0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här kommer mobben, med facklor och högafflar. /Pontus
Det är klart att känslorna svallar över i ett sådant här fall, men att ta livet av förövaren ser inte jag som någon human lösning, utan något man sysslade med på medeltiden. Kan 20 piskrapp om dagen och vatten och bröd ge familjen Engla tillbaka? Skulle ett sådant straff "avskräcka" andra förövare? Svaret är nej. Skulle det kännas bra för familjen och alla arga medborgare? Kanske, för en del, för en tid, men sedan skulle känslan av tomhet infinna sig och vi skulle inse att fallit flera hundra år tillbaka i samhällsutvecklingen. /Pontus
Art deco;Jag accepterar din ursäkt. Det är lätt att missa ett datum på ett inlägg.
När man pratar rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning är det inte lätt att komma ut, om man har ett svårbotat tillstånd och har begått upprepade och grova brott som i det här fallet. Dvs du har redan det du eftersträvar, en långsiktig förvarig av en för samhället farlig individ. Det är klart att känslorna svallar över i ett sådant här fall, men att ta livet av förövaren ser inte jag som någon human lösning, utan något man sysslade med på medeltiden. Kan 20 piskrapp om dagen och vatten och bröd ge familjen Engla tillbaka? Skulle ett sådant straff "avskräcka" andra förövare? Svaret är nej. Skulle det kännas bra för familjen och alla arga medborgare? Kanske, för en del, för en tid, men sedan skulle känslan av tomhet infinna sig och vi skulle inse att fallit flera hundra år tillbaka i samhällsutvecklingen. Det är knappast någon som vill ha Sharia-lagar i Sverige (öga för öga, tand för tand). Vill vi det kan vi flytta till Afganistan eller Iran./Pontus
skär hälsenorna av den dj..... och jaga honom sedan med blåslampa!
håller du blåslampan tillräkligt länge mot honom så är jag säker på att det gör skillnad.
nää KINA har en bra metod,då släkten får en räkning efter den slutgiltiga lösningen....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 april 2008, 19:02:24nää KINA har en bra metod,då släkten får en räkning efter den slutgiltiga lösningen....Tänk lite innan du skriver så'na dumheter. Ska nu släkten betala för en enskild persons dumhet?Varför inte straffa kvarteret där han/hon bor??? Eller kanske hela byn?