % av uppvärmningsbehovet vid DUT och 100 % av temperaturskillnaden mellan golvvärmesystemen och dag 2 25 % blir medelvärdet av (100x100 + 25x25)/(100+25) = 85 % av temperaturskillnaden vid DUT. Däremot blir ju medelvärdet av värmebehovet (100+25)/2 = 62,5 %. Det har inget att göra med någon fördelningsfunktion för utetemperaturerna. Det är mer analogt med att impulsen är proportionell mot hastigheten medan kinetiska energien är proportionell mot kvadraten mot hastigheten. Vill man beräkna ett medelvärde på kinetiska energin för två kroppar med olika fart går det inte att räkna med medelvärdet på hastigheten. Inte helt rätt analogi men jag hoppas det ändå är klart vad jag menar. Sen hoppas jag också att jag har tänkt rätt.
Sedan till detta med medelvärde, där kan jag inte följa dig, så låt oss förstå mer av den delen, jag är inte säker på vad du vill kompensera för, möjligen för att jag var otydlig på vilken viktning som ingick. Första siffran jag gav, 1.6 grader är som du säger inget annat än ett medelvärde, det är ett lätt värde att få fram, men inte särksilt bra (summa grader genom summa dagar). Andra siffran däremot, är inte ett tidsmässigt vägt genomsnitt, det är ett uppvärmingsbehovsmässigt vägt medelvärde. Om vi är överens om att man kan approximera husets effektbehov som ett linjärt växande behov med sjunkande yttertemperatur, vilket är det antagande som ligger bakom användningen av graddagar, så är detta matematiskt sett rätt viktning (effektbehovet blir för varje dag linjens lutning gånger antalet grader som temperaturen understiger den temperatur där huset behöver värme gånger de olinjära effektfaktorerna i värmepumpen).
Så här resonerar jag: Effekten pumpen levererar är proportionell mot uppvärmningsbehovet och alltså också mot temperaturskillnaden mellan systemen. Det tycker jag bör vara självklart. Finns inget uppvärmningsbehov är skillnaden noll. Vid DUT är skillnaden i framledningstemperatur, jag kallar den för DT i brist på förmåga att få fram ett deltatecken, maximal, 8 eller 10 grader. I och med att DT är proportionell mot värmebehovet går det att använda DT som ett mått på värmepumpens levererade effekt som jag beteckar med P. P = k x DT där k är en konstant som bestäms av husets värmebehov och golvvärmesystemet. Pumparna har olika COP för låg- resp. högtemperaturvarianten, COPL och COPH. Jag antar för enkelhetens skull att COP varierar linjärt med framledningstemperaturen, vilket innebär COPL = COPH x (1 + CxDT). Det skulle vara mer korrekt att räkna med t.ex. COPL = COPH x 1,025DT men är DT mindre än 8 grader blir det ingen större skillnad. Erforderlig eleffekt, som jag betecknar El, blir naturligtvisEl = P/COP Det är skillnaden i elförbrukning mellan hög- och lågtemperaturvarianten som är intressant, dvs. ElH - ElL.ElH - ElL = P/COPH - P/COPL = k x DT (1/ COPH - 1/COPL) = k x DT (COPL- COPH)/ COPH x COPL Då COPL = COPH x (1 + C x DT) går det att förenkla ElH - ElL = k x DT (COPH x (1 + C x DT) - COPH)/ (COPH x COPL) = k x DT x C x DT/COPL =k x C x (DT)2/ COPLAlltså skillnaden i eleffekt till värmepumpen är proportionell mot kvadraten på temperaturskillnaden mellan golvvärmesystemen. Då sambandet gäller för erforderlig eleffekt oberoende av värdet på DT måste det också gälla för summan av effekterna alltså även för skillnaden i årsförbrukning.
När vi gör det för alla dagar, det vill säga summerar alla dagar kan detta skrivas som COP-faktorn per grad (ditt C) gånger summan av alla skillnader i framledningstemperatur för alla dagar, vilket blir COP-faktorn gånger medelskillnad i framlendingstemperatur gånger antal dagar.--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 16 juni 2008, 21:40:26När vi gör det för alla dagar, det vill säga summerar alla dagar kan detta skrivas som COP-faktorn per grad (ditt C) gånger summan av alla skillnader i framledningstemperatur för alla dagar, vilket blir COP-faktorn gånger medelskillnad i framlendingstemperatur gånger antal dagar.--- Mats ---Det kan inte skrivas så. För det första så verkar det som om det DT som åtföljde konstanten C har försvunnit spårlöst. Även om man kompletterar med DT så är resonemanget fel. Jag har försökt förklara varför i bifogade pdf-fil då det behövs beteckningar som inte finns att tillgå här. Det är av samma orsak som ditt beräkningsprogram ger alltför höga värden på års-COP för luftvärmepumpar i och med att programmet, åtminstone verkar det så för mig, räknar med dygnsmedeltemperaturer utan att ta hänsyn till att temperaturen varierar under dygnet. I praktiken arbetar pumpen med sämst COP när effektbehovet under dygnet är som högst. Enligt programmet arbetar pumpen med en medeltemperatur.
Det är av samma orsak som ditt beräkningsprogram ger alltför höga värden på års-COP för luftvärmepumpar i och med att programmet, åtminstone verkar det så för mig, räknar med dygnsmedeltemperaturer utan att ta hänsyn till att temperaturen varierar under dygnet. I praktiken arbetar pumpen med sämst COP när effektbehovet under dygnet är som högst. Enligt programmet arbetar pumpen med en medeltemperatur.
Citat från: Roland skrivet 17 juni 2008, 18:28:07Det är av samma orsak som ditt beräkningsprogram ger alltför höga värden på års-COP för luftvärmepumpar i och med att programmet, åtminstone verkar det så för mig, räknar med dygnsmedeltemperaturer utan att ta hänsyn till att temperaturen varierar under dygnet. I praktiken arbetar pumpen med sämst COP när effektbehovet under dygnet är som högst. Enligt programmet arbetar pumpen med en medeltemperatur. Den här borde jag kanske också ha kommenterat på en gång, men den punkten existerar oberoende av den andra frågan så jag tog den separat. Du har rätt i att programmet utgår från dygnsmedeltemperatur, och mycket riktigt leder det till en överskattning av COP, inte nämvärd under kallare dagar (då pumpen ändå går tidvis under hela dagen), men under varmare dagar kommer i verkligheten pumpen att systematiskt gå mest på de kalla delarna av dygnet och många gånger inte alls på de varma. Det går att kompensera för detta i kalkylerna, men så länge man använder det för att jämföra effekten av två framledningstemperaturer genom att titta på skillnaderna mellan två resultat är det två systematiska fel som till mycket stor del tar ut varandra (eftersom programmet räknar dag för dag finns det ingen påverkan från diskussionerna om den matematiska termen).--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 17 juni 2008, 19:41:16Citat från: Roland skrivet 17 juni 2008, 18:28:07Det är av samma orsak som ditt beräkningsprogram ger alltför höga värden på års-COP för luftvärmepumpar i och med att programmet, åtminstone verkar det så för mig, räknar med dygnsmedeltemperaturer utan att ta hänsyn till att temperaturen varierar under dygnet. I praktiken arbetar pumpen med sämst COP när effektbehovet under dygnet är som högst. Enligt programmet arbetar pumpen med en medeltemperatur. Den här borde jag kanske också ha kommenterat på en gång, men den punkten existerar oberoende av den andra frågan så jag tog den separat. Du har rätt i att programmet utgår från dygnsmedeltemperatur, och mycket riktigt leder det till en överskattning av COP, inte nämvärd under kallare dagar (då pumpen ändå går tidvis under hela dagen), men under varmare dagar kommer i verkligheten pumpen att systematiskt gå mest på de kalla delarna av dygnet och många gånger inte alls på de varma. Det går att kompensera för detta i kalkylerna, men så länge man använder det för att jämföra effekten av två framledningstemperaturer genom att titta på skillnaderna mellan två resultat är det två systematiska fel som till mycket stor del tar ut varandra (eftersom programmet räknar dag för dag finns det ingen påverkan från diskussionerna om den matematiska termen).--- Mats ---Exempelvis 20-27/3 i år hade här i Östersund ett medel på -7.2 men det var -2 på dagen och -20 på natten så att räkna COP på ett dygnssnitt blir ju drastiskt fel på en luftvärmepump eftersom den nästan är en elpanna på natten och på dagen när solen lyser är det knappt ens ett värmebehov, COP dessa dagar är väl inte mycket över 1.
När det är så kallt som ditt exempel kan du räkna med att du behöver värme runt hela dygnet. Det vill säga både när det är minus 20 och minus 2. I snitt behöver du värme när det är minus 7.2, det är det som gör att graddagar fungerar (som helt bygger på dygnsmedel). I verkligheten skulle det lika gärna kunna hända att din värmepump inte behövde vara igång just under den tid som det var minus 20, eller minus 2, eller ... Det finns ingen anledning att anta annat än att den har lika stor chans att vara igång under alla de temperaturer som finns inom intervallet, varför den i snitt kommer att ha den COP som motsvaras av dygnsmedel.--- Mats ---
Alltså landar vi i att skillnaden i effekt beror på skillnaden i framledningstemperatur i kvadrat, men att om vi inte vill räkna ut den skillnaden från grunden, utan uttrycka den som en faktor gånger vad vi hade innan vi ändrade framledningstemperaturen skall vi multiplicera ursprungsbehovet med COP-faktorn per grad gånger framledningstemperaturskillnaden. När vi gör det för alla dagar, det vill säga summerar alla dagar kan detta skrivas som COP-faktorn per grad (ditt C) gånger summan av alla skillnader i framledningstemperatur för alla dagar, vilket blir COP-faktorn gånger medelskillnad i framlendingstemperatur gånger antal dagar.
I verkligheten skulle det lika gärna kunna hända att din värmepump inte behövde vara igång just under den tid som det var minus 20, eller minus 2, eller ... Det finns ingen anledning att anta annat än att den har lika stor chans att vara igång under alla de temperaturer som finns inom intervallet, varför den i snitt kommer att ha den COP som motsvaras av dygnsmedel.
Det är inte formlerna jag har problem med det är texten Citat från: Mats Bengtsson skrivet 16 juni 2008, 21:40:26Alltså landar vi i att skillnaden i effekt beror på skillnaden i framledningstemperatur i kvadrat, men att om vi inte vill räkna ut den skillnaden från grunden, utan uttrycka den som en faktor gånger vad vi hade innan vi ändrade framledningstemperaturen skall vi multiplicera ursprungsbehovet med COP-faktorn per grad gånger framledningstemperaturskillnaden. När vi gör det för alla dagar, det vill säga summerar alla dagar kan detta skrivas som COP-faktorn per grad (ditt C) gånger summan av alla skillnader i framledningstemperatur för alla dagar, vilket blir COP-faktorn gånger medelskillnad i framlendingstemperatur gånger antal dagar.I första stycket finns DT med i kvadrat då ursprungsbehovet är proportionellt mot DT och framledningstemperaturskillnaden, som ju är DT, nämns uttryckligt. Inget problem där. Texten stämmer med formlerna.
För mig är den viktigaste frågan att bli överens om att om man tittar på ursprungligt behövd effekt och sedan justerar denna med en faktor som beror på framledningsskillnaden blir detta en faktor som är principiellt linjär mot skillnaden i temperatur, inte kvadratisk mot skillnaden.
Så textmässigt och inte matematiskt: I text är vi överens om att för en "tidsenhet" är skillnaden i behov samma sak som ursprungseffekt gånger COP-faktorn per grad gånger skillnaden i framledningstemperatur.
Det vill säga att så länge vi gör dessa multiplikationer och summeringar dag för dag uppträder ingenstans i förhållandet till det ursprungliga effektbehovet en faktor som beror på kvadraten på skillnaden i framledningstemperatur, bara en faktor som beror på den linjära skillnaden i framledningstemperatur. Med det i basen påstår jag att så länge vi pratar om att summera dessa tal dag för dag, vad den matematiska formeln än blir, så blir den inte beroende på kvadraten av framledningens temperaturskillnad, bara på den linjära skillnaden.
Om vi sedan går över till förvandlingen av summan till en integral som bevis för din kvadratteori ...
Är vi överens om att användningen av integralen är till för att matematiskt uttrycka arean under ytan som beskrivs av formeln för effektbehovsskillnaden i en given punkt gånger det infinitesimalt lilla deltat i tid, inte i temperatur , som uppstår varje gång vi flyttar oss tidsmässigt framåt?
Totalarean vi vill få fram är effekten under hela tidsperioden, det vill säga summan av alla dessa punkter på kurvan gånger alla dessa infinitesimalt små steg framåt, från första tidpunkten till sista tidpunkten.
Om vi är det är vi ju överens om att vi skall integrera en funktion där "t" i dt står för tid, inte temperatur, varför vi pratar om formeln för funktion f(t) där t står för tiden, och inte för temperaturen.
Mitt intryck är att du i övergången till integral tankemässigt ser en kurvformel som har en komponent där du integrerar med avseende på temperaturen, vilket leder dig till att där hitta ett kvadratiskt samband som inte finns i den integral vi skulle kunna översätta summaformlerna till.
För att följa ditt eget resonemang från en annan del, det är mer troligt att du integrerar en funktion som kan approximeras som en dygnsmässigt varierande sinusfunktion gånger en annan funktion över året, kanske en sinusfunktion till med längre period. Det är i mina ögon inte troligt du kan förenkla över denna produkt till ett kvadratiskt beroende på framledningstemperaturskillnaderna.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 19 juni 2008, 06:44:11 För mig är den viktigaste frågan att bli överens om att om man tittar på ursprungligt behövd effekt och sedan justerar denna med en faktor som beror på framledningsskillnaden blir detta en faktor som är principiellt linjär mot skillnaden i temperatur, inte kvadratisk mot skillnaden.Det är inte ursprungligt behövd effekt (vad är ursprungligt behövd effekt när man jämför två alternativ? Det går att räkna med antingen COPL eller COPH, det enda som händer är att C byter tecken) som det handlar om utan skillnaden i effektbehov mellan systemen. Det är därifrån ett DT kommer, det andra DT härrör från att effektbehovet ökar när utetemperaturen sjunker. Det gör att ElH - ElL = k x DT/COPLx C x DT som jag tidigare har visat. Effektbehoven för systemen var för sig är däremot proportionellt mot DT plus att det finns en relativt svag inverkan beroende på COP:s förändring med temperaturen från termen (1+ CxDT). Men det är inte de enskilda systemen resonemanget handlar om utan om differensen som gör att ettan i (1+CxDT) försvinner och lämnar kvar CxDT men där du sedan låter DT försvinna spårlöst.
Enligt din formel är skillnaden i framledning en funktion av yttertemperaturen, och yttertemperaturen är min primära variabel). Låt mig därför efter denna förvirring bryta mot alla konventioner och kalla yttertemperaturen för U samt kasta in nya namn på ett par konstanter. Från dina förutsättningar vet vi att det är ett rent propotionellt samband mellan ditt DT och mitt U, det vill säga DT=F x U.
Återigen bryter jag ut den delen av formeln som blir totalt ursprungligt förbrukad effekt, men den här gången uttryckt i "U" och inte i "DT" (samma sak, andra konstanter). Den term jag bryter ut blir då inte kxDT/COPL som jag tidigare skrivit, utan k x F/COPL x (summan alla yttertemperaturer). Detta är det jag tidigare hävdat är urpsrungligt erforderlig effekt, där jag använder "L"-fallet som ursrprungsfallet (godtyckligt valt, H-fallet innebär bara ett annat tecken på C).
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 20 juni 2008, 16:58:06 Enligt din formel är skillnaden i framledning en funktion av yttertemperaturen, och yttertemperaturen är min primära variabel). Låt mig därför efter denna förvirring bryta mot alla konventioner och kalla yttertemperaturen för U samt kasta in nya namn på ett par konstanter. Från dina förutsättningar vet vi att det är ett rent propotionellt samband mellan ditt DT och mitt U, det vill säga DT=F x U.Det du kallar yttertemperatur är egentligen innetemperatur minus yttertemperatur. Det blir inte direkt proportionalitet mellan variablen och effektbehov annars. Det inser man lätt om man frågar sig om U är i Kelvin eller grader Celsius. Är U en differens blir svaret att det spelar ingen roll. Är U en temperatur får man problem. I stället för U skall det stå Urum – Uute eller DU eller något liknande. Det är en viktig skillnad för den fortsatta kalkylen eftersom det kommer att påverka din förenkling av av formeln. Jag har lite svårt att kommentera formlerna i fdf-filen. I tabellrad 3 dyker Uy upp som jag, med hänvisning till min kommentar ovan, inte vet vad det är. Vidareutvecklingen i tabellrad 4 ger ingen ledtråd, tvärtom. Uttrycket N x medeltemperaturen - utetemperaturen verkar konstigt. Saknas det inte en parentes runt temperaturerna? Citera Återigen bryter jag ut den delen av formeln som blir totalt ursprungligt förbrukad effekt, men den här gången uttryckt i "U" och inte i "DT" (samma sak, andra konstanter). Den term jag bryter ut blir då inte kxDT/COPL som jag tidigare skrivit, utan k x F/COPL x (summan alla yttertemperaturer). Detta är det jag tidigare hävdat är urpsrungligt erforderlig effekt, där jag använder "L"-fallet som ursrprungsfallet (godtyckligt valt, H-fallet innebär bara ett annat tecken på C).I och med att U är vad det är, eller rättare sagt, inte är vad det påstås vara, har jag lite svårt att hänga med och kan inte kommentera. Jag blir dock lite orolig över uttrycket "bryter jag ut". Jag misstänker att det du gör är något i stil med (om vi låter S stå för ett integraltecken) S t2dt = S tdt x S tdt vilket inte är sant.