Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur återhämtar sig "tillfällig" fuktskada?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur återhämtar sig "tillfällig" fuktskada? (läst 3110 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Porcupine
Expert på värmepump
Antal inlägg: 202
Karma +0/-0
Kön:
Porcupine
«
skrivet:
04 april 2008, 23:05:51 »
Citera
Efter 6 misslyckade försök att reparera vår diskmaskin på plats hämtades den äntligen in till verkstaden och det konstaterades att den måste bytas ut mot en ny. Vad värre är, servicemannen kopplade loss maskinen utan att försluta inkopplingen till avloppsröret och det har nu visat sig att det läcker ut ganska mycket vatten i den öppning som maskinen kopplades till då man tömmer en diskho snabbt och följaktligen sätter avloppet under tryck. Vi märkte det då det började droppa genom taket i våningen under. Därefter har vi naturligtvis förhindrat läckaget, men den unkna lukten har ändå tilltagit under den senaste veckan utan vattentillförsel. Nu till frågan: kommer lukten att gasa ut tills den försvinner eller måste man riva upp och lägga in fräscht material? Självklart ska jag försöka få dit någon expert från mitt eller firmans försäkringsbolag, men inför diskussionen vill jag gärna ha lite goda tips och erfarenheter eftersom jag å ena sidan inte har lust att riva upp golvet om jag inte måste, även om det täcks av försäkring, å andra sidan vill jag ju inte bli lurad att låt bli att göra något som jag borde. Så vad tror/vet ni? Försäkringsfrågan återstår att lösa - jag tycker ju att det är oproffsigt, dvs icke-fackmannamässigt, att inte antingen plugga igen eller upplysa om att en snabb tömning av diskhon är olämpligt. Således anser jag att firman har begått felet. Mitt försäkringsbolag höll vid första kontakten med mig, men jag jagar fortfarande firman för deras åsikt. Vilket försvarstal från deras sida bör jag förbereda mig på att bemöta?
Loggat
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Hur återhämtar sig "tillfällig" fuktskada?
«
Svar #1 skrivet:
04 april 2008, 23:27:30 »
Citera
Mitt tips är att ringa ett annat försäkringsbolag och berätta hela historien, se till att ha skyddat ditt telefonnummer (se telefonkatalogen) och be att få veta vad som gäller i detta fall.
(Säg att du inte vill lämna ut dina personuppgifter innan du vet vad som gäller (om de vill veta vem du är)
I normalfallet får du då rätt på "den finstilta texten" i avtalet med försäkringsbolaget (brukar vara rätt lika mellan olika bolag) och kan "justera" din berättelse efter de undantag som finns.
Den finstilta texten är inte annat än deras sätt att bemöta ditt sätt att berätta din historia, om du justeterar din historia bar
SÅ
lite så brukar det kunna lösa sig utan att du behöver ljuga.
En justering är oftast det enda som krävs, inte en lögn.
OBS.
Jag vill inte på något sätt bidra till försäkringsbedrägeri, utan vill bara att en skadedrabbad vanlig konsument ser till att ha på fötterna innan han/hon möter sitt eget försäkringsbolag.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Porcupine
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Porcupine
«
Svar #2 skrivet:
05 april 2008, 10:42:31 »
Citera
Tack för försäkringstipset, Rickard! Tekniska aspekter uppskattas också, om någon vet. Omnu reparatören tar på sig att han har vållat skadan så vill jag ju inte bli bortpratad med argument om att lukten och problemet försvinner med tiden om det inter är så.
Loggat
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
05 april 2008, 12:14:51 »
Citera
Fukt i tak brukar torka upp utan att det blir några skador, men det kan man ju aldrig med säkerhet veta, förmodligen är det vad "firman" kommer att försöka med, sen är det upp till dig att avgöra om du säkerställa dig om att inga skador uppstått, och för att få den förvissningen brukar man tvingas öppna golvet.
Jag fick för några år sedan in drivsnö på vinden när gavelvindsluckan blåst upp och snö drivit in, den smälte sedan och vatten droppade ned i vardagsrummet...
Jag öppnade upp på vinden, tog bort isoleringen och körde med "inplastad" värmefläkt ett par dar för att torka upp det hela, inga synliga skador, ingen mögel eller liknande kunde ses, men jag är ändå glad att jag öppnade och inspekterade för min egen "trygghets" skull.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Porcupine
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Porcupine
«
Svar #4 skrivet:
05 april 2008, 13:43:51 »
Citera
Jo, det är nog bra att öppna och inspektera. Något lättare uppifrån vinden än under ett inbyggt köksskåp/diskbänk då vattnet dessutom har runnit snett ner under/genom den bärande väggen och droppat ner under det parkettklädda vardagsrumsgolvet och inte rakt under köket... Det känns som ett jobb för någon annan än mig och här skulle jag gärna se att klant-installatören tar det på sin försäkring och står för sin självrisk. Vi får se hur det går när jag väl får tag på dem!
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
05 april 2008, 15:44:59 »
Citera
Självrisken på ansvarsförsäkringen är så pass hög att det rimligen är bättre om du tar ut det på din försäkring och att han ersätter dig för självrisken, det kan göra honom mer medgörlig.
På min ansvarsförsäkring (jag har en för mitt företag) är självrisken drygt 8000 kr.
/Rickard
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1097
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
jälldorf
Rdx
76Phoenix
lubbis
Börje__
tyke
rocas
Smurfen.
danne824
Heat?
Alara
jehu
VictorHus13
johanb81
Danne Be
alvinpalv
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info