Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hei alle sammen!  (läst 1460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei alle sammen!
« skrivet: 23 april 2008, 16:29:52 »
Hei.

Jeg er ny her på forumet, interessert i solvarme og andre fornybare energikilder, og tenkte å presentere meg og mine planer litt. Jeg bor i Trondheim i Norge, og vi har visstnok like mange soltimer som Oslo, så det burde være grunnlag for et brukbart solvarmeanlegg. I størrelsesorden 2200 soltimer i året, og estimert en ca 600kWh/m2 pr år solinnstråling.

Flyttet inn i nytt hus(fra 2003) i fjor sommer, hvor jeg ønsker å benytte solvarmen til oppvarming av varmtvann primært, samt oppvarming generelt hvis det blir overskudd. I dag har vi (fruen og jeg) et varmtvannforbruk på ca 7-8kWh pr dag, men vi får vel en liten sønn om en måneds tid, så da øker vel forbruket vesentlig vil jeg tro(50-100% økning). Kanskje noen her erfaring med dette? Ellers er ikke det å spare penger viktigste drivkraften, men å teste ny teknologi som samtidig er miljøvennlig.

Denne uken kuttet jeg ut de elektriske panelovnene til oppvarming (for sommeren) da solen nå kan gi all varme som trengs i boligen via passiv oppvarming. Jeg vil forsøke å "designe" et solvarmeanlegg som har relativt flat effektkurve over året ettersom jeg ikke trenger ekstra oppvarming fra april til oktober. Huset er typen "funkis" med flatt tak, så jeg det kommer til å bli fasademontert plant med veggen(90grader). Veggen er orientert 30 grader mot vest(solen er normalt på huset kl 3 på ettermiddag, ingen skygge på veggen gjennom hele dagen. I prinsippet ønsker jeg å gjøre en rimelig/billig installasjon ved å bruke ordinære varmtvannstanker og varmevekslere isteden for spesielle tenker med slynger. Liten elektrisk bereder i serie med en større solvarmet bereder. For vinteren studerer jeg muligheten for å varme vann med ved.

Noen spørsmål innledningsvis:
Er det noe problem å ha vakumrør stående helt vertikalt på fasaden, eller er de nødt til å ha en liten helning?

Plane solfangere har vel en bedre WAF enn hva vakumrør har vil jeg tro. Men jeg tror vel at vakumrør har en jevnere effekt over året enn hva plane solfangere har, på grunn av vakumisoleringen. Har jeg rett i min antagelse?

Ellers vil jeg berømme dere på forummet for å gi mye interessant lesning og gode diskusjoner.

Håper dere ikke har kjedet dere om dere har lest helt hit. Ønsket bare å gi en liten presentasjon av mine planer. Håper jeg kan bidra i noen interessante diskusjoner.

Per Magne
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hei alle sammen!
« Svar #1 skrivet: 28 april 2008, 04:25:38 »
Hej

Jo, det går bra att ha vakuumrör helt vertikalt placerade på fasaden. Man tappar väldigt lite med en vertikal placering kontra den vanliga lösningen (vinkel samma som latituden). Det rör sig om ca 4 %. Det kan dock vara bra med någon form av stöd över nedre delen av rören.

Det är helt riktigt att vakuumrör har en jämnare effektkurva sett över året. Skillnaden i årsutbyte mellan vakuum och plana är inte så våldsamt stora om man jämför den yta som solfångare tar i anspråk på väggen. Om man har en yta som är svår att utnyttja kan plana solfångare skräddarsys så att man får ut mer av denna typ. Vakuumrör kräver generellt mindre tid att montera.

Skulle råda dej att hålla systemet enkelt, inkoppling via (platt)värmeväxlare är helt OK. Jag har själv solfångare och det kan rekommenderas. Undvik i möjligaste mån långa rördragningar utomhus. Man sparar inga våldsamma summor, så man gör klokt i att läsa på och planera väl. Eventuellt kan man göra installationen själv.

En fungerande solanläggning är tillfredställande att äga, man plockar ner energi i princip gratis.

I Sverige får man bidrag (upp till 7500 SEK för solvärme), hur är det i Norge ?

MVH/Gano

 

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Permagne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trondheim / Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hei alle sammen!
« Svar #2 skrivet: 28 april 2008, 21:04:56 »
Hei, takk for svar.

I Norge fÃ¥r man ikke støtte til solvarme  >:(, men varmepumper som gÃ¥r mot vann kan man fÃ¥ støtte til samt pellets-kjele/kamin.

Et argument for plane solfangere er jo at man slipper å male veggen der hvor man har solfanger montert. Hvordan kommer man til veggen bak solfangeren når man skal male huset? Det er vel greit å plukke ned alle rørene for å male og deretter montere rørene igjen...?

Er nok lønnsomt for nordmenn å reise til sverige/danmark for å handle solfangere. Hos dere er både tilbudet større samt prisene er lavere. Den norske kronen er ekstremt sterk nå for tiden også.

Men, det virker som interessen for solenergi er i ferd med å stige i norge også.

Mvh

Per Magne
Hus i Trondheim/Norge fra 2003, planlegger/prosjekterer å installere fasademontert solfangeranlegg for romoppvarming og varmtvann

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hei alle sammen!
« Svar #3 skrivet: 28 april 2008, 21:23:08 »
Hej igen

Plana solfångare är lättare att integrera i fasaden på ett hus. Dessutom kommer värmeförlusterna från baksidan av solfångaren huset tillgodo, så verkningsgraden blir bra. Om man är någorlunda händig finns prisvärda och beprövade byggsatser att köpa i Sverige. Annars är det kinesiska vakuumrör som gäller, då är det bäst att köpa från en etablerad handlare som har provat rören hos Sveriges forsknings- och provningsinstitut i Borås.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 226
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!