Hej, första inlägget här för mig, har varit här mycket och läst och lärt men känner att jag nu är tillräckligt bevandrad i begreppen för att ställa relevanta frågor.
Har i dagarna köpt ett hus med byggår 1933, beläget ett stenkast från globen i Sthlm.
Tillträde är i augusti så jag har inte alla detaljer klara för mig men i stort ser det ut så här:
Huset är i två plan och källare med samt ett garage ursprungligen friliggande men nu sammanbyggt med huset med en passage.
Fasad är tilläggsisolerad någon gång på nittiotalet, vindsbjälklaget är ej tilläggsisolerat.
Ursprunglig uppvärmning med en gaspanna, under senare delen av nittiotalet utbytt till en elpanna.
Vattenburen distribution av värmen till radiatorer modell ä, vet ingenting om framledningstemperaturer eller liknande, radiatorerna är av den gamla goda stora typen iaf.
Ventilation genom självdrag (hur mycket självdrag det nu blir utan en panna som värmer skorstenen)
Omedelbara planer efter tillträde:Dränering/isolering av källare med Isodrän.
Ombyggnad av övervåning, där bl a en flytt av badrum och utnyttjande av en inglasad veranda som bostadsutrymme ingår.
I dessa planer ingår vattenburen golvvärme i badrummet, eventuellt även i resten av övre plan beroende på hur planlösningen kommer att se ut, annars behålls befintliga radiatorer. Värmen i badrummet kommer att vara aktiv året runt för att slippa kylan från klinkers samt bättre fukthantering. I samband med detta kommer mekanisk frånluft att installeras i badrummet.
Framtida planer:Golvvärme i kök, hall och toalett på entrevåning, om något av dessa rum får klinkerbeläggning skall värme finnas året runt.
Bibehållande av radiatorer i matsal och vardagsrum.
Renovering av källare vilket innebär urbilning av golv, isolering av dessa och ingjutning av golvvärme, även denna golvvärme skall vara igång året runt.
Frånluft kommer även att installeras i övriga våtutrymmen.
Utbyte av värmekälla till någon form av värmepump, tanken är att behålla elpannan över vintern för att kunna mäta förbrukning och få lite räkneunderlag inför denna åtgärd.
Som ni förstår så är detta ett flerårsprojekt.
En effekt av detta är att jag vill kunna genomföra allting stegvis enligt plan ovan, detta förutsätter ju lite planering och val av rätt prylar från början. Hur anser ni att jag skall lägga upp det?
Hur löser man distribution av golvvärme, en fördelare för konstant golvvärme och en som öppnar efter behov (vinterhalvåret)? Behövs dessa fördelarpar på varje våningsplan?
Jag vet att rumstermostater inte brukar förordas i VP-sammanhang men är det en väg att gå i detta scenario?
De ytor som skall vara varma året runt är ju fördelade på tre plan, varav runt åtta kvadratmeter på övervåningen, mellan sex och 25 kvadratmeter (beroende på golvval) på entreplan och drygt 50 kvm i källare.
Förslag på detta är välkommet, även kommentarer i stort tas emot med tacksamhet.

//Magnus