Tänkte bikta mig om mitt lilla vindsprojekt.
För några veckor sedan skulle jag upp med några flyttkartongen på vinden och möts av lukten "gammal sommarstuga".
Dvs unken, möglig doft. Hela vinden dröp av fukt.
En liten beskrivning av hur huset är uppbyggt.
1 1/2 plans trähus från 1984. Uppvärmningen skulle ske med ett märkligt luftvärmesystem, men det
havererade redan efter några få år. Grejerna finns dock kvar i huset men det enda som är aktivt är
frånluftsfläkten. Det var en rätt spännande konstruktion med värmning av tilluften via taket och
en frånluftsvärmeväxlare som lagrade värme i en gråvattenbrunn som i sin tur värmde vatten. Men det är en annan tråd...
Huset är nu uppvärmt av en LVP på nedervåningen. El-element finns i alla rum men inget används.
Förra ägaren rensade bort 2/3 av vinden så det blev vardagsrum ända upp i nocken. Luckan till den
kvarvarande vinden tätade han dock inte. Resultatet blev att varm fuktig luft trängde in i
vinden och kondenserade. Vinden är ventilerad via takfoten på ena sidan huset, det gamla värmesystemet
skulle se till att luften cirkulerade över vinden och ner på andra sidan huset och in i värmesystemet.
Så här har jag försökt åtgärda problemet:
1: Kånkar upp en Woods avfuktare. Funkar givetvis inte, det var ca 5 grader på vinden och flera minusgrader
ute så apparaten frös ihop på nolltid.
2: Stoppar in en 2kW byggfläkt som får hålla ca 15C. Relativ fuktighet sjunker, men det kostar en del...
3: Lär mig att 23C varm luft med säg 80% RH innehåller betydligt mer vatten än -5C luft med 80% RH.
Alltså ingen panik om RH är hög inne i vinden så länge temperaturen är låg och jag inte får in läckage.
4: Börjar fippla med fläktsystemet istället. Tejpar upp ett plastlock (soppåse) över luckan och
börjar justera frånluften. Tydligen har jag ett rätt så rejält övertryck på övervåningen. Trots full frånluft ser man att
plasten blir hårt spänd in mot vinden. Testar att köra köksfläkten, det fungerar, plasten buktar inåt huset igen.
5: Nu börjar jag dribbla med att få till ett ordentligt undertryck. Jag har ingen lust med att köra
köksfläkten för jämnnan. Testar att tejpa igen alla tillufts ventiler från det havererade luftvärmesystemet, maskinen
står ju ändå still och den luften som passerar är nog rätt äcklig. Klarar mig ändå inte riktigt utan
köksfläkten. Tar bort alla ventilkåpor till frånluften, de är rejält äckliga och fulla med gammalt damm
och "partiklar". Äntligen klarar jag mig utan köksfläkten och kan t o m dra ner lite på frånluften.
Kruxet nu är att jag har tilluft på "fel" ställen. Jag planerar att lösa det genom att borra i väggen för att
sätta friskluftsventiler i sovrummen. Till sommaren kanske sotaren får komma och rensa frånluftsrören också. En positiv
bieffekt av det ökade frånluftsflödet verkar vara att den gamla värmeväxlarmojängen i garaget börjat
värma varmvattenberedaren märkbart mycket. Åtminstonde hoppas jag att det är det som gjort vattnet
skållhett...
Vinden är nu torr och fin och luften inomhus känns helt ok.