Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snuskigt billig drift just nu.  (läst 1402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Snuskigt billig drift just nu.
« skrivet: 17 april 2008, 15:52:15 »
Hej

Nu är man i "zon" igen  Thumbsup

Värmepumparna avstängda, solinstrålningen genom fönstren räcker för att värma huset. Kanske ett resultat av tilläggsisoleringen. Tempen inomhus hinner inte sjunka under natten. Solfångaren jobbar in rejält med varmvatten under dagen, diskmaskinen går nästan gratis eftersom den är kopplad på varmvatten. Tvättmaskinen har vi bytt till en A+maskin. Det enda som går hemma nu är hushållsel, 6-10 kWh per dygn beroende på om det är vardag eller helgdag.

Det enda som fattas är en termostatisk blandare på tvättmaskinen för att shunta ut ljummet vatten. Det kanske skulle kunna spara ytterligare någon kWh per dygn under det ljusa halvåret.

Räknade ut att jag fÃ¥r betala 1,40 kr per kWh efter Ã¥rsskiftet med dagens elpriser. Det är ett resultat av att jag hamnar i tariff för smÃ¥förbrukare. Elpris 1,05 plus 35 öre i rörlig nätavgift. Fast avgifter 2445 + 240 kr per Ã¥r. SlÃ¥r jag ut de fasta avgifterna pÃ¥ min Ã¥rsförbrukning 8500 kWh sÃ¥ blir det ca 1,70 kr/kWh.  huvuddunk huvuddunk Det börjar närma sig danska och tyska priser...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!