Når jeg tenker på solfangere å varmeproduksjon er det det å få "fanget" så mange kWh som mulig som er målet. Det er dette alle måler.
Hvordan skaper man da et effektivt system?
Virkningsgrad: xx% = utnyttet energi / mottatt energi
For å få en så høy virkningsgrad ønsker man å kunne overføre så mye varme som mulig fra solfangerne til forbruksvann eller sentralvarme. Det som reduserer virkningsgraden er i stor grad tap som følge av varme blir avgitt til omgivelsene. Disse tapene øker proposjonalt med temperaturen i systemet. Jo høyere temperatur jo mere tap. Dette skulle tilsi at man bør unngå å øke temperaturen i systemet mer enn nødvendig.
I norden er vi avhengig av tilleggsvarme for å skaffe nok varme. Denne tilleggsvarmen er oftest elektrisitet (eller la oss anta at den er elektrisitet). Det jeg ser for meg som ett av de mest effektive systemene vil da være en "passe stor" tank som fungerer som forvarming/akumulator før en el-bereder (akk og el-panne i serie). Alt vanne i akk'en vil varmes jevnt slik at man får mindre tap fra tanken pga lavere temperatur. All energien fra solfangerne blir likevel lagret, men ikke alltid med høy nok temperatur til å kunne bruke som tappevann direkte.
Jeg lurer litt på hvorfor man egentlig forsøker å optimalisere sikting i vannlager for å bedre et system sin effekt? Er det viktig å kunne oppnå et system som varmer litt av vannet raskt vha solfangerne for å kunne bruke det som tappe vann før man varmer resten av vannet? Har man plane solfangere får de vesentlig lavere virkningsgrad når temperaturen går opp, så jeg føler man mister en del potensiell kWh ved å prøve å oppnå skiktning i tankene. Å få litt varmt vann raskt betyr ikke høy virkningsgrad, den kan man jo bare måle over tid. Vi får alltid en periode med gråvær hvor vi kan tære lenge på vann selv om det ikke har så høy temperatur.
Og litt for å se det store bildet...
Vi ønsker jo at solfangere bør bli mer utbredt. Vil ikke en "keep it simple" aproach gjøre det lettere for folk og akseptere og bruke, samtidig som det faktisk kan gi i nærheten av den beste virkningsgraden totalt sett.
Sier man ikke: "just my 2 cents..." Thumbsup
Per Magne