Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation i pannrummet med VP  (läst 2506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Ventilation i pannrummet med VP
« skrivet: 05 maj 2008, 14:45:34 »
Ja, då är ju bergvärmen igång och oljepannan är skrotad. Självdragsventilation. Kvar i pannrummet finns ett hål i murstocken, ett ventilationsgaller i ett fönster och en fläktkonvektor under fönstret. Jag ska väl försöka få upp en häxa på skorstenen också. Ingen kamin eller liknande finns.

Ventilationsgallret (160x160) i pannrummet är den enda ventilen i hela källaren så den måste väl finnas kvar antar jag? Kan man byta till en reglerbar variant av ventil tro? Det blir ett ansenligt kallras på vintern. Behövs någon form av fläkt i skorstenen, eller är det som installatören säger att det räcker med fläktkonvektorn?

Ska man mura dit någon ventil på murstocken, där rökröret gick in?

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: Ventilation i pannrummet med VP
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2008, 16:12:10 »
Försök att sätt dit en skruvbar tallrik som du är inne pÃ¥ och  använd det hÃ¥let i murstocken dit med ett galler som ventilationshÃ¥l. SÃ¥ hade jag nog gjort iaf. Fast mitt allra bästa tips är att du skaffar en kamin som du kopplar pÃ¥ murstocken pÃ¥ lämpligt ställe. Det om nÃ¥got är en investering du ALDRIG kommer att Ã¥ngra, det kan jag nästan lova. Finns inget bättre än en -10 fredagskväll sätta sig i värmen frÃ¥n en kamin med en kall öl i handen, det  är livskvalitet för mig iaf.
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Ventilation i pannrummet med VP
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2008, 18:57:20 »
Kanske en kamin i pannrummet dÃ¥, som man kan njuta av medan man tittar pÃ¥ värmepumpen!  Thumbsup

En kamin står på önskelistan, men ett anständigt badrum har högre prioritet. Men en tallrik eller liknande får det nog bli iaf.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!