0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderar på om man kan koppla in en vindgenerator direkt i elpatronen på värmepumpen. Jag använder aldrig min elpatron (utom vid festliga tillfällen... tomte: så den kan jag lika gärna koppla bort helt. Är det nån fara för pumpens hälsa om elpatronen står och värmer lite hela tiden? Säg att man sätter upp ett 24V verk som ger max 1kW, det borde kunna ge 150-200W i genomsnitt. Givetvis måste man ha nån annan last att koppla över till eller koppla på om det blir för varmt men det är ett senare problem . Jag har en Nibe 1215 -7. Elpatronen går ju koppla om/alt. bytas så man får lite mer krut ur denSommaren blir ju dock ett problem då man vill kyla istället... Nån som har testat detta? Går det att montera en elpatron direkt i vattentanken på värmepumpen? Skulle ju kunna vara ett alternativ kanske.../Emilhej vi har däremot en test anläggning som tuffat o gått nu i vinter med ett 5 kw vindkraftverk som driver en inwerterstyrd 6,5kw mark värmepump !!fick förvisso en del problem i början då det visade sig att verket gav betydligt mer ström än väntat så kontrollboxen brann upp. men efter montage av en större så har det funkat bra.denna är kopplad till en 240 volts batteri bank 200ah & tar det slut i banken växlar ett relä över till nät drift så pumpen hinner inte märka av denna växling.tyvärr så sitter verket långt från optimalt så vinden här i vår har varit dålig. funderar på o montera en högre mast !!v pumpen drar ca 1,5kw o prod ca 6,5kw så verkets producerade energi växlas upp rätt bra genom värmepumpen !!krister
Nej nån ekonomisk förtjänst skulle det kanske inte kunna bli i mitt fall med tanke på att min pump det senaste året käkat upp 3400kWh + en cirkpump till golvet + ventilation typ 1000kWh(?). Så det börjar bli väldigt svårt att skära ner mer på uppvärmningskostnaderna. Det var mest en teknisk fråga. Att sätta en vindsnurra på en hyffsat normal villa och tro att man kan göra ekonomisk vinst på den är ju svårt, nu när elen fortfarande är "billig".